Metsäpalstani rajat katosivat! Ulkoiluttaisin moottorisajhaani.

Voiko joku neuvoa, kuinka minä jatkossa merkkaan metsäpalstani rajat? Minä merkkasin metsäpalstani tageilla landuse=forest ja wood=deciduous Java OSM edistorilla. Se näkyi hienosti navigaattorissani ennen. Mutta nyt ei näy enää. Viestiketjussa “Corine landcover” mainittu maankäyttö sotki nyt minun metsäni, että se ei enää näy tuossa saksalaisen tekemässä kartassa, josta mainitsin viestiketjussa “Garminin kartta” olevassa viestissäni “Pidätkö värikkäästä kartasta”. Nyt kun imuroin sitten navigaattoriini nimimerkki “skelan” ylläptämältä sivulta www.polkupyoraily.net/osm Suomen kartan, siinä ei näkynyt metsiä sitten lainkaan. Ei sitä minun piirtämääni eikä myöskään Corinen metsiä. Eikä myöskään Oravisalon saareen jonkun muun piirtämiä metsiä näy enää.
Neuvokaa, kuinka minä merkitsen nyt oman metsäni tai metsärajani. Kesällä minä löydän pyykit, mutta runsaslumisena talvena, kuten nyt ja edellisenä olisi hyvä tarkistaa lähellä rajaa olevat puut, että ei tulisi riitaa naapurin kanssa, kun haluaisin jatkossakin ulkoiluttaa moottorisahaani. Se ona maannut taas liian kauan autotallissa.

Olisiko siinä käynyt niin, että Corinesta tulleet alueet peittävät metsäpalstasi näkyvistä? Vai olisiko Corine-tuoja peräti poistanut metsäpalsta-alueesi?

Jos siellä on laaja yhtenäinen metsäalue, niin eihän sinun metsäpalstasi voi millään erottua naapuripalstasta, jos rajana ei ole mitään voimalinjaa, ojaa, tietä, polkua tai vastaavaa. Kiinteistöjen rajat olisivat ehkä merkittävissä boundary=administrative, admin_level=11 (lähiöt ovat 10), ref=kiinteistön numero. Mutta siitä tulisi aikamoinen tilkkutäkki, jos kaikki pientalotontitkin merkittäisiin kartalle.

Sinuna tallentaisin rajapyykkiesi sijainnin ja tekisin niistä GPX-tiedoston, siis sellaisen track-tiedoston, joka on rajapyykkien kautta kulkeva monikulmio. Ainakin Garmin Edge 705 osaa kauniisti pyydettäessä näyttää GPX-tiedoston viivana kartalla ja osaapa kertoa pinta-alankin.

Itse tallennetusta ja hallinnoidusta tiedostosta olisi sekin etu, että vaikka joku piruuttaan tai vahingossa siirtelisi rajojasi kartalla, niin sinä näkisit juuri sen tallentamasi alueen, käytitpä mitä karttapohjaa tahansa. Eihän Wikipediaankaan kannata sokeasti luottaa, vaikka se yleensä oikeassa onkin. Minun tiedossani ei kyllä ole tahallista OSM:n sabotointia.

No, pitänee sitten tutkia sitä gpx-tiedoston tekmistä. Osm-tietokannassa Corinen metsissä on tageja: clc:code=312, natural=wood, note=Corine Conferous forest, source=corine_2006 ja wood=conferous.
Omia tiietojani ei ole sotkettu. Olen kyllä huomannut, että selviä itse tekemiäni virheitäni on jo korjanneet muutkin kuin minä.
Olet oikeassa, tilkkutäkkihän siitä tulisi, mutta tähän asti tuo on toiminut hyvin täällä “syrjäkylässä”, täällä kun on vähän muita Osm-kartoittajia.

Liittyy erittäin löyhästi aloitusviestiin, mutta tiedoksi kuitenkin: Kansalaisen karttapaikalta löytyvät nyt kiinteistörajat. Löytyvät kohdan “asetukset” alta. Ohjelmalla nimeltä fetch_map (vaatii pythonin) voi kansalaisen karttapaikalta ladata sekä karttapohjaa että ilmakuvaa. Sitä en tiedä, tukeeko fetch_map vielä kiinteistörajojen päällelaittamista, niin että tulisivat ladattavien rasterikuvien mukana.

Meinaan vaan, että saattaisi olla apua rajojen löytämisessä, jos hukassa ovat.

Tuore tapaus, Edit war, Mitrovica, “A particular mapper has deleted the city of Mitrovica from OSM”. Hieman jää epäselväksi kuka poisti ja mitä poisti ja mikä oli motiivi, mutta ilmeisesti tahallista poistoa eli vahingontekoa on kuitenkin tapahtunut.

Kannattaa myös katsoa, mitä Paikkatietoikkunassa on tarjolla, kiinteistörajat näkyvät sielläkin. Fetch_map ei taida lukea laattoja Paikkatietoikkunasta, mutta eiköhän se ole vain ajan kysymys, kun karttatasojen lataamista varten tulee tarjolla työkalut suoraan sovellukseen.

Ohoh, onpa törkeää. Nimiä tiedän muutellun, kun ymmärrys ei riitä käyttämään avaimia name:*, int_name ja alt_name. Kukaan ei ole valittanut, kun olen Karjalaan joitain name:fi-arvoja lisäillyt samalla, kun olen sieltä jotain mkgmapin löytämää virhettä korjannut. Samalla olen kopioinut name-arvon uudeksi avaimeksi name:ru.

Maiden nimistä oli muuten jokin aika sitten juttua mkgmap-listalla. On niitä kiisteltyjä alueita vähän joka puolella maailmaa. Joku halusi muuttaa Garmin-kartallaan ‘disputed territory’:n maansa nimeksi, mikä on toki ymmärrettävää, jos tarkoitus on tehdä vain yhden maan kartta. Toivottavasti kukaan ei aloita sotaa siitä, että Geofabrikin finland.osm.pbf ja siitä johdetut kartat sisältävät myös kaistaleen naapurimaita. :slight_smile:

Aivan. En ole oikein oppinut hyödyntämään vielä Paikkatietoikkunaa. Siellä on tosiaan kiinteistörajat ja ilmakuvaa myös.

Tarkoitatko (lataaminen) ihan paikkatietoikkunasovellukseen itseensä? Sisäpiirin tietoa?

Ihan julkista tietoa on, Paikkatietoikkunassa on uutinen uudesta tarjouskilpailusta http://www.paikkatietoikkuna.fi/web/fi/tarjouskilpailu. Lataustyökalujen tekeminen ei tarkoita sitä, että tiedot tulisivat kenen tahansa ladattaviksi, mutta ei paikkatietoaineistojen vapautuminen varmasti maastotietokannan nimistön vapauttamiseen loppunut.

Kokeilin tuota GPX-tiedoston tekoa, ja sehän toimii! Tutkin myös tuota tietokantaa, metsäpalstani näkyy JOSM-editorin tietokannassa ja netin OSM-kartassa, eli ongelma on ainoastaan navigaatttorissa tai sen kartoissa. Toisessa viestissä puhuttiin häirinnästä, nythän voin poistaa omat tietoni kartalta kokonaan, ehkä kuitenkin jätän liikeyritykseni sinne. Kauppiaathan arvostavat ilmaista mainontaa.