Uusi kartoittaja, kysymys GPS:iin liittyen.

Hei,

Ja ensiksikin, aivan mahtava sivusto! Löysin OSM:n vasta melko hiljattain, mutta pistin GPS loggaajan tilaukseen, ja alan kartoittaa ainakin Itä ja Pohjois-Helsinkiä sekä Keski-Uuttamaata: Keravaa ja ainakin osia Tuusulasta ja Järvenpäästä, näitä tosin vasta kesällä varmaan enemmän. Keravalla isot tiet ja osa pienemmistäkin teistä on jo nyt ylättävän hyvin tehty, mutta pikkuteissä on parantamisen varaa. Siellä tulee varmaan pyörittyä jokatapauksessa, niin hyvä jos voi käyttää tämänkin ajan hyodyksi.

Voisiko joku muuten selventää yhtä asiaa, Goole-fu petti minut tällä kertaa: loggaajani käyttöoppaan mukaan se lukee WAAS -satelliittien dataa hyvin, mutta tämä järjestelmähän toimii vain Amerikan Ihmevalloissa. Luuletteko että se siis pystyy kommunikoimaan Eurooppalaisen EGNOS:n kanssa yhtä hyvin, vaikka tätä ei manuaalissa eksplisiittisesti mainitakkaan; ymmärsin että WAAS ja EGNOS toimivat täsmälleen samalla periaatteella ja niillä on vain mainossyistä eri nimi, pitääköhän tämä käsitys paikkaansa?

Tervetuloa auttamaan Keski-Uudenmaan kartoituksessa. Nuo Keravan tiet taitavat aika suurelta osin olla minun kartoittamiani, samoin kuin Tuusulan puolelta Riihikallion alue ja Hirsitienmäen nurkat. Itse lähinnä odottelen parempia kelejä että pääsee fillarilla kartoittamaan, autolla ajaminen kun ei ole ilmaista.

Itse tuohon kysymykseesi en osaa vastata, ei oikein ole tarpeeksi tietämystä tekniikan puolelta. Olettaisin kyllä, että hyvin toimii täälläkin.

Hei, ja toivottavasti et närkästynyt kommenteistani :wink: Kerava on kyllä jo nyt sen lähialueisiin nähden todella hyvin tehty ja sen tekemiseen on nähty varmasti paljon vaivaa ja aikaa. Keravalla ei myöskään pienistä pyöräteistä ja poluista ole puutetta, asukastiheyskin on sen verran suuri.

Pohjoisessa, Saviolla, Marttilassa ja Koivikossa monet tiet puuttuvat ja koska siellä itse aina joskus käyskentelen, voin näitä osia täydentää, ja korjata muutenkin yksityiskohtia. Ohimennen sanottuna juuri siksi tällainen wikimuotoinen kartta on mielestäni aivan nerokas keksintö; korjauksia ja muutoksia voi tehdä sitä mukaa kun virheitä huomaa ja kun uutta rakennetaan.

WAAS on suunniteltu palvelemaan Pohjois-Amerikkaa, EGNOS Eurooppaa ja MSAS Aasiaa. Kaikkien järjestelmien korjaussignaalia voidaan ottaa vastaan samoilla GPS-laitteilla, mutta eri järjestelmillä on omat maa-asemaverkkonsa, jotka on viritetty antamaan optimoitu korjaussignaali omalle alueelleen. Eli ei kyseessä pelkkä mainoskikka ole. Tämän linkin tiedot pitävät ilmeisesti edelleen paikkansa:
http://www.kowoma.de/en/gps/waas_egnos.htm
Linkin kuvista selviää myös EGNOS-korjauksen ongelma: kaikki signaalia lähettävät satelliitit on parkkeerattu päiväntasaajan päälle, ja ne näkyvät Suomessa hyvin matalalla. Korjausta ei tahdo saada kiinni kuin aukeilla paikoilla, ja korjaus tipahtelee helposti pois päältä. Jos yrittää saada aikaan tarkkoja pinta-alamittauksia, niin silloin tällöin toimivasta korjauksesta on enemmänkin haittaa, koska GPS:n antama sijainti hypähtelee korjaamattoman ja korjatun paikan välillä. OpenStreetMap:iin voi minun mielestäni ihan huoletta kerätä dataa ilman EGNOS-korjaustakin, vaikka kyllä se korjaussignaali päällä pysyessään tarkkuutta parantaa.
Mittausohjelmat ilmoittavat eri tavoilla, onko korjausta vai ei. Minulle ainakin yksi ohjelma puhuu: “Uncorrected/Corrected GPS”, ja toinen näyttää tilarivillä joko pelkästään GPS tai korjatulle signaalille DGPS. Kumpikaan näistä ohjelmista ei näytä korjausta lähettäviä satelliitteja taivaskartalla ollenkaan, mutta jotkut muut näyttävät. Korjaussatelliitin tuntee siitä, että sen tunnusnumero on suurempi kuin 32.

Hei, ja kiitos tiedoista ja informatiivisesta linkistä.

Mielenkiintoista fysiikkaa näidenkin asioiden taustalla. Hyvä myös tietää ettei EGNOS tarkennus ole ihan välttämätön. Oma laitteeni ei ole vielä saapunut, mutta se käyttää SiRFStar III -piiriä, jonka tarkkuutta on kehuttu, ja ehkäpä isosta määrästä dataa löytyy helpompiakin, manuaalisia metodeja ektrapoloida tarkempia jälkiä :).