Relatie vraagje

Door al dat dubbele ways getag, komt er een andere uitdaging, namelijk: Herstellen van relaties. Eggie heeft er al problemen mee. Met JOSM ben ik toch aardig thuis in dit fenomeen alhoewel ik soms toch wel een dilemma heb.

Ik ben bezig om de verbindingsweg tussen HArderwijk en Ermelo te updaten en daarbij kom ik een aantal relaties tegen.
Bij het herstellen van de relaties zie ik dat in veel relaties volledige rotondes opgenomen zijn terwijl de route toch slechts 1/4, 1/2 od 3/4 van de rotonde beslaat.
Opknippen van de rotonde is het alternatief en alleen dat segment toevoegen aan de relatie van wat daadwerkelijk door het voertuig gebruikt wordt.

Welke methode geeft de voorkeur?

  1. Hele rotonde
  2. Alleen relevante gedeelte.

Puur topologisch gezien: alleen het relevante gedeelte.

Pragmatisch gezien: de hele rotonde, met de ‘mits’ dat routers wel dat trucje kunnen/gaan snappen.

Zoals vele dingen in OSM: er zijn meerdere gedachten.

Dus als puriteinen kiezen we dus voor de topografische manier?

Ik heb beide situaties ‘in het wild’ gezien.

Precies.

Dus als OSM’ers kiezen we zelf voor 1 van beide methodes. Mocht er ooit dwingender* voorgeschreven worden dat een van beide methodes de echte juiste is, zien we dat wel weer.

  • Ofwel doordat een van beide methodes vervalt vanuit OSM of de wikifiddlers of algemeen gebruik, ofwel doordat populaire routers die beslissing sturen.

Zelf gebruik ik tot nu toe de topologische methode, dus alleen het stukje rotonde dat je ook werkelijk aflegt in een route, maar mijn aversie van de andere methode (de hele rotonde) is tanende. :slight_smile:

@Lpd: Me too. Als ik zelf een route toch moet corrigeren, dan knip ik de rotonde nog op. Kom ik het alleen tegen, dan laat ik de volledige rotonde gewoon staan.

Bedankt voor de reacties

Map-se

Heb eerst bij het toevoegen rotondes altijd opgedeeld in segmenten, niet speciaal voor relaties maar puur voor het vergelijk met gewone way’s die opgedeeld worden tussen elke aansluitingen daarop. Ik had het idee dat dat voor routering vereist was.
Kwam er later achter dat die meeste rotondes als 1 way gemerged waren. Als dat werkt voor de routers lijkt het me alleen maar makkelijker.

Ik weet niet wat beter of slechter is. Ik zie iig voor de meeste busroute relaties de hele rotonde toegevoegd wordt. JOSM laat ook geen rode puntjes zien als je dat doet wat aangeeft dat de route aansluit.

Dat had ik ook gedacht (geen aanmerkingen … dus goed), maar helaas is dat niet zo. en voor ik mij weer in een wespennest ga steken, dacht ik … :wink: