De optimist, Openstreetmaps en de betekenis voor Fietsers.

Het glas is halfvol. :wink:

Doel: Fietsen en kaarten voor fietsers.
Al heel lang erger ik me aan kaarten voor fietsers, niet omdat ze er zijn, maar vooral omdat ze er niet zijn. Voorbeelden daarvan zijn de fietskaart voor heel Nederland, van een flink aantal jaren geleden, hierop stond met heel dikke strepen aangegeven welke (snel)wegen je niet kon gebruiken als fietser en over het algemeen ontbraken de fietspaden. Met fietskaarten voor delen van Nederland b.v. voor de provincies is het beter, maar nog steeds ontbreekt veel fiets informatie en de andere informatie is soms ronduit fout gezien van fietsers oogpunt.

Sinds wat recenter had ik het idee dat er een communitie zou moeten zijn die b.v. van een bepaald merk (B.v. tomtom of garmin) het kaartmateriaal zou aanpassen zodat het veel geschikter zou worden voor fietsers. Zoiets als sharemaps van tomtom, maar dan gericht op fietsers. Zelf al menig ‘theoretisch’ systeem ontworpen om dit te kunnen laten werken. Zelfs al bezig geweest met mijn Garmin om een zo snel mogelijk naar huis systeem te bouwen.

Toen ik achter openstreetmap kwam was ik dan ook bijzonder blij met dit initiatief. Ondertussen heb ik voor mijn omgeving een aantal ‘verbeteringen’ aangebracht waarbij deze kaarten meer up to date zijn dan welke andere kaarten ik ook ken. (Dit is wel een bijzonder subjectieve waarnemen, daar ik in openstreetmap de dingen die volgens mij niet correct waren heb verbeterd en er dus niet veel ‘fouten’ meer overblijven in mijn directe omgeving. Dus andere kaarten moeten altijd meer fouten hebben.)

Positieve ontwikkelingen: :):D:lol:

  1. Veel mensen die met eenzelfde doel als ik werken. (Ook fietsers).
  2. Veel mensen die informatie bij elkaar tracken.
  3. De basiskaartset die is aangelevert door and is al behoorlijk compleet en hoewel hier en daar wat verouderd, is dit opzich al een behoorlijke kaart.
  4. Web based editors die vanuit een willekeurige browser te gebruiken zijn.
  5. Een paar keer heb ik ‘fouten’ gemaakt bij het editen, deze werken keurig gecorrigeerd door anderen.
  6. Zicht op een complete kaart voor fietsers die completer is dan welke andere kaart dan ook.
  7. Zicht op een navigeerbare kaart voor fietsers, die in een navigatie apparaat kunnen.

Dat navigeren kan bewijst dat er voor de provinci Utrecht nu al een site is voor fietsnavigatie met ‘mooie’ keuzes zoals kort, snel, lekker doorfietsen.
In mijn omgeving zie ik regelmatig dat er mensen aan de kaart werken en deze wordt dus steeds beter.

Nog even wachten en er komt iets moois uit Openstreetmap. (Fietskaarten en navigeerbare fietskaarten).
Met zijn allen kunnen we er een mooi product van maken.:cool:

Crazy Software Productions.

ten eerste het tegen deel van een optimist is niet een realist maar een pessimist. daarom reageer ik maar op deze posting, die heeft een prettig positief gehalte.:
Wat een fiestkaart betreft: heb je hier al gekeken?
http://garmin.na1400.info/index.html
Lambertus, ook de admistrator van dit forum, zet daar regelmatig steeds verbeterende kaarten op voor “outdoor GPS van Garmin”. Ik heb ergisteren voor het eerst gebruik van gemaakt en dat gaat heel goed. Je moet zelf wel nog het traject uitzetten (ik wil naar A en het systeem zet het hele traject uit vind je volgens mij toch voor “dummies”).
Er is inderdaad nog veel aan de wereld kaart te verbeteren, maar Wikipedia is al 8 jaar oud en kijk eens waar die zijn. Dat moet met OSM ook kunnen.

Succes met “mappen”, het is leuk en geeft voldoening als je alles zo ziet groeien,

Hartelijk dank voor de Link, al vaker dit ‘soort’ links gezien, maar nu ook maar eens een keer de link gevolgd. Dus nu mijn omgeving met mijn eigen toevoegingen op mijn eigen Garmin. Kikken :D:D:D.

In mijn realist bericht heb ik al aangegeven dat ik niet het glas als half leeg wil zien. Echter in veel gevallen staan tegenover optimisten de pessimisten, met daarnaast de realisten. Maar zie daarvoor de andere draad.

Nu is het zo dat:
Je lekker buiten bent, op plaatsen waar je zonder OSM niet zou komen, soms leuk, soms niet leuk, maar vaak verrassend. (Beetje jammer dat AND al zoveel heeft ingevuld ;)). Thuis lekker de veranderingen aanbrengen.
Thuis kun je nu al vast een route plannen binnen Mapsource met inderdaad kaarten die nu ook eens de fietspaden bevatten, daarvoor switchte ik nogal veel heen en weer tussen verschillende kaarten om de route binnen Mapsource uit te tekenen.
Nu het zomer wordt gaat het weer hard met verbeteringen op OSM.

Zie ook mijn bericht in de andere draad.

Crazy Software Productions.