Consumentenbond test GPS en kaarten voor Garmin

In het Maart nummer van de Consumentengids zijn de Garmin GPS-en getest. (zie ook: http://www.consumentenbond.nl/test/auto_reizen/vervoer/fietsnavigatie/.
In de beschrijving werd gesteld: er is maar 1 leverancier beschikbaar voor fiets kaarten voor de GPS en de kaarten kosten €90.

Ik heb ze aangesproken en gesteld dat er ook gratis kaarten van OSM beschikbaar zijn.

De reactie was: dat weten we maar de “routability” van de OSM niet goed was (op het onbruikbare af) (Dit begrijp ik niet zo goed, tenzij ze “yournavigation” op een ongelukkig moment hebben getest). Verder vinden ze het te moeilijk voor de gewone GPS fiets gebruiker (is begrijpelijk).

Ze zijn echter wel enthousiast over het initiatief en er is een voorstel om een verwijzing naar OSM op hun website te plaatsen (heb ik nog niet gezien).

Ik ben helaas voldoende IT geschoold in staat om aan de technische kant te werken, maar het zijn wel zaken die misschien anderen aan boord kunnen nemen.

Hugo

Zolang de fietsrouting over de autowegen gaat begrijp ik het best, bijv van Emmen naar Apeldoorn word je in het begin meteen de N34 (autoweg) opgestuurd, daar klopt iets niet:
http://www.yournavigation.org/?flat=52.788975&flon=6.895829&tlat=52.211482&tlon=5.968552&v=bicycle&fast=0&layer=cycle

Nu de routable fietskaarten van Lambertus ook voor de Garmin beschikbaar zijn, heb ik ze in Mapsource (kies optie fiets als vervoermiddel) bekeken en daar doet ie het gelukkig wel goed (dus niet over de N34). Ik heb de kaarten ook in een nuvi getest, de kleinere afstanden lijken geen probleem, maar als ik bijv. van Emmen naar Zwolle fiets-navigeer, pakt ie bij Hoogeveen de A28… :confused: Kortom er is nog wel wat te verbeteren maar het begin ziet er al goed uit :slight_smile:

Het probleem van yournavigation (Gosmore dus) is dat deze routering moet doen op wereldwijde schaal. Er zijn zat landen waar je op een trunk weg (autoweg) mag fietsen, maar in Nederland nog niet. Voordat onze tools zo ver zijn dat we routing in elk land perfect doen zijn we nog wel wat verder. Dit heeft tot gevolg dat lokale aanbieders hierop nog een voorsprong kunnen hebben, zij hoeven immers niet rekening te houden met de situatie in bijv. Engeland.

Wij kunnen hier overigens al wel wat aan doen en dat is gewoon de tag bicycle=no op elke autoweg en primaire weg hangen. Het is meer werk, maar het resultaat is in welke tagging standaard dan ook goed.

Dat Mapsource jou de A28 op stuurt is echt raar, je zou verwachten dat een Garmin nooit een fietser de snelweg op zou sturen…

Het probleem deed zich overigens niet bij Mapsource voor, maar alleen op de Nüvi (het lijkt erop dat elk apparaat weer zijn eigen routing software heeft?). Nou is dat ding ook bedoelt voor automobilisten, ik zal tzt eens kijken hoe de routing verloopt op mijn Etrex. Het stukje N34 bij Emmen kan ik wel even met bicycle=no taggen. Da’s ook het handige van jouw routerende Garnin kaarten, met mapsource kan ik nu snel een route bekijken en zo fouten uit de OSM kaarten opsporen.

Ik heb net even op de website van de consumentenbond gekeken bij het verhaal over de GPS ontvangers.
En de link naar het openstreet project staat er nu op.
Maar ik moet ook toegeven dat de kaarten voor het gebruik van routing niet goed werkt.
Heb in de demo stand van mijn etrex een route naar Arnhem laten uit rekenen voor de fiets.
En werd over de snelweg daar na toe geleid.
Kan mij dus voor stellen dat de consumentenbond dit nog niet kan aan raden.
Maar ik heb zelf de kaart nu een maand als achtergrond op de GPS zitten.
En moet zeggen ik vind het duidelijker dan de topo van Nederland.
Geen overbodige hoogte lijnen en zo en prima op te fietsen.
Alleen de gemeente grenzen op de basis kaart zijn wel wat verwarrend.

een tevreden gebruiker

Dit is maar ten dele waar: in Engeland, Duitsland en Frankrijk mag je ook niet met je fiets of de “motorway” (snelweg voor ons). In de Verenigde Staten is er een actiegroep die zich sterk maakt om de “highways” toegankelijk te houden voor fietsers ('t is maar waar je zin in hebt). Het gaat denk ik om andere landen.

Het is dus waarschijnlijk eenvoudig om alle motorways van “bicycle=no” te voorzien, maar voor “highway=primary” is het wat lastiger. Die zijn soms wel toegankelijk voor fietsers, met name in de bebouwde kom. Ik heb nog even gekeken of N-wegen soms een selectie criterium zou kunnen zijn, maar dat is niet het geval, ook vaak voor fietsers toegankelijk.

PS: waarschijnlijk slim om meteen foot=no toe te voegen, dat zal de volgende vraag wel eens kunnen zijn.

Ik zei ook niet snelweg maar autoweg :wink: En daarop mag je dus wel fietsen in Engeland.

Ja, primaire wegen zijn lastiger maar ik ken maar heel weinig primaire wegen waar je wel op mag fietsen in de bebouwde kom. Maargoed zoals met veel dingen zijn er bijna geen regels te verzinnen voor het taggen waar geen uitzonderingen mogelijk op zijn. Het blijft toch veel handwerk.

Ja, en horse=no en rollerblade=no etc.

Dan moet je dat wel goed doen. Bijvoorbeeld de Zuiderzeestraatweg tussen Zwolle en Wezep (en verder):
http://www.openstreetmap.org/browse/way/6510802/history
Die is door jou voorzien van bicycle=no, terwijl er fietspaden aan weerszijden lopen maar die zijn niet ingetekend. De routing voor fietsers gaat hier dus volledig de mist in. Dan kan je beter de tag bicycle=no weglaten (tenzij er helemaal geen fietspaden langs de N-weg lopen) of cycleway=lane toevoegen. Het best is de fietspaden er naast intekenen maar dat is een heleboel veldwerk (de yahoo luchtfoto’s zijn helaas niet beschikbaar daar).

Daar moet je dan idd nog maar even met je ligfietsje langs :smiley:

Apeldoorn is dichterbij :stuck_out_tongue:

Hoe lang was die route ongeveer? Ik heb ervaren dat naarmate de route langer wordt, de Garmin eerder geneigd is de autosnelweg te pakken.
Over een afstand van ongeveer 100 km verloopt 75% van de route ongeveer via de autosnelweg. Ook al is vervoermiddel “fiets” en snelwegen vermijden ingeschakeld, dan nog pakt de Nuvi de autoweg :/. Kan dit liggen aan een te beperkte processorcapaciteit van het apparaat en/of gebrekkige software? Misschien is het berekenen van een fietsroute te complex en kiest het apparaat voor de weg van de minste weerstand (lees: minste afslagen)? Aan de OSM kaarten ligt het niet, want op de pc (mapsource) worden deze autowegen vermeden bij de routeberekening.

PS
In een ander topic las ik dat dit kwam doordat de onderliggende base-map (die niet uitgeschakeld kan worden :rage:) ook routable is en op de langere afstanden mee wordt genomen.