3dShapes import Oost-Noord-Brabant en Noord-Limburg

Mijn volgende importproject is het volgende gebied:

Dit is grofweg het gebied tussen Den Bosch, Nijmegen, Venlo en Eindhoven.
(Aankondiging)

Geef hieronder aan waar ik op moet letten. Indien mogelijk, lever me in een OSM bestand de grenzen van eventuele af te bakenen gebieden aan.
In Nuenen zal ik vooralsnog niks importeren. Freek heeft al wel aangegeven eventueel open te staan voor 3dShapes, maar hij beslist dat t.z.t.

Frank

Leuk,

volgens mij is er in de buurt van Oss / Uden / Veghel niets wat met de hand is aangepast (wat betreft de area’s).

Is er ook een lijstje met zaken welke na het importeren gecontroleerd kunnen worden en wat er goed gezet kan/moet worden.

Kan iemand die er al ervaring mee heeft in andere gebieden er iets over zeggen??

Ronnie

Na de import vindt nog een handmatige opschoonstap plaats. Hierin gebeurt grofweg het volgende:

  • Namen van water worden overgekopieerd. (Evt. worden 3dShapes watervlakken hierbij opgeknipt.)
  • Bossen, parken en kerkhoven worden omgetagd met een tag “toponym=forest/park/cemetery” als er een naam of andere aanvullende informatie opstaat. Ook komt er een extra tag “area=yes” bij, omdat ways standaard als lineair worden gezien.
  • Dubbele water-, bos-, park- en kerkhofvlakken worden verwijderd.
  • Als een stuk van een shape dubbel is, knip ik alleen het dubbele stuk af, en houd ik het andere stuk. Bij water wil ik dit weleens vervangen door een waterway, als duidelijk uit de shapegrenzen van 3dShapes valt af te leiden hoe dit moet lopen.

Frank

Het stuk Dommel tussen Eindhoven en Valkenswaard is ooit verdwenen. Ik kan op je plaatje echter niet zien of je genoeg van Valkenswaard in de planning hebt om 'm in een keer te repareren, het zal er net om hangen. Dat is dus wellicht wel aardig om in de gaten te houden.

Ik heb in Eindhoven de laatste tijd wat landuse / amenity toe zitten voegen. Dit heb ik nu echter ook lokaal opgeslagen zodat ik het later kan controleren / vergelijken / corrigeren met de 3dShapes, dus die hoef je van mij niet te ontzien.

De Dommel zal ongetwijfeld weer op de kaart verschijnen. Het is de bedoeling dat uiteindelijk heel Nederland deze landuse data krijgt, dus dan zal ook het stuk ten zuiden van Valkenswaard hier bijhoren. Misschien nog niet in deze ronde, maar wel snel daarna :slight_smile:

Ik zag net (gisteren) dat het gedeelte bij Nijmegen gedaan is. Hierbij heel erg bedankt!
Heb meteen wat zitten aan te passen. Bijvoorbeeld stukken bos waarvan ik wist dat dat heide was, en een stuk zand dat (?) als boomgaard aangegeven stond. En het is een goede hulp, want ik gebruik een tomtom en die is niet erg precies. In elk geval minder precies dan 3dshapes.
Nu moet het alleen nog op de kaart verschijnen…

Tikje off-topic: In Dordrecht wordt met smart uitgekeken naar de 3dShapes-data. Helaas is in de laatste run de Shapes-golf nét vóór het puntje van het Eiland van Dordt gestuit. :frowning: Als Dordrecht e.o. (Drechtsteden) de volgende ronde meegenomen kan worden, zou dat fijn zijn!
Kan ik het werk voortzetten waar ik ooit in Alblasserdam mee begonnen ben. Zo te zien aan de te importeren 3dShapes voor Dordrecht e.o. valt er na import namelijk nog genoeg aan te vertimmeren. (btw mooi werk, Frank)

Dordrecht staat op mijn lijstje. Ik ben met de hoek Zeeland, westelijk Noord-Brabant, Hoekse Waard, Zuid-Holland-Zuid bezig, maar heb deze week even een kleine pauze genomen.

Had je in Alblasserdam al landuse gedaan? Zal ik dat laten staan na de import, of kan ik het e.e.a. al direct opruimen na de import?

De uitdijende 3dShapes-vlek in Zeeland-Brabant was me al opgevallen.
Alblasserdam is door mij bijna volledig voorzien van landuse, maar dit mag opgeruimd en vervangen worden. Er zijn een paar plekjes waar de 3dShapes niet (meer) kloppen, maar die kan ik eenvoudig op orde brengen.
Dat laatste geldt ook voor Papendrecht en in zekere mate ook Hendrik-Ido-Ambacht en Zwijndrecht, hoewel daar sinds enige tijd een gebruiker actief is die daar wellicht zijn eigen kijk op heeft)
In Dordrecht zijn enkele locaties waar naar mijn mening beter geen landuse en water opgeruimd kan worden. Misschien dat ik en de 2-3 andere ter plekke actieve users deze gebieden op een of andere wijze aan kunnen geven?

Hoi Ldp en Arie,

In m’n woonplaats Dordrecht ben ik actief geweest met grondgebruik in de Merwelanden en het het gebied onder de Wieldrechtse Zeedijk. (Louisa en Cannemanspolder).

Ik vermoed dat de Merwelanden met de nieuwe 3dshapes qua grondgebruik wel een verbetering wordt. De slootjes heb ik immers van Yahoo overgetrokken. Die kun je denk ik verwijderen.De fietspaden en wandelpaden kloppen nu. Dat waren m’n tracklogs.

Het nieuwe recreatiegebied de Louisa- en Cannemanspolder zal denk ik nog niet in de 3d-shapes zijn opgenomen. Dat zal nog het landbouwgebruik zijn. Er is afgelopen jaar gegraven(sloten en poelen en er zijn de eerste paden aangelegd. Inmiddels via tracks ingetekend. 'k Woon aan die dijk dus dat is min of meer m’n oefengebied. Liever hier dus niet opruimen.

Op de Veluwe heb ik inmiddels het wekeromse Zand “omgetagd” van bos naar hei. Ben daar pas geweest en idem dito in Brabant de Rucphense hei, de Ketelmeren en de Pannehoef.

In het Dordtwijkpark probeer ik het water weg te krijgen. Het buitenhuis met opstallen staat volledig in het water op de OFM. Ben benieuwd of het me nu gelukt is.
Wellicht heb ik e.e.a. verziekt. Arie, misschien kun jij daar eens naar kijken?

Groet,
eggie

Het simpelste is om met JOSM de omtrek van die gebieden te tekenen, en dat naar me te sturen.

Hoi Arie,

'k Zie dat Ligfietser het Dordwijkpark al gerepareerd heeft.
groet,
eggie

Is deze import niet doorgegaan ofzo? Ik zie i.i.g nog niks op de kaart,

-peter

Zoom 11 mist nog wat vlakken, maar voor de rest is van boven tot Boxtel toch al compleet

Boven en onder Boxtel lijken niet gedaan, en Eindhoven/onder Eindhoven ook nog niet. Dus eigenlijk het stuk wat in rood in het eerste bericht aangekondigd werd is er nog niet :slight_smile: Of er is iets mis aan mij kant, kan ook natuurlijk…

-peter

Deze link moet dit plaatje tonen:

Daarop lijkt de bovenste helft toch helemaal afgerond. Alleen, zoals gezegd, gaat er op zoom 11 nog iets mis (1 keer inzoomen)

Ah, inderdaad, dat was niet te zien op het zoom niveau waarop ik keek!

-peter

Ik ga waarschijnlijk dit weekend weer verder met de import. Nadat ik de bovenste helft gedaan had, wilde ik eerst wat tijd besteden aan andere zaken. Een beetje afwisseling is nodig om het leuk te houden :slight_smile:

De Nederlandse tile server toont de import wel op level 11. De rendering op osm.org is al meer dan een maand oud.