Koko Suomen Landsat-mosaiikki saatavilla Paikkatietolainaamosta

Paikkatietolainaamosta http://paikkatietolainaamo.utu.fi/ voi nyt ladata koko maan kattavan Landsat-mosaiikin ECW-muodossa. Mosaiikki on tehty samoista Nasan GeoCover-kuvista joita voi kuva kerrallaan ja säätämättöminä ladata monestakin paikasta. Myös Potlatchin Yahoo-kuvataso on suurimmasta osasta Suomea koostettu näistä kuvista. Mosaiikki on saatavilla vanhassa ykj- (epsg:2393) ja uudessa euref-projektiossa (ETRS-TM35FIN, epsg:3067). Kuten alkuperäiset kuvat niin myös mosaiikki on public domainia ja sillä voi tehdä ihan mitä haluaa. Jos formaatti ja projektiot eivät tyydytä niin suosittelen gdal-ohjelmien gdalwarp ja gdal_translaten käyttämistä. Ne saa helpoiten käyttöönsä lataamalla FWTools-paketin fwtools.maptools.org. Projektionmuunnoksissa kkj-kaistojen välillä kannattaa käyttää lähtökuvana ykj-versiota ja muissa projektiomuunnoksissa euref-versiota, muuten saa helposti aikaan reilun sadan metrin muunnosvirheen.

Olin kiinnostunut tästä aineistosta mutta Paikkatietolainaamon lainausprosessi on jotenkin … draconian :wink: Olisiko tuo aineisto (joka on siis tekijänsä halusta public domainissa) saatavissa jossakin hieman helpommin?

Minulle jäi Paikkatietomarkkinoita varten polttamiani CD-levyjä yli ja voin lähettää niitä postissa ilmaiseksi, jos vaan joku haluaa. Nettiyhteys kotoa on sen verran hidas, että en viitsi edes yrittää avata FTP:tä lataamista varten. Tilaukset vaikkapa osoitteesta kartat@latuviitta.fi. Mosaiikki on ainakin minun itseni mielestä ihan kiva ja vähintäänkin hintansa arvoinen, mutta jos joku haluaa hieman parempaa laatua, niin voin lähettää myös vähemmän prosessoituja versioita alkuperäisistä kuvista. Katsoo vain Landsat Row/Path systeemin mukaan kuvan tunnuksen esimerkiksi täältä:
http://landsat.org/ortho/index.php
niin minä voin lähettää vastaavan kuvan jollakin tavalla. Landsat.org:sta voi tietysti ladata kuvia suoraankin, mutta ne ovat siellä ensinkin jokainen kanava omana tiffinään ja sen lisäksi kuvilla liikutaan ihan sävyalueen alareunassa, niin että säätämättöminä niistä ei ruudulta erota mitään. Minulta löytyy kuvaruutukäyttöön melko hyvin säädetyt versiot, ja tallessa pitäisi olla myös ainakin 7-kanavaiset versiot JPEG2000-muotoisina.

Kiitokset. Pistän meiliä tulemaan :slight_smile: