Keskustelupaikat forum, postituslista, irc, wiki/discussion

Suomen OSM-keskustelua varten on nyt tarjolla suurin piirtein yhtä monta foorumia kuin on kirjoittajiakin. Toivottavasti lukijoita on sentään enemmän. Olisiko syytä keskittyä näistä johonkin?

Toimiikohan tässä keskustelupaikkojen tarjonnassa “äänestäminen” hyvin. Se mikä sopii useimmille pysyy myös aktiivisena. Toivottavasti useampi paikka tarkoittaa enemmän kommunikaatiota ja myös sitä että uudet käyttäjät löytää apua luontevinta reittiä pitkin.

Meneeköhän näin, että

irc -yleistä keskustelu asiasta, jos toisestakin
tämä forum -jos tarvii sopiva/keskustella jostain, miten joku asia tehdään yms
wiki - sovitut asiat ovat siellä luettavissa, tagit nimeämiset yms

Näin ainakin itse näkisin, että toimisi kohtuu hyvin

Mielipiteitä!!!

Itse muutenkin notkun usein iltaisin irkissä, joten siellä tulee herkästi höpötettyä.

Tämä foorumi taas tuntuu tutulta ja turvalliselta koska muillakin foorumeilla tulee käytyä ja käyttöliittymä on tuttu. Veikkaisin että foorumikin vilkastuu kunhan ihmiset löytävät tämän, ainakin joku aika sitten tämä oli aika hyvin piilossa, en tiedä onko nykyään paremmin esillä.

Wiki taas on minulle aika vieras. Se vaatii erillisen rekisteröitymisen ja pitäisi vielä opetella kirjoittamaankin sinne kaikkine tageineen sun muineen. Luen kyllä säännöllisesti wikiä, mutta jättäisin sen muokkaamisen osaavammille ettei se mene ihan solmuun. Itseasiassa mielestäni wikiä pitäisi jotenkin uudelleenorganisoida / jäsennellä että se olisi helppolukuisempi. Hyvänä esimerkkinä jo WikiprojectFinlandin pääsivu, liikaa tavaraa yhdessä pötkössä. Nuo tieverkon teiden statukset esimerkiksi olisivat selkeämpiä omana sivunaan. Ja suuremmista/tärkeistä muutoksista voisi olla vaikka sivujen alussa joku huomautus että ihmiset huomaisivat ne paremmin.

Itse en kuulu postituslistaan, mutta aina joskus vilkaisen archivea josko sinne olisi tullut jotakin oleellista. Mielestäni postituslistakulttuuri on pikkuhiljaa kuolemassa netissä. Onhan tuo ihan toimiva homma, mutta varsinkin nykyajan nuoret käyttävät huomattavasti mieluummin foorumia kuin postituslistaa.

Omasta mielestäni jos jotenkin pitäisi viestittelyä keskittää, niin postituslistan keskustelut jos saisi foorumille niin sen jälkeen ei enää paljoa voi tiivistää. IRC, wiki ja foorumi kuitenkin ovat sen verran erilaisia medioita että jokaiselle on tarpeensa.

edittiä:
Olisikohan hyvä idea että johonkin tekisi jotenkin fiksusti eri läänien/kuntien/alueiden kehitykselle omia keskusteluita? Saattaisi auttaa yhteistyötä kun voisi esim pyytää apua jonkun alueen kanssa tai kertoa etukäteen jostain isomman alueen kartoituksesta ettei tulisi päällekkäistä työtä tms. Voisi vähän paremmin koordinoida tietyn alueen ihmisten välillä kuka on tekemässä mitäkin.

Tässä olen samaa mieltä. Sivu on kasvanut jo alkuperäisen koon ohi (viime kesänä varmaan hyvä tuolla tavalla). Siitä saisi erottaa ne yleiset ohjeet ja tiestön statuksen. Hyvää tuossa on se, että historian näkee yhdellä klikkauksella. Jos se jakautuu useampaan, niin saman tekeminen vaatii enemmän selailua…

Wikin muokkauksessa pääsee melko hyvin alkuun copy-pastella ja esikatselulla… vähillä rakenteiden osaamisilla saa lisättyä tietoa.