Fietsknooppunten mappen: hoe precies

Wat een print maken betreft:
Dat van Mapsource is een goed idee, maar ik dacht aan mensen die de Fietskaart willen gebruiken en geen Garmin GPS hebben.

Ik ben er achter gekomen dat er maar heel weinig kaarten voor de fiets met knooppunten op het web te vinden zijn (als je ze gratos wilt hebben, zelfs de VVV vraagt er geld voor). Als we de fiets kaart voor iedereen willen maken,lijkt me een afdruk vanuit de browser een heel handige oplossing. Als ik me goed herinner is die toevoeging op de "gewone"kaart door User:emj gemaakt.

Hugo

Zitten er “Easter eggs” in de kaarten van de Fietsknooppunten? :confused:

Afgelopen week had ik punt 34 opgezocht in Kennemerland-Zuid (bij station Santpoort-Zuid) en wilde dat op de kaart zetten, Tot mijn verbazing was er zo’n kleine 800 meter verderop ook een punt 34, wat ook nog overeen kwam met de kaart die her en der bij de knooppunten staan. Toch maar even gaan kijken.
Geen knooppunt. Staat fout op de kaarten in de regio (lekker) en kennelijk dacht iemand dat dat wel overgenomen kon worden. Ik heb het punt maar weggehaald en vervangen door het gemeten punt.

Verder nog een gedachte over de aanwezigheid van fietsknooppunten die eigenlijk geen punt zijn (te ver uit elkaar). Als we de werkelijkheid willen weergeven, moeten die beide punten op de kaart zetten en ons niet laten leiden door de notie: punt. Het maken van de routes blijft zo als boven beschreven, alleen staat op ieder plaats waar een bord staat een punt op de kaart, dus zo als het werkelijk is.

Er is ooit een import geweest van door iemand verzamelde knooppunten. Dat zijn die punten met meer tags dan alleen de benodigde rcn_ref=*. Als nadien het punt verlegd is, is hiermee jouw kwestie verklaard.

Hadden we het niet hierboven al over gesplitste knooppunten en dat beide punten op de kaart horen?

Bij mij in de buurt lopen regelmatig knooppuntroutes over zandpaden. De pdf die je kunt downloaden is gemaakt van een kaart waar die zandpaden niet op staan. Dus op de kaart zijn de knooppunten verhuist naar een kruispunt in de buurt die wel op de kaart staat. Levert rare situaties op, de route op de pdf gaat via een weg waar je niet eens mag fietsen…

Maar ik heb het inderdaad ook meegemaakt dat knooppunten zijn verplaatst. Bij een knooppunt was dat binnen een maand nadat het aangelegd was.

Ldp,

Bedankt, dat maakt me een stuk minder ongerust maar betekent wel dat alle punten gecontroleerd moeten worden. Heb je enig idee hoeveel van die punten er (nog zijn). Bij mij rond Haarlem was het de eerste die ik tegenkwam.

Verder: over het plaatsen van dubbele punten: Was mij nog niet helemaal duidelijk nu staat het “zwart-op-wit” :slight_smile:

Wimmel,

Ik heb het gevoel dat er een beetje geheimzinnig over de posities gedaan wordt omdat er commerciële belangen in het spel zijn (VVV’s en soort gelijk bieden kaarten te koop aan). Wat me wel duidelijk is dat je niet uit kunt gaan van een “logische” route, die is vaak verkeerd (althans niet zo als de bordjes staan). Lijkt me ook een goede reden om voor niet OSM gebruikers een afdrukbare versie te maken, vergelijkbaar met de Mapnik versie van OSM.

Happy cycling,

Hugo

Afgaande van de (te) simplistische aanname dat nodes met source=gpsfietsroutes.nl niet bekeken zijn:

http://tagstat.hypercube.telascience.org/search.php?query=gpsfietsroutes.nl

tag value uses
source_rcn gpsfietsroutes.nl 2,312
source gpsfietsroutes.nl 365
source http://www.gpsfietsroutes.nl 197
source http://www.gpsfietsroutes.nl/ 82
note Moved all gpsfietsroutes.nl data into cyclist node 1
source_rcn gpsfietsroutes.nl;track 1

Hier in de buurt hebben knooppunten ook een naam. Tenminste op het infobord staat bij elk knooppunt een andere naam (voorbeeld 03-Emmerich). Is het nuttig die naam ook toe te voegen? Ik zie nergens een verwijzing naar die naam, dus ik kan geen goede reden verzinnen. Daarbij vraag ik me ook af of op deze naamgeving geen auteursrechten rusten.

Waarschijnlijk omdat de NL en B punten alleen een nummer hebben, dat niemand er eerder over begonnen is.

Waar in jouw voorbeeldplaatje haal je dan “03-Emmerich” vandaan?

Auteursrechten op een natuurlijk nummer? Op een plaatsnaam? Is de combinatie van die twee dermate creatief dat het onder het auteursrecht te brengen is? Ik denk van niet.

De knooppunten in het netwerk Stadsregio Arnhem Nijmegen hebben allemaal (tenminste, allen die ik gezien heb) een naam en wat informatie over de directe omgeving op het infobord. Ik denk niet dat de namen verder worden gebruikt.

Het heeft misschien wel nut om iets te doen met de naam want in dit netwerk zijn er redelijk veel dubbele(driedubbele) knooppuntnummers. Knooppunt 3 komt b.v. ook voor in Nijmegen, op de Betuwe en ten noorden van Arnhem*, allemaal in dit netwerk.

De namen zijn dan onderscheidend. Alternatief zou zijn “is_in” o.i.d. Men heeft er kennelijk niet voor gekozen om het netwerk te verdelen in subnetwerken.

  • For the record: ten noorden van Arnhem is niet in het netwerk Stadsregio Arnhem-Nijmegen; er zijn echter wel degelijk voorbeelden van driedubbele knooppuntnummers.

Mijn voorbeeld (knooppunt 3 in Emmerich) heet dus “Auffahrt Brücke/Emmerich am Rhein”.
En in de regio Achterhoek hebben ze ook meestal een naam. Vaak iets geografisch, maar knooppunt 80 bij Stokkum heet bijvoorbeeld “Klaphek”, omdat daar vroeger klaphekken in de buurt gebruikt werden. En zo’n naamgeving kun je wel creatief noemen.

Voor iedereen die meer informatie over fietsknooppunten wil, kijk even op www.fietsknooppunten.eu
Er staan ook veel gratis fietsroutes op de website

Groet

Wanneer er klachten zijn over het netwerk, kun je dat aangeven bij de beheerder van het netwerk. Bijvoorbeeld ook als er bordjes ontbreken.

Groet,
R
www.fietsknooppunten.eu
www.fietswebwinkel.com

^^
Ik zie even niet hoe die sites relevant zijn voor deze thread, buiten dat het commerciëel is, en je de commerciële kaarten wilt slijten.

Zelfs de ‘gratis’ (een linkje om de commerciële knooppuntenkaart te kunnen bestellen is behulpzaam bijgevoegd) fietsroutes lijken afkomstig uit een groter werk, gezien de paginanummers die onderaan zijn te vinden.

Of ben ik te pessimistisch?

Nee. Noem mij ook maar argwanend maar … nieuw lid. 3 posts met allemaal dezelfde inhoud met uiteindelijk commerciele links.
Waarbij ik me overigens afvraag wat de toegevoegde waarde is van gps-tracks in combinatie met knooppunten. Sta je dan naast een bordje met een pijl te kijken naar je gps die dezelfde kant op wijst?

@noordfiets,

Vorige week bij het na fietsen van een knooppunten route bleek dat de beheerder slechts 1 richting bewegwijzerd had. Bij iedere mogelijke afslag moest kijken waar de de route vandaan kwam. Is niet echt relaxed fietsen en dan met je gps kijken of het in dezelfde richting wijst. lijkt me handiger als je weet wat er komt.

@iedereen:

  1. heeft iemand of weet iemand een toepassing die van de knooppunten routes makkelijk een gpx file maakt die je in je Garmin kan zetten
  2. is er een eenvoudige manier om delen van de openfietskaart uit te printen (vgl de export tab op de osm mapnik kaart),

Hugo

  1. Met JaVaWa’s tool IMGfromGPX, zie http://www.javawa.nl/ en http://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=2469&start=105 (maar die laatste zijn niet de knooppuntroutes die in osm zitten).

Javawa is een aardig en gebruikersvriendelijk tooltje. Maar op welke manier is de output toepasbaar.
Heel envoudig kun je je GPX tot een plaatje maken. Je GPX wil je natuurlijk nog wel op een kaartachtergrond geprojecteerd hebben.
Nu lijkt het weer een beetje op mijn oude mapless GPS60 :frowning:

Iemand enige toepassingsmogelijkheden?

Kijk eens hier http://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=33065

Als ik het dus goed begrijp activeer je op je GPS de basis kaart EN deze kaart, welke er transparant overheen geprojecteerd wordt?

Ja dat klopt