Uusi kartoittaja ilmoittautuu palvelukseen...

Terve vaan kaikille!

Kun minulla nyt sattuu gepsi roikkumaan autotelineessään lähestulkoon aina kun autolla ajelen (tosin puolet ajasta toimettomana) niin ajattelin pistää senkin hyötykäyttöön. Alkajaisiksi voisin ainakin logata tuota raaka-GPS-dataa projektin käyttöön kun autolla muutenkin paljon ajelen jo työnikin puolesta eikä tuon datan loggaamisesta ole oikeastaan edes vaivaa. Samalla ajattelin koittaa opetella vähäsen tuota kartan editointiakin, kunhan vaan muilta kiireiltä ehtii.

Asustelen siis Tuusulassa ja siviiliautoilua tulee harrastettua Hyrylä-Kerava-Järvenpää-Hyvinkää -alueella jonkun verran. Duunikeikat ikävä kyllä suurimmaksi osaksi ovat pääkaupunkiseudulla, joka näyttää olevankin jo aika kattavasti kartoitettu, mutta välillä keikkoja tulee muuallekin, esim Riihimäki/Loppi -suuntaan tai Kirkkonummi/Inkoo -alueelle.

Hyvä, kun tulee lisää tarkkuutta Keski-uudenmaaan alueelle. Mun ajoilla ei kovin äkkiä kattavuutta tule, mutta voin tarvittaessa piirrellä teitä. Vieraita paikkoja piirtäessä on ongelmana arvata minkä tyyppistä tietä on kyseessä – paitsi jos alueella on joskus käynyt. Siltoja ja alikulkuja noista reiteistä ei muutenkaan näe ja pelkästään arvaamisilla ei kannata karttaa piirtää eli hyvä jos joku tarkistaisi vielä niitä “ummikkona” piirrettyjä reittejä.

Jos tien luokitus käy kovin askarruttaan, niin mikä estää lähtemästä ajeleen… ja tutkimaan mitä teitä ne taas oli :wink: Vai pitäisikö ne tuntemattomat tiet laittaa unclassified-tyypillä, niin ei ole vaaraa sekoittaa tunnettuun tyyppiin ja myöhemmin joku paremmin asian tunteva korjaa oikeaan.

Juu, tässä vaiheessa kun ei paljoa ole reittiviivaa vielä olemassa Hyrylä/Kerava -alueella, niin kertyy varsin helposti dataa ihan normaaliajostakin. Tosin, kyllä mä tänäänkin kaveria kyytiin odottaessa ajelin sen kämpän nurkilta pikkuteitä ajankulukseni läpi. Tulipahan sekin odotusaika käytettyä hyödyksi.

Aika itsestäänselviä suurin osa tietyypeistä Keski-Uudellamaalla on, muutama kokoojatie ja niistä aina haarautuu pienempiä teitä. Alikulkuja ainakaan Keravalla ja Hyrylässä ei hirveämmin ole muuten kuin pääväylillä, joten niistäkään ei niin hirveästi tarvitse murehtia. Ja kunhan nyt itse kerkiän tuohon kartan editointiin tutustumaan paremmin, voin sitten vähän koittaa tarkistella noita tyyppejä sun muita tietoja.

Ja täällä ilmoittautuu uusi kartoittaja Vaasan seudulta.

Löysin OSM:n sattumalta ja välittömästi keksin todellista hyötykäyttöä puhelimelleni, jossa on sisäänrakennettuna GPS-paikannin. Siinähän se kulkee huomaamatta mukana lenkkeillessä ja autoillessa. Olen aina ollut kiinnostunut ympäristöstäni ja OSM antaa mukavasti motivaatiota tutustua syvemmin kaupunkiini (ja ennen kaikkea antaa yhden syyn lisää lähteä iltaisin ulos lenkille :wink: ).

Liikun pääasiassa opiskelupaikkakuntani Vaasan ympäristössä rannikko-Pohjanmaalla sekä toisinaan kotipuolessa Pohjois-Pohjanmaan suunnalla. Vaasassa oli ilokseni keskustan alue jo hyvin kartoitettuna muutaman tekijän toimesta, mutta muut kaupunginosat sisältävät lähinnä läpikulkutiet. Asetan itselleni tavoitteeksi kartoittaa aluksi Vaasan pohjoisia kaupunginosia (Kotiranta, Vetokannas, Gerby, Västervik), jotka sijaitsevat lähimpänä asuinpaikkaani. Olen tässä pari päivää vasta opetellut Potlatchin käyttöä kartoittamalla uuden alueen Vetokannaksella sekä lisäämällä kaupungin alueelle maankäytön kertovia alueita muistini perusteella.

Vaasassa kaksikielisyys tuo pientä lisähaastetta kadunnimien keräämiseen/muistamiseen. Virallisesti suositellaan käyttämään name:fi tai name:sv -tagia kaksoispisteen kanssa, mutta ainakin itselläni Potlatch alkaa sekoilemaan tagien kanssa jos noita käytän. Alueella on näköjään käytetty tageista muotoa name|fi ja name|sv, joka ei ongelmia aiheuta. Kannattaako tuota putkimerkkiä käyttää vai pitäisikö suosiolla opetella käyttämään JOSM:a ja nimetä sillä tagit oikeaan formaattiin (oletan, että sillä kaksoispiste onnistuu)?

Kannattaa muutenkin opetella käyttämään JOSM:ia, kun Potlatchillä on todella helppo sössiä hommat tekemällä esimerkiksi päällekkäisiä teitä tai pisteitä, jotka ovat 30 senttiä toisistaan muttei kuitenkaan sama piste vaikka pitäisi. Lisäksi tälläisiä virheitä on käytännössä mahdotonta edes huomata Potlatchillä.

Samoin kannattaa opetella käyttämään Potlatchiä niin että ei tule niitä tuplapisteitä. Piirtäminen onnistuu silläkin kunnolla/tarkasti, kun vain tietää mitä tekee. Siis Potlatchillä voi tehdä hyvää kun siihen tottuu & ei huitele pisteitä summittaisesti. Näyttääkö työkalu helpommalta kuin on?? Nyt kun katsoin itse piirtämiäni pisteitä JOSMilla, niin olivat sitä mitä piti – siis molemmilla voi piirtää huolellisesti. Toisella vain mokien löytäminen on helpompaa.

Tykkään käyttää tätä Potlatchia, kun näkee vaivattomasti vanhat reitit ja voi hyödyntää muidenkin tallentamia reittejä. Pidän siitä että saa paikannettua reittejä muutaman metrin tarkkuudella, vaikkei sillä olisi niin suurta käytännön merkitystä.

Josmillakin näkee hyvin kaikki mahdolliset aluellaa olevat gps-pisteet, kun ruksaa gps-ruksin ladatessaan kamaa. Lisäksi itse teiden piirtäminen on nykyisellään aika samanlaista kuin Potlatchilla, mutta mukana on kaikkea kivaa kuten portaaton zoom eikä tarvitse aina odotella, että kartta latautuu kun siirtää näkymää johonkin suuntaan. Myös tuki sille, että lataa omat gpx-tiedostot suoraan omalta koneelta on kätevä.

Pitihän sitä itsekin nyt viikonlopun aikana tutustua JOSMiin ja näyttäisi molemmissa olevan omat hyvät puolensa. Potlatchilla tekee näppärästi pieniä nopeita muutoksia johonkin tiettyyn kohteeseen, jolloin ajoittainen ruuhkaisuus ei haittaa, mutta JOSM vaikuttaa kyllä tehokkaammalta etenkin tagien käsittelyssä ja suurempien kokonaisuuksien hallinnoinnissa. Molempi parempi.