YTV-alueen bussipysäkit ja -reitit

Minulla on ollut pari viikkoa pyörässäni Garmin Edge 705, ja olen ollut siihen ja OpenStreetMapiin tyytyväinen. Rekisteröidyin vastikään käyttäjäksi (skela) ja olen jo hieman parannellutkin Korson alueen karttaa. Autoteitä on melko kattavasti, mutta pyöräteitä puuttuu vielä.

Onko kukaan kokeillut kysyä (Palautetta joukkoliikenteestä) pääkaupunkiseudun pysäkkitietokantaa (pysäkin nimi, numero ja GPS-koordinaatit)? Entä bussireittejä (vaikka suorina viivoina pysäkkien välillä noin aluksi)? Bussipysäkkejä on meilläpäin merkitty todella niukasti, eikä bussien reittejä taida olla lainkaan. Helsingin 75 näytti olevan osittain kartalla.

Marko

Kysyin YTV:ltä bussipysäkkien ja kierrätyspisteiden koordinaatteja. Minulle vastattiin jo, että kysymykseni on ohjattu asiasta vastaaville tahoille.

Tänään pyyntöni yritettiin torjua kierrätyspisteiden osalta. Bussipysäkeistä ei ole vielä kuulunut mitään. Lähetin saamaani vastaukseen vastineen, jossa kumosin esitetyt perustelut.

YTV on perustamassa uutta aluekeräyspisteverkostoa. Vanhoista pisteistä ei ilmeisesti ole tarkkaa tietokantaa. Palaan asiaan sitten, kun työ on edennyt. Periaatteessa YTV suhtautuu myönteisesti yhteistyöhön, mutta siellä on työvoimaa rajallisesti.

Jos osoitteesta http://www.ytv.fi/aluekerays/ avautuva kartta perustuu tarkalleen YTV:n koordinaattitietokantaan, niin sijainnit ovat summittaisia. Esimerkiksi Vantaan Mikkolan lasinkeräys ei ole Shellin pihassa vaan Venuksentien ja Venuksenkujan kulmaan rajautuvan pysäköintialueen pohjoisreunassa.

Jos YTV:tä oikein hirveästi kiinnostaa yhteistyö ja työvoimastakin on pulaa, niin riittäisiköhän meille vaikkapa viisi euroa / aluekeräyspiste? Voisivat sitten käydä hakemassa ajantasaiset tiedot OSM:sta.

Äläs nyt JRA, viranomaiset ovat vain mustasukkaisia kallisarvoisista tiedoistaan, jotka he ovat verorahoilla itseään varten hankkineet.

Pommitin YTV:tä vielä kolmannesta suunnasta, nimittäin http://kevytliikenne.ytv.fi saisi antaa reitit GPX-muodossa. Niistä ei tekijänoikeuksien vuoksi tietenkään ole suoraan OSM-käyttöön, mutta olisi näppärää saada pidempien matkojen reitit valmiiksi navigaattoriin siten, että kaikki kehäteiden tai moottoriteiden alitukset ja ylitykset olisivat kohdillaan. (Kokeilkaa ajaa kehätiet päästä päähän pyörällä, niin tiedätte. Siellä on muutama ansa, joissa voi harhautua moottoritien varteen tai huomata, että olisikin pitänyt vaihtaa puolta kilometri sitten. Opasteet näyttävät vain lähipaikkoja, ja nekin on nuoriso usein kääntänyt minne sattuu.)

Marko, joka saattaa tänä iltana käydä selvittämässä Rekolan keräysastioiden sijainnin

Bussipysäkeistä en saanut mitään vastausta. Lähetin tänään uuden tiedustelun Tiedustelukirjettä soveltaen ja totesin, että pysäkkien sijainnit ovat saatavissa suomeksi ja ruotsiksi. Ilmeisesti Helsingin pysäkit ja reitit on jo (ainakin pääosin) siirretty, koska ne näkyvät näillä kartoilla.

Sainkin saman tien lupaavan vastauksen. Ilmeisesti käytin parempaa palautelomaketta kuin viimeksi. :slight_smile: YTV on viime aikoina kartoittanut pysäkkejä ja reittejä juuri tämäntapaista käyttöä varten.