Cykeltider

Undra om man kan få Cykelsällskapet och Cykelfrämjandet att sammarbeta med OSM…

http://www.svenska-cykelsallskapet.se/
http://www.cykelframjandet.se/

Man borde verkligen ta och inventera cykelleder i Stockholm iaf…

Jag var på Cykelfrämjandets kongress idag, och frågan om cykelvägar på GSM-karter kom upp där.

Riksföreningens styrelse hade också redan diskuterat saken. Jag vet inte precis vad, men de föredrar open-source framför till exempel google. Jag berättade att jag hade lyckats lägga in en cykelväg i OpenStreetMap, så nu betraktas jag plötsligt som experten. Men jag skaffade iPhone bara nyligen, och har nästan ingen erfarenhet.

Jag har sett att kommunen runda “Växjö Runt” ligger mycket tydligt markeras på OpenCycleMap. Jag har letat, men inte hittat hur man gör. Jag kunde inte heller hitta vem det var som hade lagt in den - jag skulle gärna vilja kontakta honom eller henne.

Detta skulle kunna vara ett intressant ämne för en artikel i medlemstidningen.

“Växjö Runt” - du menar väl denna relation? Den har skapats av användaren ciclista från Würzburg i Tyskland. Att skapa relationer är hur enkelt som helst.

Om man måste skapa en ny cykelled, så gör så här:

I karteditorn Potlach 2 klickar man på önskad gata eller cykelled. I editorns vänstra del dyker det upp en infobox om gatan/leden. Längst ned till vänster står det “simple” resp. “advanced”. Välj “advanced” varefter två inmatningsboxar med “key value…” resp “relation ID…” dyker upp. Till höger under om den nedre boxen står det “add to” ← klicka på den.

Nu borde ett nytt fönster öppnas på karteditorn. I fönstret finns användbara relationer. Det kan vara busslinjer, sjöar eller cykelleder. Finns ingen lämplig cykelled tillhanda, så får man alltså skapa en själv → klicka då på “New relation” och skriv in följande taggar (under fliken “advanced”, den första är “key” och det som följer efter likhetstecknet är “value”)

type=route
route=bicycle
network=
ref=
name=

De tre senaste lämnade jag tomma för:
Network kan få tre olika parametrar.

  • ncn = nationell cykelled (typ Sverigeleden)
  • rcn = regionell
  • lcn = lokal (typ Växjö Runt)
    Ref = parametern efter cykelledens nummer. Växjö Runt har väl inget nummer så användaren ciclista matade in parametern VÄX
    Name, ett namn på cykelleden (typ Sverigeleden, Växjö Runt…)

Efter att relatinen givits dessa parametrar, tryck på “add to” och sedan “select”. Nu borde relationen vara inlagd på den valda gatan/leden.

Hoppas råden inte blev för råddiga :slight_smile:

Tack så mycket! Nu förstår jag också hur det hänger ihop med OpenCycleMap. Jag ska försöka lägga in något.

Vart så lite. Berätta gärna hur det gick.

Ja, jag gör framsteg på Sverigeleden 34 och 33. Nu är 33:an färdig, förutom att jag inte lyckas länka de båda segmenterna med varandra.

Jag förstår inte 32:an. Den är egentligen helt färdig (som man ser på OpenCycleMap), men verktygen på OSM visar bara en bit på 9 km. Är det någon som kan reda ut det?

PS: I tabellen på http://wiki.openstreetmap.org/wiki/WikiProject_Sweden/Sverigeleden

32:an bestod av två olika relationer, nr 117084 resp. 136297. Jag tog mig friheten att förena dem till en enda. Jag överförde delarna från 136294 till 117084. Nu framstår ett problem med längden på 32:an. Enligt WikiProject Sweden/Sverigeleden -sidan har den en längd på 172,8 km medan den sammanlagda längden på de två relationerna är nästan 204 km. Jag ser att avsnittet mellan Kristdala och Oskarshamn har märkts som ncn 32, då den enligt wikiproject -sidan borde vara ncn 31. #1:an och 32:an har en längd på 201 km tillsammans.

32:ans avsnitt Kristdala-Oskarshamn bör överföras till en ny relation ncn 31. Samtidigt bör ett avsnitt kollas i Döderhult nära Oskarshamn. Vidare har 32:an en lucka i Virserum. 32:an har dessutom en konstig utstickare mot Braås. Utstickaren fortsätter förbi Braås som den regionala leden Kronobergsstrampen.

Men vilken tid det tar för att ändringar i Openstreetmap syns på Opencyclemap! Det var en månad sedan som jag lade in avsnitt, och det syns fortfarande inte.

Instämmer. I början av maj lade jag in cykelrutten runt sjön Jyväsjärvi. Först nu verkar det som om den visas på alla zoom-nivåer i opencyclemap. Cyklister och fotgängare hänvisades i måndags till den kommande omvägen invid Satamakatu (Hamngatan), så jag gjorde en ändring i relationen. Denna ändring syns kanske på OCM i början av juli? :roll_eyes:

Om drygt en månad blir det ännu en ändring på samma plats då även biltrafiken leds om. Kunde inte än lägga in relationen på den yttre sidan av “bågen”, då cykel/gångleden fortfarande är under byggnation. Då den färdigställs senast i mitten av juli, så får man ändra i relationen, med ett synligt OCM-resultat under senare hälften av augusti.

Jag har nu sett att Andy Allan har skrivit om problemet: http://www.gravitystorm.co.uk/shine/archives/2010/09/08/new-opencyclemap-tileserver/comment-page-1/#comment-91710

Den enorma fördröjningen är inte särskilt stimulerande för att snabbt fortsätta med till exempel sträckan Lessebo-Kalmar av Sverigeleden 34.

Tillägg:
Andy reagerade på min diary. Han skrev att servern var överbelastad. Jag föreslår att han stänger av sajten i några timmar (eller hur länge det nu tar), för att uppdatera kartan med de senaste månadernas tillägg.

Efter hundratals mil med nytt gpx-spår den gångna månaden har jag lyckats lägga in en lååång sträcka av tjugoettan i Finland samt skapa en ny relation för resp. tian (även kallad för NL) i Norge och Sverigeleden 1. Väntar med spänning tills dessa har uppdaterats på OCM.

Råkade hitta en ynklig skylt för Sverigeleden 1 i Karesuando, men kunde inte hitta någon startpunkt där. Ligger startpunken möjligen på bron över Könkämäälven på själva riksgränsen mellan länderna? Då kunde man ju rita in ett avsnitt på finska sidan fram till finska tjugoettan, eller är jag helt ute å cyklar?

Andy har nu uppdaterat zoomlevel 5: http://www.opencyclemap.org/?zoom=5&lat=56.88799&lon=14.80998&layers=B000

Han hade låst dessa lägre nivåerna, men han skrev att han skulle ta bort spärren, och det har han tydligen gjort. Nu väntar jag på zoom level 6, 7, 8 och 9.

Från zoom level 10 går det automatiskt, men prioriteringen baseras på hur många tile requests servern får. Och det är ju inte så många här uppe. Så på sommaren går det långsamt, med servrar som är helt upptagna med att ge ut tiles.

PS: Hamnade idag i en grop som kommunen hade grävt tvärs över vägen i Urshult för någon kabel. Två ekrar gick, men det upptäckte jag först då jag cyklade vidare, och hjulet blev alltmer böjd. Då kedjan hade gått av andra gången, var jag tvungen att ta taxi hem…

PPS: Zoom level 6 nu också uppdaterad: http://www.opencyclemap.org/?zoom=6&lat=56.88799&lon=14.80998&layers=B000 (och även nivåerna 7 och 8!)

Det är något mystiskt i Älmhult. Det finns en cykelled till Råshult, Linnéleden, som syns på karten och på OpenCycleMap. Fiskevägen http://www.openstreetmap.org/browse/way/59030664 är en av vägarna som ingår. Men jag kan inte hitta något om relationen. Har den kanske blivit raderat?

Kollade Fiskevägen och det tog en stund innan jag insåg att det inte finns någon relation. Användaren Duncan Sargeant har taggat Fiskevägen, Solviksvägen, Sjövägen osv. med lcn=yes. Jag ersatte dessa taggar med relationen 1750027. Komplettera gärna den med namn mm.

Äntligen syns Sverigeledens avsnitt 1 och finska 21:an uppe i Karesuando/Kaaresuanto/Gárasavvon. Senare borde även Eurovelo 7:an synas. Kom att tänka på att sjuans nuvarande relation kanske borde spjälkas upp i fyra relationer - i egna relationer för Danmark, Sverige, Finland resp. Norge? Och senare kompletteras med egna relationer för övriga länder. Sjuan går genom Europa mellan Malta i söder och Nordkapp i norr. En endaste relation för avsnittet mellan Malta och Nordkapp torde bli alltför mastodontiskt.

låter som en vettig idé!

En ny uppdatering av de lägre zoomnivåerna är på gång, ser jag. Men nu undrar jag hur länge det kommer att dröja med vad jag har lagt till under denna oktoberlördag med underbart cykelväder.

Fast Krösnabaneleden från Karlskrona upp till Rävemåla i Småland är inte at rekommendera tills det blir varmt och torrt igen. Ett avsnitt var som genom en flodbädd (som tur var nedförs), på andra avsnitt behövs nästan larvfötter för att inte sjunka ner i leran. Behållningen är dock att landskapet är otroligt vackert och varierat.

PS: Och så blev man på en smal skogsväg omkörd av en bil med bred husvagn. Den nuddade mig. Jag skrek ut högt, bilistjäveln borde ha kunnat hört mig, men han/hon bara körde vidare. Fy fan, vilken upplevelse.

PPS: Tack Pikari, för att du löste problemet vid Älmhult!

Varsågod, EV 7:an är nu delad i en “svensk” relation. Nu är det bara att lägga till fler delar, så att Nedre Soppero binds samman med gränsövergången mot Danmark.

Jag lade in en regionell led i Äänekoski den 17 till 18 aug. Om jag inte minns fel, så dök den upp ett par veckor senare på CM. Vädret under cykelturen var inte värst bra, allt från dugg till störtregn. Duggregnet gjorde att sanden i grusvägen (där den regionala leden gick) letade in sig mellan fälgarna och bromsklossarna - slipslipslip. Hade ingen sexkantsnyckel, så jag kunde inte justera bromsarna. Hade nästan ingen bromseffekt kvar när jag kom hem. Så efteråt skaffade jag en liten väska att hänga upp på ramen. Väskan innehåller nu en ny sats bromsklossar + en sexkantsnyckel.

Annars har det varit fint cykelväder. I fredags var det t-skjorta+shorts väder. Lika varmt lär det inte bli inkommande vecka, tyvärr. Har aldrig upplevd att bli s g s bli omkullknuffad. Värstingarna på riksväg nio hos oss är fjärrbussarna (på linjen Åbo-Tammerfors-Jyväskylä) från ett visst bolag i Tammerfors. Chaufförerna tycks tävla om vem som kör förbi med minsta möjliga marginal. Långtradarna t o m kör förbi med en rejäl marginal. Det värsta som hänt mej, hände i maj för kanske tre år sedan. Cyklade ut från stan. I motsatt riktning kommer en långtradare. Då vi möts, så känner jag plötsligt att ansiktet bombarderas av sandningssand/grus. Tur som var, hade jag cykelglasögonen på mig.

Det vart ju så lite.

Superrelationen Sverigeleden innehåller förutom alla relationer också två vägar, se https://www.openstreetmap.org/relation/2195143

Dessa ligger nära Falun.

Kanske är det därför länken till relationen inte ger en rendering av superrelationen?

Jag är ringrostig, ver inte riktigt hur jag ska fixa det.

Edit: Ok, jag fixade det nu, men länken ger fortfarande ingen rendering av superrelationen.

snabbast i att visa ändrad relationer är waymarkedways - cykling.