bospad footway of path

Peewee is ervaringsdeskundige :wink:

Ik snap je probleem niet. Je mag fietsen op de paden die onderdeel van een route zijn. Die paden tag je:

highway=path
general access=private
foot=yes
bicycle=yes
surface= ?

De paden waarop je niet mag fietsen, tag je:

highway=path
general access=private
foot=yes
bicycle=no
surface=?

Als jij op een pad fietst dat onderdeel van de route is, zal je echt geen bekeuring van een BOA krijgen. Dit bord geeft aan dat je je begeeft op privé terrein en dat de beheerder je daar toestemming voor geeft: vrij wandelen en fietsen op paden en wegen. De paden waar je mag fietsen zullen waarschijnlijk zijn voorzien van een bordje.

Het probleem is dat niet iedereen het bord begrijpt. Zoals in eerdere bovenstaande heb proberen uit te leggen.

Een groep denk bij boswachterij Austerlitz dat alle paden vrij om te fietsen zijn.
Een ander groep denkt, daar zijn verboden ik mag alleen op de route fietsen.

Niet iedereen leest het bord goed genoeg. In de gauwigheid.

En zo zullen OSM taggers ook verdeelt zijn in twee groepen.

Een ander probleem is:
Nu liggen hier twee gebieden (eigenaren) naast elkaar, beide met verschillende geboden en verboden.
Bekijk je de PDF dan zie dat routes in elkaar overlopen bij de pyramide http://www.dentreekhenschoten.nl/uploads/fietspaden.pdf
Ook over de licht grijze mag je met de fiets rijden, volgens het groene bord, deze licht grijzen paden lopen over in de boswachterij. Een andere eigenaar(alleen op de route fietsen).

Ik verwacht dat er op dat punt geen borden staan die de overgang aangeven, zelfs ook niet op het daar boven gelegen fietsroute (zwarte lijn) Hier verwacht je een oranje en een groen bord.

En dan ga je al gauw in de fout op je MTB fiets. Doordat ze de borden bij alle ingangen hoe klein ook niet op orde hebben.

Highway=path is voor beide correct.

En volgens mij moet het ook permissive zijn en niet private.
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:access

private is toestemming op individuele basis

@Mattheus,

Die laatste opmerking van Allroads was waarom ik inbrak in deze topic. Het kan/moet inderdaad permissive zijn als je op het terrein van een stichting begeeft. private slaat alleen maar op b.v. een toegangsweg en moet niet worden gebruikt op landgoederen of Groningse dijken. Stukjes waar je echt niet mag komen ivm rustgebied voor wild is access=no mijns inziens. Maar dit laatste geldt vaak alleen maar in een bepaalde tijd van het jaar om het helemaal ingewikkeld te maken.

Dus de oprit naar mijn huis van 5m is access = private volgens de Wiki. Daar langs die dijken zou ook private weg kunnnen Mattheus. Je zou er permissive van kunnen maken.
En als je hard doorfietst met je MTB houdt die BOA je nooit bij :slight_smile: Zeker niet als je van het routepad afgaat.

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:access%3Dprivate

The access=private tag is generally used in combination with the road network tags, with the purpose of indicating that the road is not to be used by the general public.

Usually used for Private driveways (in the city) and country lane ways, where the road just leads to a private home. Routing programs would be able to detect this tag, and knows to avoid these roads when routing.
The alternate tag to ensure that the road is actually public would be access=yes

See Key:access for complete documentation of access tagging.

Eggie, wat betekent permissive precies, ik vind dit erg vaag:
“Open to general traffic until such time as the owner revokes the permission which they are legally allowed to do at any time in the future”

Op de nieuwe OFM (is nu aan het uploaden) heb ik nu een niet routerende weg voor access=no of access=private (die niet getagd zijn met fiets- of mtbroutes, bicycle=yes o.i.d.)
Als je in Basecamp de route dwingt op die weg, keert ie om en gaat er alsnog omheen:

Als je hypercorrect wilt taggen, doe je het zo:

general access=private
foot=permissive
bicycle=permissive
surface=?

Of als je er alleen mage wandelen en niet fietsen:

general access=private
foot=permissive
bicycle=prohibited
surface=?

In de praktijk is er weinig verschil tussen bicycle=permissive en bicycle=yes. Niemand haalt het in de kop om daar te gaan fietsen, tenzij je in de olie bent.

Mattheus, permissive en prohibited heb ik niet in mijn OFM gedefinieerd, wel yes en no. Laten we het niet nog ingewikkelder maken :wink:

ha @Ligfietser,

Permissive wil volgens mij zeggen dat de "eigenaar’ de regels altijd kan bepalen. Na zonsondergang geen toegang e.d. Maar ik speel hem door naar Mattheus, want engels is zijn vakgebied en ik zit meer in de grassoorten naast het “path”.

Het ging mij er alleen maar om dat Private hier verkeerd wordt gebruikt.

De wiki is duidelijk:

private=Only with permission of the owner on an individual basis. Dit geldt voor algemene toegang. Auto’s en motorvoertuigen komen er niet in. Maar als er bomen gekapt moeten worden en er wordt een bedrijf ingehuurd, zal de uitvoerder toestemming krijgen om er met een voertuig naar toe te rijden samen met de beheerder. Als de bomen worden gekapt, zal de beheerder de uitvoerder toestemming geven om hiervoor voertuigen te gebruiken

permissive=Open to general traffic until such time as the owner revokes the permission which they are legally allowed to do at any time in the future.

In het Austerlitz voorbeeld zijn de fietsers en wandelaars er op ‘permissive’ basis. Vandaag mogen ze komen en morgen weer. Maar als er een uitvoerder bezig is met bomen kappen, zal het gebied zijn gesloten voor fietsers en wandelaars. To revoke=intrekken. Twee weken geleden is het me overkomen dat een beheerder een weg had afgesloten, zie:

http://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=14142

Je komt er echt niet in.

Allroads begon erover. Dat is echt hypercorrect taggen, terwijl yes en no net zo goed voldoen.

General access= private en niet permissive in het geval van Austerlitz.

Een voorbeeld van permissive tref je aan in Londen, Pall Mall. De wegen naar Buskingham Palace zijn roodgekleurd. Dat wil zeggen dat het koninklijke wegen (=privĂ©weg) zijn. Formeel mag alleen de koningin zich over die weg begeven. Maar de Engelse koniningin is zo vriendelijk om taxi’s toestemming te geven om over die weg te rijden. Voor taxi’s geldt access=permissive. Maar als de wisseling van de wacht plaatsvindt, mogen de taxi’s er eventjes niet rijden. De wegen worden even afgezet (einde permission). Bussen en auto’s mogen er beslist niet komen.

Permission betekent toestemming. Permissive=met toestemming.

Voorbarig om nu al te bedanken (want de download is nog niet voltooid en ik heb nog niet getest), maar dat maakt niet uit: dank!
Wordt zo wel steeds moeilijker voor ons om verbeteringen voor te stellen :wink:

Ik had de quote knop ingedrukt i.p.v. de edit knop.

Inhoud verwijderd.

De full versie is nu online, dus test maar uit!
Btw, ik zie dat bicycle=permissive toch in de OFM styles staat, wordt omgezet in bicycle=yes omdat het vermijden van ‘datum en tijd van afsluitingen’ wat wel in Mapsource zit (nog) niet werkt.

permissive betekent met toestemming. Alleen fietsers en wandelaars hebben toestemming om er onder bepaalde voorwaarden te komen.

Dit zou dan correct zijn:

highway=path
general access=no
bicycle=permissive
foot=permissive

Indien je tagt:

highway=path
general access=no of private
bicycle=yes
foot=yes

heb je hetzelfde resultaat.

Prvate is privé, niet openbaar. De algemene toegang is niet openbaar is formeel taalgebruik voor geen algemene toegang. Persoonlijk vind ik general access=private voor niet-openbare wegen vrij logisch, net als general access=no. Eerlijk gezegd vind ik het spijkers op laag water zoeken.

Naar aanleiding van bovenstaande

Dan komen bij toch een paar zaken opborrelen, dus de searchengines gebruikt. Josm bekeken.

nergens kom ik de tag: “general access=" tegen wel "access=”.

er word wel gesproken over general access tag, maar dat is op zich nog geen tag.

a general access restriction that applies to all transport modes
They may not effect general access in regards to the designated access points

Kom tot de voorlopige conclusie dat de tag “general access” niet bestaat.
Ik kan nergens vinden waar deze tag beschreven word.

en dat access=* voldoende is.

Dacht even over die spijkers
 Als nou Queen E II in die taxi zit 
 wat dan? :slight_smile: 'k Ga snel de OFM downloaden! Eens kijken hoe m’n natuurgebieden op het eiland van Dordrecht zijn geworden.
En Allroads 
 volgens mij is het ook access tenminste dat maakt Potlatch ervan in stand advanced. In Simple staat er dan opeens General Access. Dat brengt helaas verwarring. Als je hier voor kiest wordt in advanced de tag access zonder general.
De tag moet dus wel zijn access= “huppeldepup”

De term ‘general access’ bestaat wel degelijk, maar is een verbastering voor ‘access’

Zelf gebruik ik Potlatch 2. In de presets staat onder de Tab "Restrictions’ als eerste ‘General access’ met als keuzemogelijkheden: Allowed, Prohibited, Permissive, Private, Designated, Unset. Druk ik b.v. Private in en ik druk op Advanced, dan zie ik staan access=private.

Als ik een fietspad map, staat er bij de keuzemogelijkheden Cycle path. Als ik die in druk, dan is de officiële tag highway=cycleway.

Je hebt gelijk dat de tag ‘general access’ niet bestaat, de officĂ«le tag is ‘access’. Ik heb de naam van de preset gebruikt. Dus overal waar ‘general access’ staat, moet je lezen ‘access’. Met ‘access’ wordt wel algemene toegang bedoeld.

Helaas zijn de Engelse taxi’s niet van het merk Bentley of Rolls Royce. Je dacht toch niet dat de Engelse koningin in een Japannner stapt:-)

Klopt. Kleine toelichting.
Ik ben een nette mountainbiker (ja er zit ook een bel op) en was in 2007 lekker aan het fietsen in de kaapse Bossen bij Doorn. Even appeltje eten bij de uitkijktoren en praatje maken met de boswachter. Boswachter vertelde dat ik pech had vandaag. Ik kijken naar een lekke band maar volgens mij was er niets aan de hand. Ik had pech omdat hij mij ging bekeuren. Ik was me van geen kwaad bewust maar als ik ergens rij waar het niet mag dan heb ik gewoon pech en moet ik een bekeuring betalen. Geen geld en ID bij me dus later op politieburreau Doorn me nog gelegitimeerd. Toch even gaan kijken welk bord ik gemist had. Dat was dus dit bord (maar dan met Kaapse Bossen ipv fochteloerveen )

Navraag bij de boswachter leerde dat ik dus had moeten weten dat ik daar niet mocht fietsen (het gaat dus om "Overigens verboden toegang artikel 461 wvs ). Verder staan er in het gebied ook nog welkomst borden ( heb ik helaas geen foto meer van) waarop staat. “Iedereen is hier welkom. Honden aan de lijn en paarden op het ruiterpad” of woorden van gelijke strekking.

Ik vond het niet terecht dat ik hiervoor bekeurd werd. Ik ben nogal principieel en dus heb ik het voor laten komen. Foto’s meegenomen naar de rechtbank. Rechter was het met me eens en dus hoefde ik niet te betalen. Kreeg wel 2 jaar voorwaardelijk. Sindsdien heb ik daar niet mee gefietst :wink:

Om terug te komen op je vraag in het openingsdraadje: highway=path en NIET highway=footpath

De WIKI’s blinken uit door duidelijkheid:-) Voor mezelf kijk ik altijd: openbaar of niet openbaar. Op openbare wegen tref je diverse verkeersborden aan om aan te geven wat het doel van de weg is. De voorbeelden in dit draadje betreffen niet-openbare wegen/paden en de beheerder geeft toestemming om er gebruik van te maken.

In Groningen zijn van oudsher vele (niet-openbare) toegangswegen. De meeste wegen lopen dood. In vele gevallen ligt er wat steenslag of puin op ter verharding. Bij de diverse ruilverkavelingen konden de boeren kiezen: de toegangsweg laten voor wat het is of het pad wordt voorzien van beton en we maken er een fietspad van. Dat fietspad wordt doorgetrokken naar een ander pad. In vele gevallen gingen de boeren akkoord en Groningen kreeg schitterende fietspaden. Er staat een bord bij: Fietspad en als het een breder pad is: Fietspad, met daaronder vrij voor aanwonenden (of woorden van die strekking. In de praktijk zijn het openbare wegen/paden geworden. Deze wegen tag ik ook als dusdanig en niet als toegangsweg.