Garmin Nüvi 300 en mappen?

Hoi mensen,

Ik ben een totale n00b hier, maar ben erg geïnteresseerd geraakt in de Garmin kaarten voor mijn Nüvi 300. Ik zag echter dat rond Sittard wat wegen veranderd zijn, maar die staan nog niet goed aangegeven. Met name een viaduct is in de plaats van een kruispunt gekomen… Nu dacht ik, misschien kan ik helpen? Gaat dat met mijn gpsje? Zo ja, kan iemand me wat tips geven? Ik vind het niet erg praktisch om informatie te vinden op de wiki, maar dat zal ongetwijfeld aan mij liggen.

Alvast bedankt voor de prima informatie! Ik ben erg benieuwd in hoeverre de kaarten ook daadwerkelijk bijgewerkt kunnen worden op mijn gps!

Leuk dat je actief mee wilt helpen. Welkom.

Het klopt dat OpenStreetMap in het begin wat overdonderend kan overkomen. Er is veel mogelijk en dat maakt dat er eerst een drempeltje genomen moet worden. Kijk gerust een poos rond op de wiki, lees de beginners gids en de aanverwante pagina’s. Vragen kun je uiteraard hier kwijt.

Wat betreft je eigenlijke vraag: De ‘juiste’ manier is het tracken van de wegen rond het viaduct. Neem de omgeving en alle bijzonderheden goed in je op of maak aantekeningen. Plaats nu de GPX gegevens op je computer en laad deze bestanden in de JOSM editor. Je ziet nu alle wegen liggen met stippellijntjes. Download de OSM gegevens en je ‘ziet’ direct waar wegen niet goed liggen. Je begint nu met editen: Het kruispunt moet verbroken worden en de wegen die elkaar kruisen bij het viaduct maak je opnieuw aan en je geeft ze de juiste tags (kijk goed naar andere voorbeelden en de mapping guide in de wiki). Ben je tevreden met het resultaat dan kun je de gegevens uploaden. Misschien is het handig om een mede mapper in Tilburg (of mij) even te vragen of je het goed gedaan hebt.

Wat betreft de kaarten voor je GPS, ja die worden regelmatig opnieuw gemaakt op basis van de laatste gegevens dus het viaduct zal over 1 of twee weken ofzo ook in de Garmin kaarten opgelost zijn (moet je ze wel opnieuw downloaden en op je GPS zetten natuurlijk).

Ik zit nog even vast bij een stap ervoor, hoe maak ik die GPX?

hmm, ja daar lijkt het probleem te zitten: De nuvi ondersteund geen tracklocks, of het maken daarvan. Maar dat hoeft niet erg te zijn. Als er al andere mensen van OSM daar geweest zijn en hun tracklogs opgestuurd hebben dan kun je op basis van hun gegevens en wat kennis van de lokale situatie nog steeds de wijzingen aanbrengen. Het viaduct en de op/afritten hoeven niet perfect op hun plaats te liggen, want dat kan later nog gecorrigeerd worden.

http://www.gpspassion.com/forumsen/topic.asp?TOPIC_ID=98909&SearchTerms=log

Als je nog firmware 3.40 hebt kun je dit misschien gebruiken met je Nuvi.

/edit

Schijnt er ook nog in te zitten voor nieuwe firmware ( zie pagina 8 van die forum thread_