Nybörjarfrågor om rättningar mm

.img kartan funkade bra, men den är tyvärr inte dagsfärsk utan från 9/7. Men det var ju ett enkelt sätt att lösa problemet och den duger gott ändå.

Den kartan har jag kört länge i Coloradon. Funkar klockrent där jag varit med den hittills. Sweden och Berlin.
Bara välj de delar du behöver, vänta en stund å sen in i gpsen.
Har för mig att den uppdateras ungefär en gång i veckan.

Direct Upload pluggen funkade ju utmärkt, tack för tipset!

Såg nu också att na1400 kartan uppdateras en gång i veckan, det är fullt tillräckligt för mina behov och en grymt smidig tjänst.

Oregon 550 sparar inte kompassriktning i bilderna, tur att jag kollade för jag utgick ifrån att det skulle funka mtp treaxliga kompassen. Urdåligt av Garmin måsta jag säga. Förhoppningsvis kommer det i en framtida release, men jag avvaktar med köpet tag.

Bränner av lite mer frågor: Har upptäckt en massa “dubbelvägar”, dvs flera spår ovanpå varandra. Nu har jag gjort så att jag kopplat loss en sträcka i taget och sedan raderat en i taget tills det antingen är tomt eller jag lyckats få en vettig kvar. Finns det något bra sätt (helst i JOSM) att se alla streck mellan två noder och ta bort alla utom en t.ex? Eller någon annan lite smidigare metod?

Hittade en tag för stopplikt, finns det någon för väjningsplikt? Bevakade övergångsställen, är det bara att tagga som övergångsställe och ett rödljus?

//Ola

Du känner till att du kan klicka på mittersta knappen på musen när du befinner dig ovanför en väg eller nod för att få en lista över samtliga som finns där under? Vidare kan du trycka ner Ctrl-knappen för att kunna välja i den listan.

Ahh, så enkelt var det, tack Snusmumriken! Dags att städa upp Solna då! :wink:

Ritade om Råsundavägen till två filer och la in de parkingsplatser som finns i mittremsan, men blev tveksam till resultatet. Nu kanske man inte ska ändra kartan efter renderarna men det blev en himla massa P och rörigt värre vid vissa zoomnivåer. I efterhand känns det lite konstigt också, visst är det lite speciellt med de parkeringsplatserna som finns på Råsundavägen (en gång i tiden gick spårvagnen där) men det finns ju vanlig gatuparkering nästan överallt i Solna så vad ska man märka ut? Lutar åt att jag tar bort mittremseplatserna, men har någon tips på bättre sätt att lösa det så tar jag gärna emot det! Kolla in Råsundavägen i Solna för att se hur det är idag.

Jaja, fimpade bort parkeringsplatserna nu, känns inte som att man kan markera alla möjligheter att parkera när det går att göra överallt…

Nästa fråga: En vanlig tvåfilig väg med trottoar på ena sidan och en extra bred trottoar med dubbelriktad cykelbana och gångbana på andra, hur gör man med det? Taggar på något lurigt vis eller ritar till en “extra” cykel/gångväg bredvid bilvägen? Exemplet kommer från Sjövägen i Solna om någon vet hur den ser ut.

Här presenterar sig nya medlemmen Memme, 65+ pensionär, gammal orienterare med ond fot, kartfreak, gps-ägare för enkel sjönavigering sedan länge, men mest geocaching numera, bara medelkunnig vad gäller datoranvändning. För flera år sedan testade jag kartritning i GPSMapEdit och editering i cGPSmapper, men insåg att det krävde för stor del av min då inte så stora fritid. Jag har ingen vidare cykel, men en sån kan jag väl låna för att köra in ett bostadsområde till gps-spår. Bor i Stockholm.

Jag har börjat med att med Potlatch ändra ett vägsegment nära där jag bor från cykel- till bilväg liksom resten av vägen, och det gick ju lysande. Första frågan jag har är: Om man har en väg som track i gps, går den att föra över direkt till väg i Potlatch eller får man alltid rita den manuellt?

Är JOSM överlägset Potlatch även om man som jag bara kommer att kartera “i liten skala”? Jag håller till på Ingarö på fritiden, och just nu ser jag behov att lägga in de stora vägarna på östra delen och sedan förtäta vägnätet områdesvis. Motsvarande gäller östra Värmdö, där jag redan har en del track i gamla filer. (Jag har också anledning att vara i Tänndalen/Härjedalen och i Nordmaling/söder Umeå.)

Är det någon som har gjort mallar för sig själv för klassificering av vägar (jag har sett frågan förut i forumet)? Svaret kan jag ta som PM, det behöver inte belasta forumet. Räcker det annars med bilväg belagd, bilväg grus, cykelväg och gångväg till en början? Vägnamn? Är det problem med å ä ö i namn? Hur markerar man vägbom? Eller vägar som är tillåtna bara för handikappfordon eller andra med särskilt tillstånd (finns gott om där jag “inte” kör)?

Jag testade just att ladda ner en karta från na 1400 och det fungerade utmärkt. En nackdel är att “bladen” är väl stora (t.ex. Stockholm-Kristinehamn-Kalmar-Gotland) och för mig dessutom att det går en bladgräns strax norr om stan. Jag har i höstas hämtat kartor från Free maps for Garmin devices http://www.osm4you.com/ De uppdateras tydligen inte så ofta (Sverige senast i oktober), men bladindelningen är efter gradnätet både åt norr och öster och bladen är alltså betydligt mindre (är det någon som behöver en “nyckel” till bladindelningen kan jag återkomma). Jag har inte testat i vad mån de är routable (jag har själv fått City Navigator tillsammans med en ny gps). Det finns dessutom på osm4you.com “topo-maps” med enbart höjdkurvor ekvidistans 20 meter, vilket dock är i minsta laget särskilt i södra halvan av landet. Men de är genomskinliga, så de lägger sig ovanpå vägkartorna utan att skymma nämnvärt.

Hej,

ursäkta för dålig sprak, jag är från Tyskland.

Välkommen!

Jag använder JOSM. Jag hörde säga att det är bättre för t.ex. relationer (Buss, Tåg, Cycelledninger, sjöar, …) Men jag har inte forsökt med Potlatch.

Om du har mera än 2GB för kartor i Garmin och bredband internet kan du hämta europakartan http://dev.openstreetmap.de/aio/europe/gmapsupp.img.bz2, som kommer ny varje dag. Kannske att de behövs en uppdatering af garmins firmware; med gammal firmware kan en karta har inte mera än 2GB.
Kartan är routable och har mycket “overlay” (t.ex. höjdlinier) som man kann ställa med “meny” “meny” “inställingar” “kartan” “i” “meny”. Kartan är inte så bra, om man har alla “overlay” synlig.

mvh
Weide

Hej!

Ny användare. Tekomma, presenterar sig:
Jag bor i Göteborg som visar sig vara relativt väl kartlagt. Jag vill gärna börja på lite nybörjarnivå med lite vägar. Av en händelse är jag ibland i Vänersborg som visar sig sakna många vägar, passar en nybörjare. Jag har börjat promenera runt där och samlar på mig lite gpx-filer, Nu har jag laddat upp och börjat rita lite lätt. Tyvärr skrev jag inte upp gatunamnen på alla gator, men nu när jag har sett hur enkelt det är att tagga gator så ska jag börja anteckna gatunamn också.
Jag hamnar ibland på andra ställen, och passar då på att samla data om sådan saknas. Att rita i Potlatch var ju skoj, men än så länge har jag bara ritat några vägar och namntaggat vissa.

Till min fråga, hur gör man för att lägga till ex-vis en vändplan, eller vändplats? Dvs inte en rondell utan en större, ibland rund, plan i slutet av en väg.

Jag använder en iPhone 3GS med “Motion-X GPS Track recorder” inställd på läge “Drive” som ger mig punkter var tredje sekund. Jag promenerar med den vilket gör att punkterna kommer tätt o bra. När jag byter riktning får jag ibland stanna upp och invänta uppdatering för att få exakt position. Jag tycker att det fungerar bra, jag har OpenStreetMap i bakgrunden när jag kartlägger, vilket gör att jag inte behöver kartlägga redan inritade gator. Det finns en funktion för waypoint-photo som jag ska börja använda för gatunamnskyltar har jag tänkt.

Några bra tips/synpunkter till en nybörjare? Jag tittar på video-tutorials och läser hjälpen i Potlatch för att fördjupa mig.

Hej och välkommen Tekomma!
Själv är jag GPS-lös och pular lite på gatorna i Göteborg, det är ju ganska tätt så det är lätt att “interpolera” på frihand, man kan ju se andras GPS-spår för att dubbelkolla att man är rätt ute.
OpenstreetMap är nog bara bra för att kartlägga vägar men på wikin har de plockat fram lite små taggar som kan vara hjälpfulla, det är rätt så inkosekvent och konstigt men ändå.Den gamla grundregeln verkar vara, använd en tag som sammanfattar allt, de nya taggarna är snarare av någon form av kategori-typ.

T.ex. gamla fina taggar:
highway=motorway (motorväg, ungefär allt man behöver veta)
highway=primary (för större leder som inte är motorväg, ger sig nästan av sig själv)
highway=residential (gata)
highway=cycleway (här börjar det bli knäppt om man inte är van, men som en följd av ovanstående är den rätt naturlig)

nya taggar (hoppa över i början, lägg till efteråt när man vill komplettera)
cycleway=lane (detta förvirrade mig, innan jag insåg att detta var ett senare påfund. När man insåg att man ville göra cykelkartor och , bicycle=yes inte riktigt sa vad det handlade om-en särskild cykelfil i en större gata, måste alltså kombineras med t.ex. highway=residential)

Till frågan:
Vändplats taggas som
highway=turning_circle
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:highway%3Dturning_circle

Eftersom OpenStreetMap ursprungligen bara var en massa streck (ways) så blir det rätt påklistrat att försöka få till små ytor på ett bra sätt. Tagga bara slutnoden med detta så kommer några av kartorna att rita ut den som en lite större cirkel.
Här är förresten en jag lagt in:
http://www.openstreetmap.org/browse/node/210939053

Hej Johan! Tack för info. Nu har jag letat vidare och hittade Map Features, användbart:
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Sv:Map_Features

Så nu har jag lagt till lite Turning Circles. :slight_smile: Jag jobbade på lite med mitt nya projekt, Nässjö. Jag har lite tid över där ibland.
Då stötte jag på nästa fundering. Hur gör man en yta mellan fyra gator till ett torg? (Hittade inte på Features)
En annan sak som jag funderar på, om en väg delar sträckning med en annan väg en bit, och/eller är olika vägtyper men med samma namn, exempelvis är en väg enkelriktad ett kvarter mitt på.
Hur gör man då? Delar upp den i flera vägar med samma namn men olika egenskaper antar jag.

Jag läste på bland annat http://wiki.openstreetmap.org/wiki/WikiProject_Sweden/Sm%C3%A5land att det finns specifika projekt, måste/bör man anmäla sig till ett sådant?
Jag kommer att lägga en del tid på Nässjö, min föresats är att göra en bra karta, jag har börjat med vägar med namn och POI’s, försöka få det något så när komplett för den “centrala” delen, sen kan man kanske utöka detaljrikedomen efter hand. Kul att se hur staden växer fram :slight_smile:

Bra, jobba på. Som det påpekas på några ställen så är det bättre att vara ute o samla in data till kartan än att gräva ner sig i wikin och projekten.

Torg
Som jag skrev ovan så fungerar OSM bäst för vägar, helst landsvägar. Men redan tidigt kunde man sluta en väg och bilda en area, observera att alla vägar har en riktning och den yta man omsluter skall vara till höger om vägriktningen. Ja ja, det är en efterkonstruktion men det fungerar.

Tyvärr kom man på det där med att det finns torg is täderna lite försent, så alla förslag att fixa några lika snygga taggar som highway=-taggarna har fallit. det som blev kvar var att man helt enkelt markerar en yta, sätter area=yes och i de flesta fall highway=pedestrian. Se http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:area
Jag letade själv efter detta för något år sedan och tog en titt på det välmappade London men där fanns knappt ens detta, sen tog jag en titt på Järntorget i Göteborg och då det följde mallen ovan så fick det bli så.

Eftersom vägar fortfarande läggs in som streck och inte som areor så är det viktigt att tänka på att väg-sträcket bör vara i mitten av vägen. Den generella regeln är att alla areor bör ansluta till vägstrecket och inte sluta halva vägbredden innan strecket.

Om man är intresserad av att visa de fina arkitekturella rummen som torgen bildar (alltså visa hur stor ytan mellan byggnaderna egentligen är oavsett vad som är väg) så kan man sen något år tillbaka lägga in byggnaderna. Att mappa byggnaderna med GPS är illa lurigt, så dessa bör man itne lägga in förrän man rutat in kvarteren med vägar, sen är det rätt lätt att uppskatta var byggnaderna börjar o slutar (dessa mappas alltså med sin riktiga utsträcknign oavsett hur strecken för omgivande vägar går.)

Projekt
Våra projekt här i Sverige är mycket löst hållna, men skriv in ditt namn på de som berör dig. T.ex. Småland. Så vitt jag vet så förpliktigar det inte till något. Om du är sugen kan du starta en Växjö-sida, kopiera bara koden för http://wiki.openstreetmap.org/wiki/G%C3%B6teborg, fast du kan vara lite mindre ambitiös med antalet stadsdelar :slight_smile:

Hej,

Ny otålig deltagare strax norr om Enköping. Eftersom jag insåg att OSM i min egen närhet var långt ifrån komplett vill jag ta chansen att bidra med förbättringar. En orsak i mitt område kan vara att satelitbildsunderlaget suger grovt. Det går bra att åka runt på vägar med gps, men outlines på skogsområden och vattendrag är värre.

Här hållit på med geocaching i 10 år och farit runt på småvägar med bil ännu längre. Känner igen vissa nick har som jag tidigare träffat på inom geocachingen så jag misstänker ett visst läckage mellan geocaching och OSM. Ett kartintresse har alltid funnits.

Tror dessutom att Google’s policyändring om avgifter som tvingat bort flera stora operatörer från att använda google maps är det bästa som kunde hänt OSM. Det är i alla fall orsaken till att jag skriver här idag.

Några funderingar som samlat sig i huvet:

  • Finns det något samarbete eller koordinering för att jobba med olika geografiska områden?

  • Knåpar jag och grannen på samma saker?

  • Hur klassar vi vägar av olika storlekar? Finns rekommendationer syftande till standard?

    • Har åkt 4wd och offroad i många år och tycker att de flesta vägar är körbara, samtidigt som jag ser relativt stora grusvägar klassade som “tracks”. Ytbeläggningen är ju en tilläggsegenskap på alla vägar.
    • Har nyligen korrigerat E18 Enköping-Stockholm som var taggat lanes=1 men 2 skall vara korrekt om jag läst på rätt.
  • Finns några prioriterade områden som vi först skall ge oss på?

    • Har själv valt att pricka in de bilfarbara vägar jag själv saknar i OSM.
  • Ser att termen “changeset” förekommer. Verkar vara en smart grupperingsfunktion för ändringar men jag känner inte att jag har kontroll över vad som blir till ett changeset och vad som kommer i nästa.

    • Hur kontrollerar jag början och slut på ett changeset?
  • Paletten med vägtyper och andra features i potlach2

  • Kan jag anpassa denna till egna/svenska förhållanden?

Jobbar vidare lokalt i eget område tills vidare.

/chgus

Välkommen till träsket. :wink:

En bra början är väl:

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/WikiProject_Sweden och
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Sv:Map_Features

Sen kan man ju alltid kolla på väl kartlagda områden för att se hur det är gjort där om man är osäker. Går även bra att fråga här på forumet, IRC (irc://irc.oftc.net/osm.se) eller på mailinglistan http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se

Finns inga områden som är prioriterade utan det får man avgöra själv var och vad man tycker är intressant att kartlägga. Är väl dock bäst att börja i hemtrakterna där man vet hur det ser ut i verkligheten.

Vägklassificering beskrivs i den andra wiki-länken. Men kortfattat så är skogsvägar som främst/enbart används av stockbilar eller markägare tracks. Även vägar ut till åkrar och sånt brukar vara tracks. Bra att sätta tracktype=gradeX också då det beskriver i vilket skick “skogsvägen” är. Men som sagt, rätt bra beskrivning här: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Sv:Map_Features

Har ingen koll på hur changesets är implementerat i Potlatch då jag själv använder JOSM. Ett changeset är i alla fall en samling med ändringar (tillägga/borttagning/ändring av noder, vägar, taggar, relationer etc) som appliceras på OSM databasen. I JOSM har man rätt bra kontroll över vad som ska ingå i ett changeset om man vill göra något mer avancerat. Hur det fungerar i Potlatch vet jag som sagt inte men antar att stängningen av ett öppnat changeset sker efter en viss tid eller via någon “avancerat” funktion då man sparar. Någon som har bättre koll på Potlatch får korrigera min yrsel om den är fel. :stuck_out_tongue:

Är det något som är oklart så finns det oftast information i wikin även om man kan vara tvungen att läsa igenom en hel del innan man får en uppfattning om vad som gäller. Diskussionssidorna för diverse taggar brukar också kunna ge en inblick. Bättre annars att vara lite konservativ med taggandet i början, med tiden så brukar det rulla på då man fått en känsla för hur det ska vara. :slight_smile:

Några övriga tips är att se till att vägar som är anslutna i verkligheten även är det i OSM (tycker mig ha märkt att Potlatch ibland har svårt att få till anslutningarna, speciellt om det är ett “landuse” område som sammanfaller med vägen). Vill man kolla vilka tag-kombinationer som används om det finns flera bud så kan man bra kolla med http://taginfo.openstreetmap.org/. Sen är http://tools.geofabrik.de/osmi/ ett bra verktyg för att leta fel som bör rättas till. Framförallt Routing lagret är guld värt.

Vet inte om det blev klarare av detta svamlande. Tror jag ska gå och knyta mig nu. :confused:

I Potlatch (P2) så kan man avsluta/stänga pågående changeset genom att trycka ‘c’.

Det finns ganska många shortcuts för P2 som jag använder flitigt:

r - kopiera taggar
j - join, shift-j - unjoin
x - split way
q - gör vinkelrät (bra om man ritar hus)
b - lägg till source tag

Komplett lista hittas på http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Potlatch_2/Shortcuts

Känner inte till att det går att anpassa P2 med mindre än att man hostar en själv. Den här sidan antyder att det kommer att gå i framtiden: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Potlatch_2/Developer_Documentation/Map_Features

Hittade den svenska ref-en själv 30 sekunder innan jag kom hit i tråden. Så går det när organisationen är “äldst först” :roll_eyes:
Enda problemet är att jag oftast inte vet småvägarnas numrering eller om de har någon. Hur hittar man sånt?
En tanke till: Jag sätter alltid surface=gravel på mina grusvägar. Används den här informationen?
hittar nästan inga vägar som har taggen surface= satt alls. Är jag ensam om att sätta denna?

Ska kolla igenom de vägar jag kladdat ihop hittils, men det mesta ligger på små (underhålles av vägförening eller privat) eller det vi brukar kalla för skogsväg.

Retar mig på att småvägar ofta helt försvinner i renderingen även om de kan vara vitala förbindelser i glesare områden, det är ju oftast fullt farbara vägar för vilken svensonbil som helst.

Har nu även provat JOSM som i vissa bitar har ett UI som bara folk som älskade de gamla HP-kalkylatorerna kan greppa.
Däremot känner jag att den har bättre kontroll på changeset och bearbetning av noder. I övrigt känns det lite som att skriva webbsidor i en texteditor - inte mycket hjälp med givna standardtaggar som bör med eller är relevanta. Som nybörjare känner jag fortfarande att jag behöver en ledstång för att resultatet ska bli enligt norm.

Jag brukar kasta med surface ibland men inte alltid. Beror på hur väl jag känner området samt hur mycket detaljer det finns från tidigare. Är det få vägar från förr och man bara vill ösa på med många vägar så brukar jag skippa surface då det tar lite extra tid att skriva in. :slight_smile: Är det väl kartlagt från förr eller på något ställe som jag känner till så brukar jag bemöda mig med att peta in surface och annat. Vet inte om någon riktigt använder surface men har funnits diskussioner om att sätta annan “casing” på de vägar som har unpaved (gravel, dirt, ground, etc) som surface.

Angående rendering så finns det ju flera alternativ utöver standard OSM Mapnik som t.ex. MapQuest Open, Hike & Bike map etc. Vissa passar bättre för svenska förhållanden medan andra är betydligt sämre. Har funnits diskussioner på svenska mailinglistan om att fixa en egen kartvy för Sverige där man kunde anpassa utseendet.

Använder som sagt själv JOSM då det känns mer strukturerat än Potlatch samt att det går snabbare att fixa saker då man satt sig in i det. Finns givetvis en viss tröskel för användandet.

Finns egentligen inga standardtaggar utan bara sådant som är mer vedertaget än annat. :wink: Gäller att följa med på wikin, taginfo och mailinglistorna för att få en känsla för det. Sen kan man ju kolla på andra områden hur det är gjort samt hitta på egna om allt annat misslyckas. Gissar man ska ha några 100 changeset bakom sig innan det börjar kännas naturligt. Sen gäller det också att sitta med tuuuuuusn webläsarflikar öppna där man kan söka i wikin etc. :smiley:

Har läst lite i tråden och tänkte bara ge min syn på lite allt möjligt :).
Nummer ett (lite förvånad att ingen nämnt detta innan :slight_smile: ) rita/tagga inte för renderaren. Om det är vägar du anser borde synas men som inte renderas för att de inte håller den “klass” som renderaren renderar när man zoomar ut så är det renderaren som gör “fel” (finns inget rätt och fel här det är ju ett tyckande). Då kan man antingen försöka få till en ändring hos de som renderar eller (som antagligen är lättare men ganska tekniskt) rendera en egen karta från datan. (är nog även det som brukar rekomenderas).
Mig veterligen används inte surfacetaggen nånstans. Jag brukar använda den om det är en väg som inte är asfalterad, även gällade gångvägar osv.
Som synes i andra diskussioner har jag börjat kartlägga motionsspår. Funderade på i framtiden kunna göra en app där man kunde se vilka motionsspår som fanns i närheten och även vilka underlag det var (20% ground 50%paved 30% gravel eller likanande) och även om det fanns elljus osv. Nu är det kanske inte det du tänker dig men jag kan även tänka att någon i framtiden kanske gör en bilnavigeringsmjukvara där man kan välja att man inte vill köra på oasfalterade vägar. (för att vara rädd om sin fina Ferrari (nej jag har ingen och skulle jag välja skulle det nog inte bli en ferrari men det funkar bäst att säga så)). Vad jag ville säga är att det kanske är “onödigt” att tagga nu men kan säkert användas nån gång i framtiden så det är ju bra att tagga nu.
Vad gäller att ta bort och ändra “annans” data som du anser felaktig (någon frågade tidigt) så säger jag ändra på bara i västa fall kan du ta bort ändringssetet senare om det du gjort är uppåt väggarna fel. (vanligtvis när folk undrar om de vågar ändra så brukar de vara så försiktiga att de vanligvis har kollat upp att de gjort rätt)
Och för det tredje, Ha kul :smiley: