openstreetmap downloaden en instaleren in mapsource

Als je op “download now” klikt (nadat je netherlands hebt geselecteerd) krijg je meteen een lijst te zien met bestanden die je kunt downloaden:
http://planetosm.oxilion.nl/~lambertus/garmin/routable/04-11-2010/eed536da158cb8024320b6ca156c2f19/

Klik dan bijv op osm_routable_mapsource.exe om de installer voor mapsource te downloaden, of anders de openfietsmap van 12 november (recenter)
op http://mijndev.openstreetmap.nl/~ligfietser/openfietsmap/2010-11-12/

@ Hunter6, de verbeteringen die je hebt aangebracht staan nog niet op de kaart, als je dat soms dacht.

Hallo Gollem.

Dat wijzigingen niet meteen online zijn maar een verwerkingstijd nodig hebben kan ik me goed voorstellen, dat is het probleem ook niet.

Ik heb op de site van http://garmin.na1400.info/routable.php de kaart geselecteerd van nederland, daarna moet ik een geldig mail adres invullen, en dan de knop “Build my map” klikken.
Als ik het goed begrepen heb zou de kaart dan door een server gegenereerd worden, en zodra deze klaar is voor download, krijg ik een mailtje met een link naar de kaart. (Correct me if i’m wrong)
En die mail komt hier niet aan (ook niet in de map ongewenste mail).
Dat een kaart ook elders te downloaden is: prima, maar de kaart zou toch bij de bron beschikbaar moeten zijn.

Zoals het er nu staat vind ik het ook verwarrend. Want als je het vinkje achter "Choose a predefined country and/or enable manual tile selection"aanzet krijg je een box met e-mailadres en build my map. Als je dat niet doet, en uit de lijst een land selecteert, krijg je de optie “download now” en kan je meteen een lijst zien met kaarten die je kan downloaden:
http://planetosm.oxilion.nl/~lambertus/garmin/routable/04-11-2010/eed536da158cb8024320b6ca156c2f19/

Daar kan nog eea aan verbeterd worden.

Ja dat klopt. En het duurt soms ook best lang voordat er ruimte genoeg is om een kaart te kunnen genereren. Vandaar dat er soms meer dan 100 verzoeken in de wachtrij staan. De wachttijd varieert dan ook enorm. 24 uur zou zo ongeveer de max moeten zijn. Als je nu opnieuw Nederland kiest uit de pull-down menu’s kun je de kaart direct downloaden. Als het goed is heb je je mailtje dan ook al gehad…

Helaas, tot nu toe nog geen mail gehad, ook niet op een alternatief mail adres.
Download knop is hier ook niet beschkbaar, hij blijft vragen om een mail adres. Ik vraag het niet nogmaals aan om te voorkomen dat ik de server onnodig belast met meerdere, gelijke, aanvragen.

Enthousiasme is al aardig gezakt :frowning:

Hier is volgens mij sprake van een bug op http://garmin.na1400.info/routable.php. M.n het gedrag van de browser is verschillend.
In Internet Explorer (die ontzettend traag reageert en vaak crasht op deze pagina) krijg je idd alleen de knop “build my maps” met e-mail adres te zien, ook al laat je het vinkje uitstaan.
In Firefox daarentegen krijg je wel de optie “download now” en wordt de site snel geladen.

In IE (8.0) / Windows Vista krijg ik overigens de volgende foutmelding en komt de osm wereldkaart niet in beeld:
Foutdetails webpagina

Gebruikersagent: Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 8.0; Windows NT 6.0; Trident/4.0; SLCC1; .NET CLR 2.0.50727; Media Center PC 5.0; .NET CLR 3.5.30729; .NET CLR 3.0.30729; FDM)
Tijdstempel: Sun, 14 Nov 2010 12:47:28 UTC

Bericht: ‘attributes.name.value’ is leeg of geen object
Regel: 265
Teken: 2
Code: 0
URI: http://garmin.na1400.info/routable.js

Je gebruikt als browser Internet Explorer?
Zo ja, probeer dan eens met firefox, seamonkey of google chrome

In IE krijg ik nl ook niet de “download map now” link

In tegenstelling wat Henk Hoff zei werkt de pagina niet lekker met IE

Ligfietser was me voor.

Henk zei dat ie het niet zeker wist omdat ie een Mac heeft, en dus IE de enige browser is die hij niet kan testen.
Ik zou het ook niet zeker weten, want ik heb Linux en kan dus ook niet in IE testen, maar de code op regel 265 ziet er prima uit.
In Opera (10.63 op Debian testing) werkt hij prima.

Aangezien Internet Explorer nog door 60% van de gebruikers de standaard browser is lijkt het me wel zinvol hier iets aan te gaan doen…
Als ik naar de statistieken van mijn openfietsmap kijk is de verhouding ongeveer 1/2 IE, 1/3 Firefox.

Hoi Hunter6,

Het is zelfs nog sterker. In windows explorer loopt http://garmin.na1400.info/routable.php
direct helemaal vast. (gebruik zelf ook vista.)
Voor het downloaden van kaarten gebruik ik voor deze site dus altijd firefox. In het weekend is het weleens druk en heb je soms de volgende dag je mail met de kaarten pas terug. Beetje geduld dus als je niet direct wilt downloaden.
Ook als je teveel kaarten wilt downloaden krijg je een waarschuwing dat je keuze te groot is.

eggie

Oftewel, gebruik gewoon een kant-en-klaar gebied met een non-IE browser.
Gaat prima :wink:

FF, Opera, Midori (webkit) en Chrome heb ik net getest, en werken prima!
(FF is wel iets langzamer dan de anderen, maar dat doet er niet toe! FF4 zal wel een boel goed maken…)

Allen bedankt voor de reacties.
Ik gebuik normaliter IE 8 en daarin ljkt de link idd vast te lopen, echter na een tijdje gaat het toch verder.

Ik heb het nu ook geprobeerd met Firefox, en daarin gaat het idd wel goed. Kaarten zijn inmiddels binnen en ik ga er eens mee spelen.

bedankt voor de hulp :wink:

Ben nu wel met Google Chroom op deze site gekomen, maar zie nergens een mogelijkheid om deze kaarten te kunnen downloaden en te gebruiken in Mapsource?

Groetjes, N

Misschien is het zo duidelijker

Selecteer het land dat je wilt hebben
klik op de download link en kies voor de mapsource exe file

Die download je naar je pc en je installeerd de kaart.

Hartelijk dank,

Zo is het me wel gelukt.

Je moet dus eigenlijk een land bv Nederland selecteren.
Stel je wil Duitsland en of Belgie er bij hebben op een kaart kan dat ook?

Of moet je gewoon de kaarten appart houden per land?

Bedankt voor de snelle reactie.

Groetjes, N

Dat kan, dan moet je “Choose a predefined country and/or enable manual tile selection:” aanvinken en vervolgens op de kaart delen aanklikken die je wilt hebben.
De kaart moet dan wel eerst gefabriceerd worden (knop “build my maps”) en moet je je e-mail adres opgeven zodat je een bericht krijgt wanneer die kaart gereed is (zie de opmerkingen boven).

Het kan ook op een andere manier. Zo doe ik het tenminste:

  • Download land voor land de standaard kaarten en installer deze 1 voor 1 op MapSource (Garmin). In mijn geval gebruik ik Basemap, omdat ik een neuwe GPS heb (Oregon).
  • Vervolgens installeer ik vanaf BaseMap de kaarten die ik op dat moment wil hebben in 1 selecteer/installeer sessie op mijn GPS.
  • Klaar is Kees/piet/janneke … oid

Om te beginnen heb ik eerst geprobeerd de kaart van Nederland te downloaden, in Mapsource gezet.

Toen Belgie gedownload en in Mapsource gezet.

Maar deze overschrijven zich, dus Nederland is weg behalve de grensstreeek.

De kaarten geselecteerd heb ik nog niet geprobeerd, met de achterliggende gedachten, dat het mischien gemakkelijk zou zijn ze apart te hebben.
Maar hoe ik het nu gedaan hebt gaat dus niet goed, er staat in Mapsource maar 1 bestand dan OSM World Routable, hoewel ik de download van Belgie de naam Belgie had gegeven.

Dat laatste , het hernoemen van maps, moet je iig nooit doen, want dan kan Mapsource crashen en/of niet meer opstarten. Hij slaat nl alles op in het windows register en als er ook maar iets afwijkt (bijv doordat je een naampje verandert) loopt de boel vast. Mocht dat overigens voorkomen dan kan je met de Mapsettoolkit de zaak weer herstellen.