Bing maps, missalignment & Malmö

Hej!

Nu har jag äntligen kommit igång att mappa själv, det mesta i Malmö. Jag har har börjat försiktigt och mest gjort några gångvägar i ett par parker, både efter GPS-tracks och Bing-kartan i JOSM. Ett par frågor:

  1. Bing-kartan tycks ligga 5-10-20 meter fel i Malmö, i alla fall när jag jämför med hur hus och gator ritats upp. Jag kan ju iofs justera bing-kartan själv innan jag ritar, efter gps-fix eller annan känd punkt, men eftersom jag är ny här tänkte jag först höra hur andra tacklat problemet.

  2. Har någon varit i kontakt med Malmö stad och hört om de vill dela med sig av kartmaterial? Här finns t.ex en kartportal med bland annat flygfoton och cykelvägar: http://xyz.malmo.se/stadsatlas/index.htm?overlays=cykelpumpar,cykelvagar

  3. Vem mer brukar kartera i Malmö? Mig hittar ni på t.ex på twitter som @tomaswennstrom.

Hörs,

Tomas Wennström
Malmö

Hej!

Jag har gjort en hel del av mappningen i Malmö. Lite svar på dina frågor:

  1. Det stämmer att bing-fotona kan ligga lite fel. Som jag förstått saken är det inte mycket att göra åt. Man får som du skriver justera bilden innan man börjar rita. Det är lite irriterande men inget stort problem. Du har förmodligen redan koll på hur man gör. I potlatch 2 drar man i bilden medan man håller mellanslagstangenten nedtryckt.

  2. Jag har inte försökt kontakta Malmö stad. Du är välkommen att göra ett försök om du känner för det. Dock är ju bing-bilderna tillräckligt detaljerade för att man skall kunna rita in cykelvägar utifrån dem.

  3. Om du vill kontakta mej kan du göra det via meddelande-funktionen i OSM.

Mvh,
Jorchr.

Hej,

Jag har också börjat titta lite på Malmö, lagt in lite nya byggnader och så. Jag har också upptäckt att Bing-kartan inte är helt justerad. Finns det nån bra referenspunkt att justera mot i Malmö-trakten?

Tack på förhand,
//Micke