N-wegen: [highway=primary] en dus toegang voor fietsers en voetgangers

Nee… :roll_eyes:

Het is zo al meer werk dan ik leuk vind. Bovendien moet ik dan eerst weer ter plaatse gaan kijken waar de tractoren óók verboden zijn (ik neem aan als er niet alleen een fietspad langs loopt, maar óók een (landbouw)weg).
Ik zie ook maar weinig tractoren rijden met een GPS en OSM-kaart :slight_smile:

En dan… mopeds/mofas ook nog? Of zijn die begrepen in [bicycle=no]?

moped=no vergeet je ook :wink:

Wij als luie fietsers denken alleen aan ons zelf. Op de OFM voeg ik daar waar bicycle=no staat meteen foot=no toe, zodat het routeren als voetganger ook goed gaat.
De wandelaars die de OFM gebruiken om lekker over de snelwegen te wandelen hebben dan pech gehad :wink:

De meeste Garmins hebben alleen auto-fiets-voetganger modus. Iemand die een Open Moped Map wil maken zal een van deze settings moeten gebruiken.
En dan nog alle fietspaden waar je niet met je brommert mag komen weer apart taggen, daar begin ik niet aan.

In Amsterdam Zuidoost heb ik veel wegen al met bicycle=no getagd. Daar zijn in het algemeen wegen voor autoverkeer en voor langzaam verkeer totaal van elkaar gescheiden, en langs de autowegen loopt dan ook (in veel gevallen) geen fietspad. En fietsen is daar echt niet toegestaan, dus blokkeren voor fietsers is echt nodig.

Wellicht zijn er elders ook nog van die jaren-70 wijken waar het fietspadennet helemaal los van het autowegennet is opgezet.

Deze extra tag zou echter wel heel interessant zijn voor 30km-karretjes. IN de tijd dat mijn moeder een dergelijk vehikel reed, weet ik dat ze klaagde over het feit dat voor deze doelgroep geen kaarten beschikbaar zijn. Deze karretjes moeten zich echter gedragen alsof het tractoren zijn. :wink: In ieder geval voor wat betreft de wegen die ze wel of niet mogen rijden.

@Ankeric of Johanmyst

Hier nog info over een nieuw fietspad in de Lopikerwaard die ik van een OFM user kreeg:

Het nieuwe fietspad is circa 2 kilometer lang en vormt een verbinding tussen de Krimpenerwaard en
de Lopikerwaard tussen de Hoenkoopse Buurtweg in Oudewater en de Oost-Vlisterdijk te Vlist.

http://www.openstreetmap.org/?lat=51.99521&lon=4.80805&zoom=15&layers=M
http://www.deweekkrant.nl/pages.php?page=1995975

Lijkt me leuker mappen dan N-wegen :wink:

Ja dit is leuk! Zodra we tijd hebben.
(En: op de terugweg is dit goed te combineren met die stomme N228 :/)

In Groningen ligt knooppunt 16 in Roodeschool op een kruispunt van de N363, een primary road. Knooppunt 74 is in Uithuizermeeden ook op een kruispunt van de N363.

Stel nou dat ik toch eigenwijs ben en dat ding toch ga mappen, dan blijkt dat die N228 (tussen Oudewater en Montfoort) voor normale stervelingen niet ‘foutloos’ te mappen is.
Als GE nog een beetje klopt dan wordt [cycleway=track] en [cycleway=lane] hier min of meer continue afgewisseld door de aanwezigheid/afwezigheid van een betonnen afscheiding of een grasberm. Hoe doen min of meer normale mappers zo iets?

Pragmatische suggestie:
[highway=primary] en géén [bicycle=no] ?!
Dan is het nu dus perfect gemapt :wink:

OT: is dit geen schoolvoorbeeld hoe je een fietspad/fietsstrook/fiets vluchtstrook niet moet aanleggen gelet op de veiligheid?

Die N 228 vind ik duidelijk een geval van “lane” en uiteraard kan de weg dan niet op slot voor fietsers.
Schoot me weer eens te binnen dat ik van de zomer langs de Fransekade richting Bergambacht op een apart fietspad reed. 'k heb het er net opgezet. Zal zo wel renderen in OSM. De fietsroute er op laten staan of eigenlijk meer van de Franse kade een nieuw fietspad gemaakt en voor auto’s een nieuwe Fransekade getekend.

Volgens mij Eric kun je mbv die kaart van Ligfietser het nieuwe fietspad naar de Hoenkoopse Buurtweg vast intekenen. Dat traject kan niet verkeerd. controleren kan altijd nog.

Ik ben met enkele fietspaden langs de N228 bij Oudewater ook al eens bezig geweest en heb het na de afslag Damweg maar laten zitten, precies om de reden die jij noemt. Je zou nog bicycle=lane kunnen toevoegen aan het stuk naar Montfoort, maar dat voegt m.i. niets toe aan het correct routeren en ook niet aan de beleving tijdens het fietsen, niet in positieve danwel negatieve zin.

Het nieuwe fietspad tussen de Oost Vlisterdijk en de Hoenkoopse Buurtweg had ik ook al een tijdje in de gaten, alleen nog niet dat het al geopend was. Ik ben dus maar zo vrij geweest het alvast in te tekenen met de oproep - wie er het eerste is… - om het pad en de bruggen te controleren. Ik hoop niet dat AnkEric zich nu tekort gedaan voelt… :wink:

Bedankt voor het invoeren Pim,

Nog even een aandachtspuntje. Ik heb net in de regio Hardenberg een heleboel N-wegen ontoegankelijk gemaakt. Er waren ook wat fietspaden parallel aan deze N wegen gemapt, maar helaas erg slordig ingetekend. Alle zijwegen die wel aansluiten op de N-weg waren niet verbonden met het fietspad (zie bijv de N377 op Keepright). Dit betekent voor de routing dat als je de N-weg verboden maakt voor fietsers, de route dan keurig op het fietspad blijft, maar je dus alleen rechtdoor kan en niet kan afslaan :open_mouth:
Let daar dus ook op en maak de N-weg dus alleen ontoegankelijk voor fietsers als de parallele fietspaden ook netjes aansluiten op de zijwegen!

Na een fietstocht controleer ik altijd de OSM aan de hand van de tracklog en die van mijn fietscollega’s - als ik ze te pakken kan krijgen - en kom ook vrij regelmatig hiaten tegen zoals missende aansluitingen van fietspaden op zijwegen en bij rotondes en ook ingetekende paden die niet aansluiten op een node van de andere weg. Soms moet je echt goed kijken als de mapper z’n best heeft gedaan de eindnode bovenop een andere node te droppen zonder er een aansluiting te maken. Als je even een route tekent over de track heen, dan zie je gelijk waar de routering fout gaat. Even editen en weer een probleempje minder. Soms moet je ter plekke nog eens gaan kijken, bijvoorbeeld om te zien of een fietspad eenrichting is of niet.
<<beetje off-topic, geloof ik>>

Dat meen je toch niet letterlijk?
WinGDB3 en BaseCamp maken routes van tracks… Het worst case scenario is dat je daarna nog 1, 2 of 3 viapunten moet verslepen om route en track precies gelijk te krijgen. Méér dan 3 punten kan ik me niet herinneren.
Ook: <<beetje off-topic, geloof ik>>

Ik heb me dat gerealiseerd, ik heb er op gelet, maar ik heb vannacht ook slecht geslapen. Want zeker weten doe ik het pas als ik de nieuwe OFM heb getest. Zeker als nodes net niet aansluiten dan lijkt het ok, maar het is het niet. Rotondes zijn ook nog zo’n punt.

Op zich zie ik nu al dat het een betere routing gaat opleveren. De kortste weg loopt vaak over de N-weg, het fietspad is een omweg. Het fietspad wordt dus nu niet gekozen, zo meteen wel.

Maar… waarom praten we hier alleen over N-wegen?
Dit betreft vrijwel alle verplichte fietspaden naast andere wegen. Die andere weg is dan - impliciet - ‘verboden’ voor fietsers. Die situatie komt héél veel voor en staat los van N-wegen.

Afslaan is hier óók vaak niet mogelijk: het fietspad ligt los van de weg. Korenmolenlaan zou óók de tag [bicycle=no] moeten krijgen. Met de nadruk op ‘zou’…

En… OFM blinkt niet uit in rekensnelheid tijdens routering. Of maximale afstand waarover je kunt routeren.
Zou dat hier ook mee te maken hebben?
Als er een fietspad naast de weg ligt moeten er twee routes worden doorgerekend. Over het fietspad én over de weg (waar je niet mag fietsen). En alle combinaties.
Kijk eens naar de LF4 van Woerden naar Bodegraven, langs de oude Rijn. Hier zie je dat beide alternatieven (over de weg en over het jaagpad) worden doorgerekend en ook afwisselend worden gekozen. Dat heeft een prijskaartje!
(Dit is een voorbeeld van dubbele wegen. Barwoutswaarder (de autoweg) is niet verboden voor fietsers.)

Het toevoegen van de tag [bicycle=no] heeft 3 voordelen:

  • correcte weergave van de feitelijke situatie

  • betere, meer correcte routering over fietspaden

  • sneller berekenen van een route, routering over grotere afstand mogelijk

Toevoeging = '???'

Eric,
Uiteraard geldt dit niet alleen voor N-wegen maar ook voor andere wegen met een verplicht fietspad er naast. In een ander draadje werd ook al gewezen op de zijwegen die aangesloten moeten worden omdat je anders vreemde omwegen krijgt (was in de buurt van Zeist). Je zou de voorkeur kunnen zetten op snelste route of tolwegen vermijden, dan geeft die de voorkeur aan bewegwijzerde fietsroutes.

Die vele mogelijkheden daar loopt de OFM inderdaad op vast. Een andere reden is dat de optie fietser als vervoermiddel voor de Garmin een zwaardere kluif betekent dan de optie auto/motorfiets. Als je nu die optie kiest gaat de routeberekening sneller en kom je verder. Maar deze negeert wel alle onverharde en halfverharde fietspaden. In jouw Etrex moet je dacht ik ook carpool vermijden aan zetten, anders neemt die alsnog de onverharde (voet)paden mee.

Ja, wel! Het gaat me niet om het maken van een bruikbare route - dat omzetten met WinGDB ken ik ook wel natuurlijk. Het is puur een methode om aan de hand van de gereden track achteraf de kaart te controleren of alles goed routeert. Off-topic en slotje erop.

Dat is precies mijn voorbeeld:
Kijk eens naar de LF4 van Woerden naar Bodegraven, langs de oude Rijn. Hier zie je dat beide alternatieven (over de weg en over het jaagpad) worden doorgerekend en ook afwisselend worden gekozen.
De enige juiste, mooiste fietsroute loopt over het jaagpad. Maar hoe vertel ik de andere OFM-ers dat ze zo moeten fietsen?

Ander voorbeeld zijn de riviertjes (Lange Linschoten, Vlist). Aan beide zijden een [(edit): highway=unclassified] weg. Toch is één van de twee de aanbevolen route. (Misschien gaat dat bij de Lange Linschoten nu al beter omdat ik daar [access=destination] op heb gezet. Zou de routing daar voorkeur voor hebben?)

De OnRoute Fiets Kaart maakte er dan een ‘groene weg’ van. Maar die Tag ontbreekt bij OSM. Helaas…

Of je zou er virtuele stukjes ‘relatie’ op moeten leggen: geen echte fietsroute, maar wel een aanbeveling om te rijden. Het ‘Fietsroutenetwerk’.