Route Amstelland en Meerlanden

Al toerend kwam ik vandaag langs een stukje wat deel uit zou kunnen maken van de “Amstelland en Meerlanden” route (inmiddels 563 leden). Ik kan echter nergens een bordje langs de route vinden waar die route vermeld wordt. Wel vind ik langs de route allerlei verwijzingen naar Noord-Holland routes met nummers en de Forten route.

Het lijkt ook dat de activiteiten rond Fietsroutenetwerk (zie hier http://www.fietseninnoordholland.nl/fietsknooppunten/routes.asp?menu=10804020000_000000_000000_000000), er anders mee wil omgaan. Heeft iemand hier wat meer info over en ideeën hoe we dit in OSM moeten gaan verwerken?

Hoe bedoel je? Dat het lijkt of de oude routes (en borden) verdwijnen en dat er knooppunt routes voor in de plaats komen?

Dat is helaas wel 1 van de realiteiten van de fietsknooppuntennetwerken. Ik heb al vaker gelezen dat ze in bepaalde regio’s de bebording van lokale routes graag zouden willen verwijderen, en heel de lokale route baseren op het volgen van een lijstje knooppunten.

Daarvoor moet je in dat scenario dan wel een kaart kopen. Het zal wel 1 van de argumenten achter de gedachtengang van deze route-organisaties zijn.

Je mist dan in mijn ogen ook een stukje spontaniteit. Nu kun je door het zien van een bordje van een lokale route besluiten om deze eens (een keer) te gaan fietsen. In het geschetste scenario moet je echt van tevoren al op de hoogte zijn van het bestaan van een lokaal rondje.