Wrzucam na forum uzupelniony tekst projektu statutu stowarzyszenia.
Wszelka dyskusje na ten temat prosze prowadzic na tym poscie. Podzielilem tekst na wiele numerowanych podpunktów tak, by latwiej sie bylo polapac kto o czym pisze. Nie jestem prawnikiem, tekst powstal na podstawie wskazówek ze strony http://poradnik.ngo.pl oraz obserwacji paru statutów innych stowarzyszen.
Uzupelniajcie prosze. Jak sobie postanowimy, tak bedzie. Traktujcie ten tekst jako czysty draft do rozbudowy.
Marek
Statut stowarzyszenia „Openstreetmap Polska".
Wersja robocza, stan 21.10.2010.
Preambuła założycielska: Stowarzyszenie jest zakładane z myślą szybkiego przekształcenia go w Organizację Pożytku Publicznego. Zgodnie ze znowelizowaną ustawą o działalności pożytku publicznego i wolontariacie status OPP może uzyskać organizacja działająca w sferze pożytku publicznego nieprzerwanie co najmniej przez 2 lata oraz spełniająca warunki określone w ustawie.
-
Nazwa stowarzyszenia: „Openstreetmap Polska" zwane dalej w tekście Organizacją.
-
Miejsce rejestracji: Polska, Krajowy Rejestr Sądowy.
-
Celem Organizacji jest:
3.1. Szerzenie i popularyzacja wiedzy o geodezji i katografii, geologii, ochronie środowiska, kulturze materialnej i niematerialnej w Polsce
3.2. Koordynacja dzialań mających na celu tworzenie i rozwój wolnej internetowej bazy danych Openstreetmap w sensie opisanym przez OpenStreetMap Foundation
3.3. Koordynacja prac nad projektem i wymiana wiedzy na temat OSM
3.4. Tworzenie wolnego oprogramowania pod OSM i inne innowacyjne projekty.
3.5. Prowadzenie szkoleń dla osób cywilnych i prawnych jak np.: nauczycieli i wykładowców, uczniów i studentów pracowników administacji panstwowej, firm, organizacji samorządowych, fundacji itp.
3.6. Organizowanie sympozjów naukowych i działania public relations na
Rzecz projektu OSM
3.7. Współpracy z centralnymi i terenowymi wydziałami geodezji i
Kartografii
3.8. Prowadzenie działalności wspomagającej rozwój techniki, wynalazczości i innowacyjności w Polsce w zakresie geoinformacji
3.9. Rozpowszechnianie i pomoc we wdrażaniu nowych rozwiązań technicznych w praktyce gospodarczej w zakresie geoinformacji
- Władze
Władzę w Organizacji sprawuje Zarząd wybierany przez Walne Zgromadzenie większością głosów
4.1. Zarząd:
4.1.1. Członkami zarządu są: Prezes, Wiceprezes i 3 członków zarządu
4.1.2. Zarząd jest wybierany przez tajne głosowanie walnego zgromadzenia i Kolegium na okres 4 lat.
4.1.3. Zarząd, bądź jego członkowie mogą być odwołani przed upływem kadencji większościa 2/3 głosów walnego zgromadzenia.
4.1.4. Zarząd podejmuje decyzje większością głosów.
4.1.5. Członkowie zarządu mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż przeciętne dwumiesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw (ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni) jeśli pozwoli na to sytuacja finansowa Organizacji.
4.1.6. Wymagania wobec członków zarządu
-prowadzenie statutowej działalności Organizacji i jej reprezentacja
- członkiem zarządu może zostać osoba narodowości polskiej, które nie jest skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe
4.2. Walne zgromadzenie
4.2.1. Członkami Walnego Zgromadzenia mogą być wszyscy zarejestrowani członkowie Organizacji obecni na jego Walnym Zgromadzeniu.
4.2.2. Walne Zgromadzenie zwołuje Zarząd bądź minimum 25% zarejestrowanych w Organizacji członków
4.3. Członkostwo w Organizacji
4.3.1. Członkami Organizacji są aktywni członkowie projektu Openstreetmap Polska zarejestrowani w Organizacji i płacący składki członkowskie.
4.3.2. Składka członkowska.
Wysokość składki członkowskiej członek Organizacji ustala indywidualnie.
Minimalna składka członkowska wynosi 2 zł miesięcznie. Składki płatne są z góry kwartalnie, półrocznie lub rocznie.
4.3.3. Utrata członkostwa
Utratę członkostwa może spowodować:
- skazanie prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
- celowe i powtarzające się niszczenie zasobw projektu Openstreetmap
- działania na szkodę projektu Openstreetmap Polska
4.4. Organ kontroli wewnętrznej
Organizacja ma statutowy kolegialny organ kontroli lub nadzoru, odrębny od organu zarządzającego i niepodlegający mu w zakresie wykonywania kontroli wewnętrznej lub nadzoru, przy czym członkowie organu kontroli i nadzoru:
- nie mogą być członkami organu zarządzającego ani pozostawać z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej;
- nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe;
- mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w takim organie zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw (ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni)
Uwaga! W stowarzyszeniach członkowie organu nadzoru wewnętrznego (komisji rewizyjnej) nie mogą pobierać wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji jako, że zgodnie z ustawą Prawo o stowarzyszeniach członkowie pełnią swoje funkcje społecznie. Zatem w statucie stowarzyszenia nie umieszcza się takiego zapisu.
4.4.1. Zabezpieczenie dotyczące wyprowadzania majątku organizacji poza organizację
Zabronione jest:
• udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem organizacji w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie, członkowie organów oraz pracownicy organizacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi",
• przekazywania ich majątku na rzecz ich członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach;
• wykorzystywania majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich chyba, że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego;
• zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organizacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
4.5. Władze regionalne i Kolegium
4.5.1. Podorganami zarządu są władze wojewódzkie. Prezesi organizacji wojewódzkich tworzą równocześnie Kolegium Organizacji. Władze wojewódzkie sprawują nadzór nad rozwojem projektu na terenie własnego województwa, tworzą struktury regionalne jak i koordynują projekty regionalne.
4.5.2. Kolegium podejmuje wspólnie z Zarządem decyzje dotyczące strategicznego rozwoju Organizacji.
4.5.3. Członkowie Kolegium mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż przeciętne póltoramiesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw (ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni) jeśli pozwoli na to sytuacja finansowa Organizacji.
4.5.4. Honorowymi członkami Kolegium bez prawa głosu mogą być osoby cywilne i prawne jak np. przedstawiciele władz centralnych i regionalnych czy instytucji naukowych. O decyzji przyjęcia w skład Kolegium Honorowego decyzje podejmuje Zarząd i Kolegium.
4.6. Odpowiedzialność władz Organizacji:
4.6.1. Członek zarządu, władz regionalnych, organu kontroli lub nadzoru oraz likwidator organizacji pożytku publicznego odpowiada wobec tej organizacji za szkodę wyrządzoną działaniem lub zaniechaniem sprzecznym z prawem lub statutem, chyba, że nie ponoszą za to winy.
4.6.2. W przypadku wyrządzenia szkody organizacji członkowie organów ponoszą odpowiedzialność solidarną.
4.6.3. Poza tym członkowie organów władzy OPP (zarządu i organu kontroli) oraz likwidatorzy są zobligowani do dołożenia należytej staranności przy wykonywaniu swoich obowiązków i to zarówno jeśli są zatrudnieni jak i w sytuacji gdy pełnią swoje funkcje społecznie.
- Finansowanie
5.1. Organizacja prowadzi uzyskuje środki na prowadzenie działalności statutowej ze:
5.1.1. Składek członkowskich
5.1.2. Szkoleń i prac zleconych
5.1.3. Dotacji państwowych
5.1.4. Dotacji unijnych
5.1.5. Innych dotacji
5.2. Cały dochód Organizacji (nadwyżka przychodów nad kosztami) jest przeznaczony na działalność statutową pożytku publicznego.
5.3. Organizacja może prowadzić działalność gospodarczą wyłącznie jako dodatkową w stosunku do działalności pożytku publicznego.
6. Inne postanowienia prawne
6.1. Zmiany statutu Organizacji mogą być podjęte większością 2/3 głosów Walnego Zgromadzenia
6.2. Cele i sposoby realizacji celów statutowych są zgodne z katalogiem celów podanych w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego.
Patrz : Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.)
Ustawa z dnia 22 stycznia 2010 r. o zmianie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. nr 28, poz. 146)
6.3. Klauzula salwatorska: W przypadku kwestii nieuregulowanych niniejszym statutem obowiązują postanowienia Kodeksu Prawa Cywilnego.