Nieuw hier en een fietsnavigatieprobleem.

Hallo, ik zal me even kort voorstellen.

Ik ben Rutger 23 j, ik kom uit Groningen.

Ik heb sinds kort een Garmin etrex legend hcx, gekregen van m`n vriendin voor gebruik op de racefiets.:cool::cool:

Omdat er geen goede kaart wordt meegeleverd met de garmin heb ik direct even gezocht op internet en zo kwam ik bij O-S-M terecht. Volgens mij een uitstekend initiatief!:smiley:

Op dit moment heb ik de osm cyclemap van nederland download en in mapsource geopend, inmiddels staat de map ook al op mijn garmin.

Nu komt het probleem waar ik tegen aan loop.

De kaart ziet er uitstekend uit, zeer uitgebreid zelfs! Maar op de 1 of andere manier blijft de garmin mij via “de snelwegen” overal naar toe sturen terwijl ik de instelling op vermijd snelwegen heb staan en gebruik voor de fiets heb aanstaan.:confused:

Kan iemand mij uitleggen hoe ik dit kan vermijden en wel over "normale"wegen kan worden geleid?
Het is voor mij géén noodzaak dat ik overal over mooie fietspaden enzo fiets, puur van a-b over normale provinciale wegen of door de stad is wat ik graag zou willen.

Kan iemand me hier mee helpen?

Alvast bedankt!

Rutger

De cyclemap kaart van OSM die je kunt downloaden van http://garmin.na1400.info is niet routeerbaar. Als je dan een route plant gebruikt de Garmin de basiskaart met alleen de snelwegen om te routeren.

Als je een routeerbare OSM kaart zoekt kun je de algemene routeerbare kaart van http://garmin.na1400.info/routable.php downloaden. Die is ook geschikt om voor de fiets routes te plannen.

Bedankt voor de vlugge reactie.

Het is dan de bedoeding dat ik de “Generic map” download? Of moet ik een selectie maken in de routable world en die *img bestandjes downloaden en ergens in de map van mapsource plaatsen?

Sorry voor het hoge “newbie” gehalte van mijn vragen, ik moet nog even in de stof komen…

Ga naar de routable map pagina en selecteer alle tiles waar je in geintresseerd bent. Vul je email adres in en druk op Build Maps. Je krijgt dan later een email met de download lokatie voor de MapSource installer en de gmapsupp.img

Prima! Ik laat wel horen wanneer het gelukt is!

Op die pagina staat ook een links naar andere downloads, o.a emexes.powweb.com, maar die lijkt uit de lucht?

-peter

emexes.powweb.com lijkt inderdaad uit de lucht te zijn…

Routable map is op de garmin… Eindelijk doet hij het naar behoren :slight_smile:

Kan iemand me uitleggen waarom ik niet alle plaatsen kan zoeken in de gps? Ligt dat aan een instelling of zijn plaatsen als groningen, valkenburg, antwerpen niet actief gemaakt?

Dan heb ik nog een kleine vraag…

Wanneer ik een route maak in mapsource, dat neemt mapsource autotmatisch ook de snelwegen, kan ik deze optie in mapsource uitzetten of gaat de gps zelf een nieuwe route maken zonder snelwegen?

In ieder geval vast bedankt voor alle info tot nu toe!

Ik zal de link aanpassen naar de algemene lijst van Garmin downloads in de wiki.

Je kunt steden (en dorpen) zoeken via het gelijknamige menu op je Garmin. De adres zoekfunctie werkt nog niet volledig maar zal naar verwachting steeds beter gaan werken de komende weken/maanden.

Dit soort dingen kun je regelen via de routering opties in MapSource en op je GPS. Bijna iedere Garmin routeerd weer anders en dus ook MapSource. Je kunt er dus niet vanuit gaan dat een route op de GPS hetzelfde berekend wordt als in MapSource.