bospad footway of path

Mijn vraag is hoe je paadjes in het bos moet taggen. Ik heb het dan over paadjes in een bosgebied die niet zijn aangegeven met verkeersborden, duidelijk bedoeld voor wandelaars (geen auto, motoren etc.).

Op de NL wiki staat dat je pas footway gebruikt als er een blauw bord bij staat. http://wiki.openstreetmap.org/wiki/NL:Kaarteigenschappen#Wegen
In de buurt heb ik vele paadjes in het bos dus getagd als highway=path met surface=* . Ik zag ook dat een andere mapper in de buurt veel footway gebruikte. Heb em even gemaild dat dat niet juist was omdat o.a. het blauwe bord ontbrak. Volgens hem was het echter wel juist en was de NL wiki niet juist. Die wijkt ook af van de engelse wiki. http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Footway Ik kan em daar ook geen ongelijk in geven.

Hoewel ik niet bekend ben in Engeland viel me op een aantal plekken in bosgebieden wel op dat men daar inderdaad best vaak footway gebruikt ook op plekken waarvan ik met niet kan voorstellen dat daar altijd een blauw bord zal staan (of hoe de britten dat ook zouden aangeven met borden)

De vraag is dus… hoe taggen we dit in NL.
highway=footway of highway = path ?

Wie heeft die onwaarheid nu weer verzonnen? Het begint hier een beetje op Duitsland te lijken. Allemaal “regeltjes” om te taggen die helemaal niets te maken hebben met hoe het in de rest van de wereld wordt gedaan.

Als je wil dat je gemapte data door zoveel mogelijk tools wordt begrepen, dan gebruik je highway=path alleen in combinatie met een hele sloot access tags. Met andere woorden, het loont alleen de moeite in ingewikkelde situaties. Het idee dat je alle landelijke gelegen voetpaden of afkortingen door de bosjes met highway=path kunt taggen is een ramp voor fietsrouting, want bijna niemand die dat doet zet er voldoende access tags op.

Wat een onzin. Dat werkt juist prima op de OFM. Bospaadjes met highway=path en verder niets > niet toegankelijk voor fietsers. Zelfde geldt voor voor footway.
highway=path, surface=sand mtb=yes of bicycle=yes werkt prima voor atb-ers en racefietsers zien meteen op mijn kaart dat zie die kunnen vermijden.

Met de uitspraak “duidelijk bedoelt voor”, dan zijn er is er maar twee mogelijkheden,

1.dat er een bord staat met een bepaling
Aan het begin en eind van het pad.
of
Aan het begin bij elke ingang (echt alle toegangen, hoe smal ook)) tot een bepaald gebied.

Deze borden kunnen zijn:
Verkeersborden.
Gebieds/eigenaarsborden.
Dat alleen, wandelen is toegestaan/geboden. Dan kan je spreken van footway. Overige highway=path (merendeel)

  1. dat er een afgesloten hek staat

Zo staan er genoeg hekken om vierwielig verkeer te weren, een menkar, motor kan er dan nog gewoon langs. Nog even smaller vernauwing, motor/brommer/fietser kunnen er langs.
als de doorgang zo gemaakt is dat alleen een wandelaar nog langs kan, geen fietser motor brommer ruiter. Dan kan je spreken over footway. Overige highway=path.

Vaak zie je een combinatie van hek en bord.

Het consequent gebruiken van footway, is een ramp voor overige manieren van verplaatsings.

Kortom het merendeel zal highway=path getagd worden.

Voor elke hobby is er straks een kaart
http://www.youtube.com/watch?v=djBFpKueqEc&feature=mfu_in_order&list=UL

Dat een renderer het zo insteld is een keuze.
Maar een fietser mag wel degelijk op een highway=path rijden.

Ik weet dat je een hoop tijd besteed aan de OFM, maar er zijn meer routers en gerelateerde tools beschikbaar die met OSM-data werken. http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Routing#Software

Vervolgens hebben een aantal mensen die zich bezig houden met het ontwikkelen van routingsoftware de volgende wiki-pagina gemaakt met daarop nationale standaarden.
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/OSM_tags_for_routing/Access-Restrictions#The_Netherlands
Daarop staat dat in Nederland een path standaard berijdbaar is door fietsers. De tekst op de engelstalige highway=path pagina is dat een path per definitie bruikbaar is voor alle niet gemotoriseerde voertuigen, tenzij er andere nationale standaarden gelden. In de praktijk gebruiken veel tools die voor de hele wereld bedoeld zijn echter alleen de globale standaard.

En dan hebben we nog de mensen waar ik het in m’n vorige post over had, die path beschouwen als landelijk gelegen en/of onverharde voetpaden. Dat is wat jij impliciet ook doet met je regel voor de OFM.

Hier nog een wiki-pagina over de puinhoop die de path tag is:
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Path_controversy

Vanwege de onduidelijkheid tussen path en footway heb ik beide maar op een hoop gegooid.
Wil je toch nog op een ‘path’ fietsen dan kan je de routering gewoon op voetganger zetten. Ook handig om alle incompleet gemapte eenverkeersstraten die voor fietsers wel toegankelijk zijn, mee te nemen.

Vaak zie je in het bos dit soort bordjes:

Gefietst mag alleen op de daarvoor aangegeven routes (mtb).
Dit pleit er misschien voor alle overige paden als footway te mappen en de mtb routes als highway=path?

Hier is geen onderscheid gemaakt tussen fietsers algemeen en mtb, het zijn dus algemene fietsroutes.

Er zijn al hele discussies gevoerd over zo’n bord.
Het wandelend icoontje suggereert alleen wandelen.

Kom je snel aan fietsen en je ziet “Vrij wandelen en fietsen op wegen en paden”. Dan lees je de kleine lettertjes niet. Het informatieve deel moet wel al aangeven wat mag en niet mag, dit is niet correct. Vrij suggeert heel wat.

Waar liggen die gebiedsgrenzen, wanneer kom je een gebied binnen en waar ga je het uit. (Is vaak onduidelijk, soms lijkt het of heel de wereld na de bord van SBB is) Loopt de route ook over stukken openbare weg volgens de wegenlegger of over grond van andere eigenaren. (andere geen bepalingen)

Je moet nogal een gebiedskennis hebben, wil je correct de tag footway gebruiken. Want delen van de route zal een meerledig gebruik kennen.

Ook al is in zo’n gebied “Geen toegang - voor gemotoriseerd verkeer” Kan er wel degelijk gemotoriseerd verkeer rijden, bevoegd verkeer, verkeer met extra toestemming.

Dus zijn er nogal wat paden die ook track getagd kunnen worden. Onderhoud bosgebied met machines.

Het oranje bord van staatsbord op de foto heb ik bij mij in de directe omgeving nog niet gezien.
Het meest algemeen zie de groene borden met o.a. de tekst :

Opengesteld
De toegang is verboden :

  • Buiten de paden en wegen
  • Voor bromfietsers, motorvoertuigen en paarden.

(Het vreemde is dat je op mijn fietsroute een paar meter achter dit bord een gemarkeerd ruiterpad ziet…)

Voor de onverharde wegen en paden binnen het bos gebruik ik highway=track of highway=path;foot=yes
De tracks zijn de onverharde wegen voor de boswerktuigen.
Bij de twee bosgebieden waar duidelijk een bord stond dat fietsers niet toegestaan waren heb ik bicycle=no toegevoegd bij de paden en tracks.

Het verschil maken tussen een pad en track op een kaart vind ik persoonlijk bij het wandelen belangrijk omdat vooral tracks gebruikt kunnen worden voor de orientatie.
Daar let ik dus extra op.
Paden gebruiken voor je orientatie is minder duidelijk of iets een echt pad is of een wildpad (of het pad kan overwoekerd zijn door de bramen en varens).

De tags voor motorvoertuigen voer ik meestal niet in (ergens houdt het voor mij op en laat ik dit aan iemand anders over).
Als met de barrieres (liftgate, bollard, gate, cyclegate, etc.) rekening wordt gehouden dan gaat wel goed.

Zo zo … wat een reacties. Om het wat concreter te maken. Het betreft het gebied “Den Treek/Henschoten” . De bordjes die je daar ziet staan zijn de volgende.

De paadjes waar ik het over heb zijn smalle paadjes (duidelijk geen track) waar meestal wandelaars ziet die hun hond uitlaten (helaas meestal niet aangelijnd maar dat is een ander verhaal). Je kunt er ook over MTB-en en heb niet het idee dat dit verboden is omdat ik hier al jaren met de MTB rij en nog nooit ben aangesproken door een boswachter/agent. Het is me nog steeds niet duidelijk of dit een path of een footway moet worden. Of moet ik gewoon concluderen dat de meningen verdeeld zijn en dat een ieder maar moet doen wat hij zelf wil?

Duidelijk is het dat het geen footway is omdat volgens het bord fietsers niet uitgesloten worden om gebruik te maken van deze paden.

Dan is de keuze dus makkelijk, enkelzijdig spoor, is path.

De beheerder geeft wel aan dat er verharde fietspaden zijn aangelegd
http://www.dentreekhenschoten.nl/uploads/fietspaden.pdf
http://www.dentreekhenschoten.nl/default.php?page=48&PHPSESSID=3c2af0f4581a7b1941d3760b0efc3ea0
Lees de verzoeken eens, een verzoek is een verzoek niet meer en niet minder.
Het bord zegt dat je overal mag fietsen.

Zo zie je ook dat de fietspaden (fietskaart) aansluiten op de boswachterij Austerlitz. Ben benieuwd of op deze overgangen de borden staan? Een Langoed en SBB bord.
Andere eigenaar andere regels.

Fietsen is hier toegestaan, bromfietsen mogen hier niet komen.

Volgens mij zouden de volgende tags kunnen worden gebruikt:

highway=path
general access=private
surface=unpaved
foot=yes
bicycle=yes

'k heb altijd in m’n hoofd dat de tag general access = private inhoudt dat je er niet mag komen. Ik weet niet wat de routering doet met de tag private?
Gaat dan de routering niet fout?

Net even gecheckt in mapsource. Zal zo ook nog even kijken wat mijn etrex 30 nieuwe generatie doet met track op voetganger en tag private.
http://www.openstreetmap.org/?lat=51.782&lon=4.70118&zoom=16&layers=M
Deze Noord/zuid highway=track en general access=private routeert niet op fietser, voetganger of wat dan ook. En dat was ook precies m’n bedoeling, want deze track is privéterrein.

Dus Mattheus als je voor private kiest komt niemand het bos in. Tenminste niet op de gps.

Maar wel met mijn etrex30. Die doet alles wat 'G’d verboden heeft. Basecamp waarschijnlijk ook. De oude generaties gps-en zullen volgens mij niet routeren met general access = private.

Behalve als het lijntje niet routerend is zoals op de OFM, dan durft zelfs jouw Etrex er niet op. :wink:
access=private (of no) mèt bicycle=yes laat overigens wel fietsen toe op de OFM.

Wat is hier dan niet goed getagd?

http://www.openstreetmap.org/?lat=52.179288&lon=5.244038&zoom=18

Emilialaan, Lage Vuursche.

highway=path track
access=private
tracktype=grade2

OFM, onverhard vermijden:

  • MapSource gaat er overheen met één viapunt extra
  • BaseCamp gaat er direct overheen
  • Etrex 30 - uiteraard - ook.

Hoi @Ankeric
Volgens mij…is er op zich niks fouts aan. Alleen is de routering inderdaad alleen te dwingen door een viapunt. Mijn weggetje in Dordt ook. beter access = no denk ik ook dan maar.
Tuurlijk is de Pijnenburg privé, maar dat is de Hooge Veluwe ook. (Nationaal park) en elk landgoed valt wel onder een stichting of de Rucphense heide valt onder defensie. Volgens mij betekent privé: Hier mag je niet zomaar komen.
Die discussie is wel eens meer geweest en toen werd geopperd om permissive toe te passen ipv privé. Als je je aan de regels houdt mag je er komen.
Soms moet je een dagkaart kopen. (Schoorl) of een mtb vignet (Drunense duinen).
'k Denk dus dat access= private het overgrote deel van de garmin gps-en weert op de Pijnenburg. Onderweg ga je toch geen viapunt zetten, maar moet de (oude serie )gps dat weggetje kunnen kiezen.

Dat is getagged als highway=track, niet als highway=path. De reden dat je daar niet meer langs kunt is een groot hek op de kruising met de Buurtlaan. Tot een jaar of twee geleden kon je er nog gewoon fietsen. LF9 liep er zelfs overheen. Ik heb zojuist voor de zekerheid ook nog maar een access=no op het hek gezet.

… en dan klopt dus mijn verhaal. Private betekent : Hier niet komen. Hek… of pas op voor de hond! Dus niet gebruiken waar je wel mag komen.
De wandelroute heeft ook als tag permissive, want je loopt op het landgoed Pijnenburg. Mooi daar trouwens!

Dan is mijn conclusie als volgt:

In Den Treek Henschoten (groene bordje)
highway=path (omdat je daar ook volgens de borden op de paden mag fietsen)

In Austerlitz (Oranje bord)
Onduidelijke situatie omdat het bord onduidelijk is.

De 1 zal mappen als highway = footway (omdat de mapper concludeert dat je daar niet mag fietsen. “Geen toegang met fietsen en paarden buiten de daarvoor aangegeven route”)
De ander zal mappen als highway=path (omdat de mapper concludeert dat je hier mag fietsen, er staat immers “vrij wandelen en fietsen op wegen en paden”)