Graafista .gpx-editoria?

Olisiko kenelläkään heittää vinkkilä graafiseen gpx-editoriin? Olen tähän saakka poistellut ylimääräiset roskat käsin, mutta se on kovin työlästä suuremmissa tiedostoissa. Kaipaisin sellaista joka piirtäisi gpx:n vektorina josta voisi hiirellä valita pisteet ja poistaa ne.

Garminin laitteen mukana tulevalla MapSource-softalla tuo onnistuu (gpx-tiedoston avaus, editointi, tallennus takaisin gpx-formaattiin). Ohjelman saa asennettua vapaasti ladattavissa olevalla päivitysversiolla, kun ensin asentaa koneelle Training Center -ohjelman.

Alkuun pääsee napsauttamalla editointityökalut näkyviin: View | Show Toolbars | Track Edit

Kannattaisi ehkä kokeilla GPS Trackmaker -ohjelmaa (http://www.gpstm.com). Minä olen käyttänyt sitä gpx-tiedostojen tekoon, koska se lukee sisään YKJ-koordinaatistoon tallennettuja ESRI shapefileja ja (ja vieläpä oikein), kuten myös OziExplorerin tiedostoja. Se osaa myös automaattisesti avata Google Earthin ja näyttää reitin siellä. Ja nyt tulin katsoneeksi, että siinä on myös “Tracklog reducer” -toiminto, joka näyttäisi toimivan aika hyvin. Pisteet vähenee, mutta muoto säilyy ainakin, jos valitsee menetelmäksi “Resolution” ja arvoksi 10. Ilmeisesti ohjelmalla voisi myös nauhoittaa reitit NMEA- ja useista merkkikohtaisista signaaleista.

Siitä hassu ohjelma, että reittipisteitä ei ilmeisesti voi poistaa muuten kuin tuolla automaattitoiminnolla. Ohjelmassa valinta näyttää itse asiassa kohdistuvan kahden reittipisteen väliseen segmenttiin, ja jos sellaisen poistaa, niin reitti katkeaa kahdeksi, ja väliin jää aukko. Eli jos automaattitoiminto ei tuota mieleistä jälkeä, niin sitten on etsittävä joku muu ohjelma.

Kiitti, tuo garminin softa vaikuttaa ihan toimivalta. Se siivoaa paikoillaan junnaamiset automaagisesti pois ja käsin voi pilkkoa reitin osiin ja poistaa ylimääräiset tauhkat…

Viking on myös kokeilemisen arvoinen ohjelma. Vikingillä onnistuu myös gpx datan lähettäminen osm tietokantaan. http://viking.sourceforge.net

Oppia ikä kaikki, näköjään OziExplorerilla voi myös lukea gpx-tiedostoja sisään, sillä voi poistaa ja siirtää reittipisteitä ja tallentaa takaisin gpx:ksi.

vikinki osaa myös tuon, sekä lisäksi lataa vaikkapa osmarender map layerin, niin näkee heti miten pisteet osuu yksiin kartan kanssa.
Lisäksi se kertoo mm. kahden pisteen välisen matkan ja nopeuden, mikä ei ole kovin oleellista, mutta hauska knoppitieto kun otin GPS:n mukaan mikroautoillessa. Ei jäännyt paljon epäselvyttä miksi kierroksella X mentiin metsähallituksen puolelle :slight_smile: