Beginners vragen.

Hallo :smiley:

Ondertussen wat aan tracking (wat oude tracks uit het verleden) en nieuwe tracks gebruikt om op de edit pagina een aantal zaken te ‘verbeteren’.
Nu ben ik vooral geconcentreerd op het ‘fiets’ gebeuren en ik hoop ook dat de openstreetmap het tool wordt voor de gebruikers om aan ‘betere’ fietskaarten te komen.

Een aantal verbeteringen die ik heb aangebracht zijn ondertussen weer verbeterd (terecht) door andere gebruikers, voor een deel zijn de wegen anders getagged en er zijn nog wat kleine wegen toegevoegd.

Mijn doel in de omgeving van Leiden alle wegen voor fietsers zo goed mogelijk te krijgen.

Natuurlijk zit ik met een aantal vragen :

Wat te doen met de de wegen zoals door AND aangelegd en die niet geheel correct, een beetje fout of geheel fout zijn ? Deze ‘probeer’ ik te corrigeren, echter soms kan ik maar een deel corrigeren en niet het geheel. Bovendien als ik ze verwijder, kan ik (of iemand anders) ze niet meer terughalen. Natuurlijk probeer ik het zo correct mogelijk te doen.

Verder zit ik met het taggen van vooral fietsroutes in de maag. Soms is het echt duidelijk een fietspad dat vrij ligt. (cycletrack). Soms is het een fietspad dat bij een weg hoort. (Cyclelane) Sommige fietspaden zijn ook voor voetgangers bedoelt. Sommige fietspaden mogen ook door lokale bewoners worden gebruikt voor een auto. Ondertussen heb ik wat ‘fietspaden’ die door AND getagged zijn als wandelpad omgezet als fietspad. Hoe gaan jullie hier mee om ?

Verder is er een verdeling van het ‘werk’. Het zou zonde zijn dat er werk dubbel wordt gedaan, hoewel controle natuurlijk nooit weg is. Verder is het zo als er geen verdeling is, dat de kans op niet verwerkte gebieden groter is. Of zijn er niet voldoende mensen bezig om het ‘werk’ te verdelen?

Worden de veranderingen die aangebracht zijn in de kaart meegenomen ? Zo ja, hoevaak of wanneer ? Ik ben namelijk heel benieuw naar de veranderingen die ik heb aangebracht.

Wat zijn de doelen ?
Mijn persoonlijke doel is een goede kaart voor fietsers en eventueel een routeplanner/navigatie afgestemd op fietsers.
Maar moet de kaart uiteindelijk ook voor auto - routeplanners ingezet kunnen worden ? (zou mooi zijn).
Of eventueel voor wandelaars ?

Zijn er doelen en termijnen daarvoor gesteld ?

Organisatie ? Is dat gewenst of juist niet ? Planning ? Verdeling ?

Vriendelijke groet,
Crazy Software Productions

En met jou vele anderen!

Dat kan gebeuren. Geeft niks, waarschijnlijk moet je het tagging systeem nog wat meer eigen maken. Of andere gebruikers hebben andere ideen over hoe iets getagd moet worden. Mocht je hiermee problemen ondervinden kun je het best een bericht op de mailinglijkst zetten, of een berichtje op de persoonlijke pagina in het wiki achterlaten van de betreffende persoon.

Het kan ook zijn dat je eerst nog een beetje de kat uit de boom moet kijken en niet te ingewikkelde dingen gaat aanpakken. Met de tijd komt de wijsheid :smiley:

Foute tags, onnauwkeurigheden, toevoegingen, overbodigheden, het mag allemaal gecorrigeerd worden. De AND data zelf is niet heilig. Wel zou ik zeker geen wegen weg halen alleen omdat ze niet kloppen, aanpassen of met rust laten is dan het devies. Wegen die er niet meer zijn is een tweede natuurlijk.

Eigenlijk geld voor fietspaden hetzelfde als voor gewone wegen: zodra er een obstakel zit tussen het fietspad en de weg is dit een cycleway (track), hiermee bedoel ik: gras, een verhoging, vangrail, o.i.d. Ligt het fietspad echt op de weg (gescheiden door een verflijn bijvoorbeeld) is dit een cyclelane. Ook hier taggen zoals het werkelijk is: een fietspad waar auto’s op mogen komen is een cycleway + motorcar=yes, waar voetgangers mogen komen is cycleway + foot=yes (dit laat ik overigens wel vaak weg omdat in NL voetgangers eigenlijk altijd ook op een fietspad mogen komen of er een stoep naast ligt).

Er is geen echte verdeling, er is wel eens gesproken of mensen ‘verantwoordelijk’ willen zijn voor een bepaald gebied. Hier is nog geen echte actie op ondernomen. Vind ik persoonlijk ook niet zo erg, ik map overal waar ik kom en als er ergens een gebied is dat niet gemapt/gechecked is dan is dat jammer maar helaas. Door de AND data is de dekking in heel Nederland behoorlijk.

Hierop zijn veel verschillende antwoorden mogelijk maar als je gewoon je wijzigingen zo snel mogelijk wilt zien kun je het best naar http://www.informationfreeway.org gaan en de kleine lettertjes onderin het scherm goed lezen. Zodra je op zoom niveau 12 een render request hebt gedaan duurt het vaak maar enkele minuten totdat de nieuwe data zichtbaar is. Wil je meer weten check dan Tiles At Home.

Er zijn geen echte doelen behalve de kaart zo goed mogelijk te maken :slight_smile: Iedereen stelt zijn eigen doelen en dat kan/mag ook, dat is het mooie van OSM.

Ik zou zeggen: kom eens naar een OSM mapping party daar leer je op korte termijn een heleboel tijdens een gezellig samenzijn.

Eigenlijk was ik maar gelijk heel enthousiast begonnen. Insteek was fietspaden, maar Op de A4 bij Leiderdorp waren de 3 rontondes nog niet aanwezig. Omdat ik (toevallig) zelf een aantal tracks daarvan had deze ook ingetekend. Complex uitdagend en leuk. Afgelopen zaterdag ter controle te voet de binnenkant van 2 van die rontondes gelopen om een nog betere mapping te krijgen.

Ok dus fietslanen alleen als ze in het wegdek geintergreerd zitten anders wordt het nogal snel fietstracks.

Gekeken en :):D:):D;):P:rolleyes::rolleyes: Met andere woorden Wauw, te gek. En dan ook nog een met copyright symbool erbij. (De rontondes in Leiderdorp dan, bij fiets’tracks’ staat er geen copyright symbool bij). Het resultaat zien is ‘verslavend’, nu wil ik nog meer. Nu terug naar de plekken waar het niet helemaal klopt. (Het lijkt of (nog) niet alles is meegenomen.)

Ik heb in de lijsten gekeken, die in Amsterdam op 13 januari kon ik helaas echt niet en verder zie ik er geen. Zijn er binnenkort nog meer. (In de randstad). Waar vind ik ze eventueel ?

Bedankt voor je tijd en antwoorden,
Crazy Software Productions.

Haha, leuk om te zien dat je zo enthousiast bent.

Wat betreft de mapping parties: Zodra de dagen lengen en de temperaturen omhoog gaan zullen de parties ook wel weer komen. Er zijn nog geen parties gepland, maar dat komt dus nog wel.