Groene monster

Ik zie dat het groene monster Nederland steeds verder in zijn greep krijgt.
Ik wacht al maanden op het feit dat het zal gebeuren.
Dat er op de kaart mijn wijzigingen gaan verdwijnen heb ik vrede mee.
Echter aub laat het toch plaats vinden voor dat het voorjaar begint, ik weer ga fietsen en mappen.
Ik ha wat ideën om wat stroompjes aan te passen aan de hand van Bing, maar het wachten is op het

Groene monster.

Je weet toch wel dat je een verzoekje kunt indienen om jouw gebied eerder te doen?

Ow, eigenlijk niet.
Bij wie moet ik het verzoek indienen?

Oorspronkelijk was het bij Ldp, maar tegenwoordig bij Theun voor Noord-Nederland. Hij zal het klusje (ZO-Groningen en N-Drente) tussen nu en 1 april willen klaren, want daarna wil hij zelf ook weer op de fiets :wink:

Hmmm, in Assen is nogal wat vertimmerd.
Tussen Assen en Hooghalen heb ik nogal ea gewijzigd.
Ik heb alle track nog wel, maar ik zou het niet fijn vinden om alles opnieuw te mappen.
Helaas heb ik in de ijsperiode de kans voorbij laten gaan om wat vijvers te mappen.

Tracks gaan dan ook niet verloren. Als je wilt, laten we het opschonen in door jou aangewezen gebieden over aan jezelf. Dan kun je zelf beoordelen welke behouden moet blijven. Is dat wat?

Helemaal perfekt!

Neem je contact op met Theun?

Ik ben nu bezig met 12 a en b ( http://3dshapes.openstreetmap.nl/?zoom=11&lat=53.04224&lon=6.62457&layers=B0FFFFT ). Het opschonen van dit gedeelte, wat onder andere bestaat uit de dubbele landuse/water verwijderen etc. doet DTeelde (http://wiki.openstreetmap.org/wiki/3dShapes/Landuse_import#Stap_3:_Opschonen). Als Jan het gedeelte van 12 c en d wil doen is dat heel prettig. Ik zal deze tiles als volgende stuk aanpakken, wordt denk ik ergens volgende week. Dan ga ik daarna wel verder naar het oosten.
@fsteggink. Ik heb de eerste 120 km op mijn racefietsje er al weer opzitten.

Ok, ik wil het wel proberen, maar ik ben vast nog wel hulp nodig.
De stukken 12 Bn1 en Bn2 hebben mijn interesse ook, daar heb ik dertig jaar gewoond.
Ach, eerst maar niet te veel hooi op de vork.

Die 12bn1/2 zijn natuurlijk ook de stukken waar DTeelde het bekendste is. Is natuurlijik de plek waar hij nu woont :wink:
Als ik die c/d stukken erin heb zal ik wel even aangeven wat ik zelf doe. Dat is opzich noch weer vrij minimaal, alleen de dubbele landuse/water eruit proberen te halen.
Er is op basis van 3dShapes/tracks/AND/Bing natuurlijk veel meer te corrigeren/toevoegen. Van heel veel objecten heb je dan 2,3 of 4 verschillende databronnen.

Groeten Theun,

Ik vind het allemaal goed.
Zolang hij maar de juiste benaming weet te geven aan de kantine van de Pieler boys in Hieken.

Hoi,

Ik zie dat de waddeneilanden ook nog niet met een kleurtje “besmeurt” zijn door het groene monster.
Ik wil wel met Ameland en Schiermonnikoog helpen, omdat ik daar al eens de kwelders en het strand gemapped heb en ik zag dat 3dShapes daar geen handige indeling heeft.

^^ Ze zaten wel al ooit in de planning, maar die liep toen ietsjes anders dan gedacht.

Geen handige indeling? Wat bedoel je daarmee?

Helpen kan zeker, maar weet wel dat de stukken langs de kustlijn, en zeker die met kwelders en schorren, lastig en bewerkelijk zijn. We kunnen eventueel met interimbestanden werken, zodat we ze voorbereiden, jij er overheen kunt lopen in JOSM en dan terugstuurt om te importeren.

Het groene monster? Que?

Het groene monster = de import van de 3dShapes landgebruik data

Als je naar Schier kijkt, zie je nergens een kustlijn en is er geen verschil tussen strand en wad. Ook mooi dat de slenken (geul voor de afwatering van de kwelder) op land getekend zijn en dan ineens stoppen waar je nog veel meer water verwacht.

Dat is omdat die kreken daar overgaan in de zee. Zee en grote rivieren zitten niet in 3dShapes.

Dat strand is inderdaad jammer. Dat is langs veel stukken van de kustlijn zo. Gelukkig dat we nu lufo’s hebben om dat te verhelpen.

In de dataset zijn er volgens mij wel verschillende shapes voor het wad en het strand, zijn in 3dShapes wel van hetzelfde type, vandaar dat het één vlak lijkt. (Is tenminste zo voor Rottumeroog en Rottumerplaat).
Ik zal wel proberen Ameland en Schier er in te krijgen, voordat ik Drenthe verder afmaak.

Theun,

Ik heb een half jaar op Rottumeroog doorgebracht, dus weet erg goed hoe het eiland eruit ziet. Als jij begint aan Rottumeroog zou ik het erg op prijs stellen als je mij op de hoogte houdt. Ik kan je ook zeker advies geven hoe het er daar uitziet. Het is namelijk een erg dynamisch eiland en waarschijnlijk is 3dShapes verouderd. Ik heb aardig wat gps-tracks van de hoogwaterlijn.
Hetzelfde geldt voor het iets zuidelijker gelegen eiland Zuiderduin.

Michiel