Garmin 62 (st)

en dus hebben ze nu de sirfIII uit de 62 serie gegooid

Voor zover ik het nu heb ervaren ziet de tracklog van de 78s er net zo uit als die van de 60CSx.

Dit klinkt alsof ik het beste een 60Cx kan kopen om mijn langzaam overlijdende 60CSx te vervangen. Dat kompas en die barometer klonk heel leuk, maar in de praktijk gebruik ik ze toch niet.

voor dat geld wil je dat alles werkt lijkt me…
Of je moet geduld hebben totdat revisie 1 uitkomt

Is dit een déjà-vu topic?
http://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=8735

Serieus: hierin staat ondermeer: http://gps.nl/review_gpsmap62.html

Kunt nooit teveel over gps’en praten :wink:
en die review van gps.nl vind ik niet objectief, ze gaan niet iets afkraken dat ze nog moeten verkopen

Ik ben zeker met je eens dat wat erop zit ook moet werken, ook al gebruik je het niet.

De hoogtemeter is vrijwel zeker een hardware fout, ze hebben nu een softwarematige “oplossing” gevonden door de meting van vlak voor het indrukken van een knop, 6 tot 8 seconden vast te houden.
Ben bang dat het daar wel bij zal blijven, geloof nooit dat ze al die reeds verkochte toestellen gaan omruilen.

Hier nog even de kraker
http://www.youtube.com/watch?v=FwtW2QuQxlk

In de nieuwere 60 serie zit trouwens ook geen sirfIII meer, maar dezelfde chip als die in de Oregon zit.

Maar dat zijn wel 20 tracks met ieder 10.000 punten toch? Of waren het ieder 20.000?

Dat kan de 60Cx toch ook?

Ik was al geschrokken toen ik een tijdje geleden las dat de 62 geen dagelijkse tracks op zou slaan. Dat vind ik nu een van de waardevolste features. Je bedoelt toch de .gpx files? De grote misser van de 60Cx vind ik dat die wel voor jaren de dagelijkse tracks (op een sdkaart) op kan slaan maar dat je ze niet terug kunt zien op het apparaat zelf. Dus op de 62 kun je ze ‘terugroepen’. Maar wat bedoel je met 'van het scherm verdwijnen? Op het scherm zie je toch enkel de ACTIVE LOG (tenminste als je niet specifiek iets ‘terug roept’).

Als ze bij de 62 in het interne deel opgeslagen worden hoe kun je er dan bij? Maakt Mapsource er nette .gpx files van?

aardig review en topic over de garmin 62 : http://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=31349&postdays=0&postorder=asc&start=0

Inderdaad een goede review.
Als bezitter van de Oregon 450 (vergelijkbaar met de 550 zonder camera) heb ik de twee nadelen die genoemd worden verholpen:

  1. Extra baterijen zitten standaard in mijn uitrusting.
  2. Extra handje meegenomen om in voorkomende gevallen een schaduw veld te creeeren.

Overigens is 5 a 6 uur levensduur meer indicatief voor de kwaliteit van zijn batterijen. Mijn Batterijen gaan twee wandelingen mee (2 x 6 uur).

groet
Robert

Nee 500 punten elk

Volgens mij niet, maar ik leer nog steeds nieuwe dingen over de 60CSx
Omschakelen zomertijd/wintertijd kan blijkbaar wel automatisch.

Als je elke seconde logt dan wordt de track bij zo’n 8000 punten (soms meer soms minder) opgeslagen in het archief en zie je hem niet meer op het scherm.
Als je dan in het archief kijkt dan staat er een hele lijst met tracks van dezelfde dag en ook meerdere dagen, een rommeltje dus.
Log je “automatisch en vaakst” dan is het bijna onmogelijk om 10.000 op 1 dag te loggen en staat er gewoon 1 track per dag, net zoals bij de 60CSx maar dan echt 1 gpx file.
Bij de 60CSx was die file in Mapsource nog eens onderverdeeld in aparte stukken.
Een track die in het “archief” staat kan je favoriet maken, en dan wordt hij terug gezet in “current” en kan je hem weer zien, je kan hem ook nog een ander kleurtje meegeven.

Wat de gps chip betreft, mijn 78s was over het algemeen sneller met een fix dan de 60CSx.

Garmin zegt dat de 78s 20 uur met zijn accu’s doet, dat haalt hij bij lange na niet, maar hij gaat wel veel langer mee dan 5 tot 6 uur als je het licht uitlaat.

Rectificatie
Heb net een track handmatig opgeslagen van 3260 punten en die heeft nog steeds 3260 punten, met alle daarbij behorende gegevens.

Heb sinds gisteren ook een 62st. Tot nu toe werkt hij naar behoren. Alleen de automatische update had nogal wat voeten in de aarde. Moest een paar maal resetten totdat het weer werkte. Moet er nog wat mee spelen. Heb een e-trex gehad en dat is natuurlijk geen vergelijk met dit apparaat. Ik wilde eerst de 60 aanschaffen, maar het feit dat die al 5 jaar in productie is heeft me toch tot de 62 serie gebracht. Als ik zin heb zal ik mij wel eens omhangen met de e-trex, igot2u, de nokia 900, de archos 5 en de 62st. En dan eens kijken wat het verschil in de tracklogs is.

ben benieuwd al verwacht ik in de tracklogs geen negatieve punten… vraag me eerder af wat je algemene indruk is van het apparaat gaat zijn.

Hoi medemappers,

zoals eerder gezegd ben ik sinds kort in het bezit van een 62 st. Tot nu toe ben ik zeer tevreden over dit apparaat. Ik moet echter opmerken dat het natuurlijk voor mij een groot verschil maakt met de etrex die ik eerder had.

Wat mij direct opvalt is dat hij snel een fix heeft en als er een goed vrij zicht is heeft hij een nauwkeurigheid van 2 meter. Ik kan zelfs zien of ik van links naar rechts in mijn tuin van 5 meter loop.
Ook in de auto werkt dit vrij goed.

Ik heb wat zitten spelen met de tracklog. Eerst had ik hem op auto staan en dat werkt in de auto (dat rijdende ding) erg goed en nauwkeurig. Ga je echter op de fiets, mijn favoriete manier van mappen, of lopend dan is dit een stuk minder nauwkeurig. Ik heb hem dus voorlopig op 1 seconde staan en dat lijkt me beter.

Het is ook leuk dat je de openstreetmap kan laden zodat je tijdens het mappen ook kan zien wat er nog veranderd moet worden.

USB transfer is ook snel en het is fijn dat hij als massaopslag wordt gezien. Werkt dus ook onder mijn systeem (linux) en eventueel Mac.

De middeling die je kan toepassen om een waypoint te maken is ook handig. Duurt wel even maar dan is het ook wel een beetje nauwkeuriger.

Tot op heden is hij nog geen enkele keer vastgelopen, zoals ik hier en daar hoor, of lees op internet.

Uitbreiding met een SD is ook fijn om als je eens flink wat kaartmateriaal mee wilt nemen. Heb dit uitgeprobeerd met een zeekaart van Garmin. Hij wordt dan wel wat stroperiger zodat je een aantal kaarten uit moet zetten om hem fijn snel te houden.

Over het batterijgebruik kan ik nog weinig zeggen. Heb je er oplaadbare batterijen in dan worden die volgens mij geladen, maar dit heb ik nog nergens terug kunnen vinden. Dat moet ik dus nog eens nader testen.

Het enige minpunt is het gekraak van het kastje. Heb ergens op internet gevonden dat dit heel eenvoudig te verhelpen is. Hij moet alleen even open. Tot nu toe heb ik me kunne bedwingen om hem open te maken.

Ik heb nog geen tijd gehad om een vergelijk te maken met de andere apparaten die ik bezit, maar dat komt nog wel eens.

Verder wens ik iedereen een fijn weekend en mapse,

Philip

Oplaadbare batterijen worden niet geladen in de gps.
Dat zou nl betekenen dat gewone batterijen ook aan de oplader zouden hangen, en dat lijkt me niet gezond.

In de 62st kan je namelijk instellen welke batterijen erin zitten. Heb je er oplaadbare inzitten en verwijder je de usb connectie, krijg je de melding dat er overgeschakeld wordt naar batterij gebruik. Bij gewone (niet oplaadbare) krijg je die melding niet.

Dan werkt in dit opzicht de 78s anders, als ik hier de usbkabel eruit trek dat gaat de 78s gewoon uit.
Maar ondanks dat wil het nog niet zeggen dat de accu’s opgeladen worden als de gps via usb met de pc is verbonden.

Het is overigens makkelijk te testen, doe bijna lege accu’s in de gps en sluit hem aan op de PC.

die instelling zal eerder zijn om de procentuele accu capaciteit weer te geven, oftewel 1.5v = 100% bij normale batterijen en 1.2v = 100% bij oplaadbare

Ja ik begrijp dat de instelling is om het verschil in voltage tussen oplaadbare en niet oplaadbare te compenseren. Alleen die melding van overgaan op batterij heeft mij de “hoop” gegeven dat de batterijen ook geladen kunnen worden. Heb het echter nog niet getest.