100 000 mensen dragen aan OSM bij

Van het Duitse forum gehaald:

Er zijn nu 100 000 mensen betrokken bij het maken van OSM: zie hier: http://www.openstreetmap.org/stats/data_stats.html

Best wel een enorm resultaat in 3,5 jaar

Zie ook: http://www.opengeodata.org/?p=444

Zeker leuk om te zien hoe het zo’n vlucht neemt. Alleen heb ik het idee dat Nederland wel behoorlijk achterblijft met communitybuilding enzo…

De wet van de remmende voorsprong?

Dat denk ik wel. Ik vind het eigenlijk wel raar; Nederlanders houden erg veel van gratis maar dat heeft niet tot gevolg dat massaal aan de gratis kaart gewerkt wordt hier. Het lijkt erop dat wij dus van écht gratis houden: niet willen betalen, maar ook er niks voor willen doen.

Ik heb wat reclame gemaakt voor jouw routable Garmin kaarten op de ligfiets mailinglist en wereldfietsers forum.
Hopelijk kan zo’n mooie toepassing als die routable kaart leiden tot meer aktiviteit op OSM :slight_smile:

oh, jij bent de tovernaar? Ik zie in de referrer lijst wel wat doorklik acties van wereldfietsers komen… Ja, eindgebruikers zijn natuurlijk erg welkom als bijdragers.

Even mijn avatar aanzetten :sunglasses:

Zo was ik ook heel lang. Ik downloadde allerlei handige freeware tooltjes, maar leverde op mijn beurt geen bijdrage. Nu met osm heb ik wel het idee er iets tegenover te stellen, maar gewoon omdat ik het een kick vind geven en de kaart te zien groeien in de wetenschap dat anderen er lol van hebben. Het moet echt niet op werk gaan lijken, hoor :slight_smile:

Ik ga er ook altijd een beetje van uit dat freeware maar uit twee situaties kan ontstaan: 1) iemand die er gewoon schik in heeft iets te bouwen dat door zoveel mogelijk gebruikers wordt gewaardeerd en 2) softwarebedrijven die met een stukje freeware hun kunsten ten toon willen spreiden in de hoop er op de lange termijn klanten mee te winnen. In het laatste geval hoef je IMO niets terug te doen en in geval 1 is het de pret die je erbij hebt dus doorslaggevend.

Ik ben heel benieuwd waartoe dit alles in de toekomst gaat leiden.

Even een kanttekening bij dit soort getallen voordat straks de ‘contra’s’ dit doen. Zo te zien gaat het om 100.000 accounts, hoeveel echte unieke mensen hier achter zitten weet je niet (zelf heb ik er bv. al 2).

Vervolgens is het de vraag hoeveel accounts daadwerkelijk (hebben) bijgedragen, hoeveel zijn er nu daadwerkelijk actief (dan niet alleen meten punten toevoegen, maar alle edits, weet niet of dat nu gemeten wordt). De 80/20 regel geeft dat dit er 80 dan wel 20.ooo accounts zouden kunnen zijn (ik vermoed 20.000).

Hoeveel actieve accounts zijn er in Nederland? Stuk of 100? Zou een 0,5% van de gehele gemeenschap zijn? Is dat veel/weinig, tegen welk getal zou je dat af moeten zetten (aantal inwoners land, oppervlakte land?)?

Waarom niet meer mensen? Denk gewoonweg omdat niet veel mensen een reden hebben om osm gebruiken (als ze er al vanaf weten, en als ze er al en touw aan vast kunnen knopen als ze er al aan beginnen).

Daar zijn wel ruwe getallen van geweest ooit. Ik weet het niet precies meer maar het was iets van dan 10% van de OSM gebruiker accounts ongeveer 90% van de data hebben aangeleverd.

Het zou inderdaad wel leuk zijn om te weten hoeveel Actieve Nederlanders er zijn. Maar zo als altijd heb je hardlopers meelopers en sleep ankers. Dat is de wereld en daar zullen we wel mee moeten leven.

Ook aardig is het om dit in perspectief van Wikipedia te plaatsen. Hun hoofd pagina spreekt van 75 000 actieve editors, ook daar loopt het van soms tot vaak bijdragen leveren. Tegen dat licht vind ik het een enorme prestatie dat er nu zo’n 80 000 (80/20 regel) mensen soms, zo nu en dan of vaak bijdragen.

Hugo

Op http://www.itoworld.com/product/osm kun je wat statistieken zien, maar dan niet van heel nederland in een keer. Je kunt een gebied definieren, bijvoorbeeld je eigen regio. Met het filter “OSM Users”, krijg je een lijstje van iedereen die aan dat gebied bijdraagt, met het aantal bewerkingen. Als je die gegevens opslaat, kun je over een maand kijken wie er gestegen is. “OSM Sessions” laat de recente wijzigingen zien, maar dat is moeilijker om te tellen.

Bijvoorbeeld aan noord-oost Gelderland hebben 141 gebruikers meegedaan. Maar 88 daarvan hebben minder dan 10 bewerkingen (=ways en areas, nodes worden niet meegeteld). Als ik alleen naar dit jaar kijk, zijn er 37 gebruikers. Ik schat dat heel Nederland 20x zo groot is, maar dit is wel een vrij landelijk gebied. Bovendien zit er nog een stukje Duitsland aan vast. Dus beschouw dit niet als representatief voor heel Nederland.

Ja, dat Itoworld is zeker leuk om wat minuutjes op rond te klikken!

Dit is de score voor het Gooi:
105 gebruikers totaal (Zonder de twee AND users)
59 zitten er onder de 10 ways

6,5% van de gebruikers waren verantwoordelijk voor 80% van de way’s!

Inderdaad heel leuk. Hangt wel sterk af van wat je selecteert: eerst voor mij Haarlem, prima top positie, maar toen ik NH onder het Noordzee kanaal selecteerde “duikelde” ik naar 4: mijlen ver achter nummer 1. Wat je wel ziet is dat er mensen zijn die in meerdere gebieden bijdragen leveren en velen die maar een paar wegen achter hun naam hebben staan mogelijk elders wel veel bijdragen.

Ik kom nog voor in een stukje België, maar uit Madera ben ik geheel “verbannen”, geen van de paden uit 2007 zijn nog met mijn naam verbonden.

I zou dolgraag absolute stats willen zien. Dus hoeveel nodes, ways en relations ik heb toegevoegd, geedit of verwijderd. En dan lieftst ook nog in relatie tot anderen en dus niet op basis van wat er nu nog van te zien is in de planet dump.

Ik ook! En dan ook nog op datum. Eigenijk gelijk aan wat ze op ito doen, maar dan voor de hele planet!