Nieuw en probleem, onder andere met script in Potlatch

Hi,
mijn eerste posting…
ben bezig mijn eerste wankele stappen te zetten…
Ik heb eerst wat droog geoefend in het gebruik van Potlatch en heb vandaag mijn eerste GPX-file ge-upload.
Uit de beschrijvingen begreep ik dat een dergelijk file na een uurtje wel beschikbaar moest zijn. Goed, het is vandaag zondag dus wordt er veel ge-upload en zal het wel wat langer duren. Ik ben nu een uurtje of vier verder… geen file.

Op zich niet erg. Maar is dit normaal of een uitzondering? Dan weet ik in het vervolg waar ik aan toe ben en hoef ik niet te gaan zitten wachten.

Mijn twee puntje puntje is het gebruik van Potlatch.
Als ik wil gaan editen dan staat na enige tijd (drie-vier minuten) de cursor geblokkeerd. Even daarna verschijnt er een foutmelding die aangeeft dat een script de goede werking van Adobe hindert en vraagt of ik het script wil afbreken. Doe ik het niet, kan ik niet werken, doe ik het wel kan ik niet meer editen.
Ik heb het forum nagezocht maar kan geen postings vinden die hier over gaan.
Geprobeerd Adobe te updaten, maar die is up to date.
Alle beveiligingen (pop-up blokkers, cookie acceptatie) voor deze site uitgeschakeld. Helpt allemaal niet.

Vraag is dus: Weet iemand raad?

Soms duurt het inderdaad erg lang ja…

Ken je ook de JOSM editor? Werkt duizend keer nah, iniedergeval 10 x beter dan de potlatch editor. In JOSM kun je ook meteen je gpx file laden… Kijk hier maar eens naar een goede beschrijving:
http://wiki.openstreetmap.org/index.php/Josm

Groet en succes

De volgende keer dus maar meteen een bakje koffie zetten. Duurde bijna 7 uren voor het file beschikbaar was.

Ik heb er nog niet mee gewerkt. Wilde het stapje voor stapje doen. Daarnaast heb ik nogal eens ‘ruzie’ met mijn laptop. Recentelijk aangeschaft nadat de oude plotseling overleed. Hier staat Vista op, kon geen XP krijgen op dat moment. 'k heb er nog steeds spijt van.
Maar eens kijken of ik met JOSM uit de voeten kan.
Bedankt,

Ik zou het gebruik van JOSM aanraden als je meer moet doen dan een enkele aanpassing. POTLACH is erg onvriendelijk. Als je een foutje maakt en het niet meer weet ben je alles kwijt.

Het probleem van de slow script heb ik ook vaak. Dan probeert Potlach ook de achtergrond te downloaden (alleen bij grote gebieden) en dan is al je geheugen in gebruik.

Succes (en ook JOSM vereist wat ervaring, maar is echt veel beter).

Hallo ik ben ook een beginner en ik gebruik Merkaartor als editer.Josm vind ik te gecompliceerd en niet intiutief. Merkaartor is open source en in volle ontwikkeling maar versie 9 is goed en eenvoudig. Het programma best dowloaden op je bureaublad en vandaar openen en instaleren.
Korte gebruiksaanleiding gaat als volgt: Ik track met een Garmin 60, waarvan ik de tracks wegschrijf in mapsourse (een bij de Garmin bijgeleverd programma) Vanuit Mapsource save ik dan de gelopen tracks als .GPX.
Dan start ik Merkaartor en open de .GPX files uit de file menu. Waneer de tracks op mijn scherm staan ga ik weer naar het file menu en open “Download from web” Nu komen over de tracks en in kleur de wegen te liggen die al eerder door mezelf of door anderen gedigitaliseerd waren. Je kan dan zien wat nog te doen staat. Opgepast niet meer dan ongeveer 10 vierkante kilometer downloaden. De oppervlakte kan je beperken door in te zoemen. Dan in de menu “create” “road” of een ander item kiezen en je kan met de muis je tracks van punt naar punt overlopen. Eindigen met Esc en je gedane werk aanklikken. Je gedane werk kleurt met een blauwe lijn. Aan de rechtse kant van je scherm kan je dan een tag invullen of kiezen uit enkele reeds voorhanden gegevens (bvb primary). Je kan ook tags invullen die je uit de grote lijst van openstreetmap haalt. Vervolgens rest je enkel nog in de file menu “upload to web” aan te klikken en je gedane arbeid zal verder verwerkt worden.
Elke beginner is dan razend benieuwd of zijn gedane arbeid al ergens in de “Map” zichtbaar is. In dit forum is al uitgebreid ingegaan hoe en op welke wijze het snelst men resultaat te zien krijgt.
Verder zijn er nog vele andere funkties in Merkaartor die je gaandeweg en spelenderwijze kan ontdekken. Er is een goede gebruikshandleiding op de webpagina van Merkaartor.
Opgepast voorlopig kan je in Merkaartor niet tweemaal na elkaar naar web uploaden. Je krijgt dan error 142. Beter na uploaden merkaartor afsluiten en met een neiuwe track fris weer beginnen.

Het zal wel aan mij liggen, maar met JOSM kom ik niet uit de voeten.
Ik weet dat alles een kwestie van wennen is, maar waar ik het meest aan moet wennen zijn de help-functies.:confused:
Afgezien van het script-probleem werk ik op dit moment nog het makkelijkst met Potlatch.

Eerst nog maar eens een paar weekjes oefenen.
Misschien ook eens stiekem naar Merkatoor kijken ?:slight_smile:

In elk geval bedankt voor de antwoorden.

Ik werk met een Geko 301. De GPX bestanden haal ik uit Oziexplorer nadat ik daar mijn tracklog in heb gedumpt. Werkt simpel.

Wat ik wel vreemd vind (maar ik zal die mogelijkheid nog niet hebben gevonden) is dat je alleen maar met de track kunt werken tijdens het editen.
Waypoints kan ik kennelijk niet zien.

Klopt, waypoints kun je ook niet uploaden… Maar die kun je met JOSM weer wel gebruiken…
Trouwens, ik verdenk je ervan dat je wat met de Ringvaart Haarlemmermeer hebt zitten prutten. Geen probleem, volgens mij heb ik het inmiddels weer goed opgelost, maar let erop dat water altijd een gesloten way moet zijn. Anders stroomt het water eruit, en staat de hele haarlemmermeer blank ;-).

En tja, josm is in het begin lastig. Maar volgens mij is alles in het begin lastig. Veel plezier en succes. (ps: woon je eigenlijk in de buurt…?)

Het leuke aan merkaartor vind ik is wysiwyg, Je ziet wat je doet terwijl je het doet.
Als je na je way te hebben gemaakt op ESC drukt, daarna je werk even aantikt met de muis, dat dan blauw kleurt, opent zich rechts een tekstveld met Type, landuse, direction. Bij elk daarvan is een uitrolmenu-tje waar je kan kiezen uit de meest gebruikte openstreetmap features.
Key en value worden dan automatisch voor je ingevuld. Natuurlijk zijn niet alle features opgenomen. Daarom heb ikzelf altijd de feature lijst van OSM bij de hand zie link. http://wiki.openstreetmap.org/index.php/Map_Features
Die voorgeprogrammeerde zijn slechts geheugensteuntjes en om tikwerk te voorkomen voor de veelgebruikte. Die kunnen dus probleemloos vervolledigd worden.
Wil je dan zelf een feature ingeven die niet in merkaartor voorkomt maar wel op de feature lijst van OSM, Klik dan op het vakje “Edit this to add”
en er verschijnt een nieuwe regel waar je eender welke key/value paar kan ingeven. Dubbel klik op een bestaande om die te editeren.
Selecteer een regel en dan op het rode kruis er vlak boven om een overbodige regel uit te vegen.
Bvb bij een oprijlaan kan je als highway=service aangegeven. Dit is perfect want dat is ook de definitie van een service-highway (namelijk accessroad to a building, zie lijst op wiki)

Maar je zou er bv nog bij kunnen geven access=private om duidelijk te maken dat het hier om een privaat weg gaat. Dus dan heb je twee key/value paren. Eentje van highway=service en dan nog een tweede van access=private. Sommige belangrijke elementen kunnen tot tientallen key/value paren (ook wel tags genoemd) hebben.Bv dat het een private weg is, dat er een snelheidsbeperking is,dat het eenrichtingsverkeer is, de naam in 1 of meerdere talen indien van toepassing in meertalige gebieden.

Nog interessante extra tags :fenced=yes kan je toevoegen aan areas die ommuurd zijn
surface=unpaved spreekt voor zich
width=8 om aan te geven dat iets ongeveer 8 meter breed is. Dit heeft alleen zin als de breedte sterk afwijkt van wat je zou verwachten.
Bv een highway=residential daar heeft het geen zin om bij te zetten dat die 10 meter breed is. Maar stel dat diezelfde weg heel nauw is
bv 2m10cm dan heeft het zin om te zeggen width=2.1 Deze tag wordt meestal gebruikt wanneer ook de overheid er een bord heeft gezet
en het is de bedoeling dat voornamelijk route berekeningsprogrammas er gebruik van maken access=private/public/permissive (laatste wil zeggen er is geen juridisch recht, maar de eigenaar heeft er niets op tegen) horse=yes/no/permissive (mag je er met een paard op)
Terwijl je al die informatie ingeeft zie je ook daadwerkelijk wat er veranderd. Dat vind ik dus heel geruststellend voor een beginner.
Je kan blijven corrigeren tot alles helemaal goed zit en dan pas uploaden.
Maar zoals gezegd na uploaden weer best opnieuw merkaartor opstarten voor een volgende sessie. Dat is blijkbaar nog een bug in het programma dat je niet voort kan werken na iedere upload.

Tis wa…je sporen worden ook overal gevolgd…
Toch kun je die waypoints via gpx uploaden en ze kunnen ook zichtbaar worden gemaakt. Maar niet bij het editen. Vraag me even niet hoe…Ik doorloop nogal een steile leercurve.
Inderdaad heb ik de Haarlemmermeer onder water gezet…Ontdekte te laat dat ik de aansluiting niet goed had uitgevoerd. En dan duurt het weer een week. Had het donderdag in de loop van de dag gerepareerd, maar dat was voor jou dus niet zichtbaar.
Eerder probeerde ik een beetje orde te scheppen in een groot aantal shapes die door en over elkaar liepen in de buurt van Hillegom. En hoewel ik een groot deel op orde wist te krijgen bleef er ergens een lek…zo bleek:)
Ik woon in het westelijk deel van de Haarlemmermeer, volgens mij zit jij iets oostelijker?

Luk, bedankt voor de aanwijzingen. Je posting maar even uitgeprint…lijkt me wel handig…

Hoi hoi,
Deze kaart:
http://www.informationfreeway.org/index.php

wordt wel snel bijgewerkt. Meestal binnen een paar uren. En op zoomlevel 12 kun je een tile aanwijzen die gererenderd moet worden. ctrl vasthouden en klikken

groet,

Bedankt voor de tip. Ik denk dat ik nou ook weet hoe ik betrapt ben op het onder water zetten van de polder…
Zo te zien is het zaakje weer aardig droog…:slight_smile:

Nog hier en daar wat onvolkomenheden…