De realist, Openstreetmaps en de betekenis voor Fietsers.

Na de onderstaande mail zullen jullie zeggen, weer zo iemand die het glas als halfleeg ziet. Zelf zie ik dat anders, het glas is namelijk twee keer zo groot als nodig is.

Wat wil ik graag?
Navigeerbare kaarten voor fietsers, bij voorkeur voor de gehele wereld, maar als realist zou ik als dit voor alleen voor Nederland beschikbaar zou komen al heel erg in mijn nopjes zijn.

Ondertussen heb ik geprobeert een aantal verbeteringen aan te brengen in Openstreetmap, eigenlijk nog alleen voor de locale omgeving en dan vooral gezien vanuit het gezichtpunt van een fietser. De meeste verbeteringen van mij zijn lokaal over een relatief klein oppervlak van Nederland.

Als ik zie hoe klein het deel is dat ik behoorlijk in kaart kan brengen en hoeveel locale kennis daar voor nodig is, hebben we voor heel Nederland honderden mensen nodig om heel Nederland in kaart te brengen. Bovendien als dit ook nog routeerbaar moet worden, dient er door al die mensen wel heel consequent gewerkt te worden anders zijn de kaarten echt niet geschikt voor welke routeplanner dan ook. :(:frowning:

Kijkend naar het aantal mensen in dit forum, hoeveel afstemming (coordinatie) er is tussen de verschillende individuen kan dit uiteindelijk toch niet tot een bruikbaar resultaat leiden. :frowning: Overtekenen van de lucht/sateliet foto’s levert voor fietsers vaak niet het gewenste resultaat. Als andere kaartleveranciers geen goede fietskaart kunnen maken wie zijn wij dan wel niet om te denken dat we het wel kunnen ? :stuck_out_tongue:

Vragen waar ik mee zit :
Wanneer is er een redelijke bruikbare kaart voor Nederland voor fietsers ?
Hoe kan ik die kaart dan gebruiken ?
Wanneer is er een navigeerbare kaart voor Nederland voor fietsers ?
Op welke apparaten is die kaart dan werkzaam ?

Filosofische vraag: Zou ik wel echte een navigeerbare kaart voor fietsers willen hebben ?
Fietsers zijn verstandig en intelligent genoeg om zelf de route te kunnen bepalen, fietsers willen helemaal niet als een Zombie een navigatie apparaat achterna fietsen, we zijn potverdorie toch geen automobilisten. :rage:

En dan kijk ik al helemaal niet naar gebieden buiten Nederland, ja er zijn wel stukken goed ingevuld, maar grote delen van de wereld zijn nog volledig blank.

Samengevat:
Wordt dit project ooit nog echt bruikbaar.

Zie ook mijn andere mail waar ik een wat positiever beeld heb over openstreetmap.
De reaktie die ik op deze mail verwacht is natuurlijk dat jullie op de bovenstaande argumenten een antwoord hebben en mij laten zien dat ik het in deze mail volledig bij het verkeerde eind heb.

Crazy Software Productions

Zie ook mijn andere mail, dit mailtje is bedoelt om een ‘beetje’ negatief te zijn. Nog niet als pessimist, want ik blijf goede hoop houden, maar wel als realist die nog mogelijkheden voor verbetering ziet.

:laughing: Ondertussen OSM op mijn Garmin.

Helaas nog niet navigeerbaar en dat zou ik toch wel prettig vinden. Dan kan ik namelijk onderweg nog van strategie veranderen. B.v. als ik verder wil dan ik eerst had gepland of als ik sneller naar huis wil b.v. bij regen.

Eens standaard probleem bij de outdoor systemen is natuurlijk dat ze maar een zeer klein scherm hebben. Daarbij heb ik dan alleen nog maar een grijstinten scherm, hierdoor is het lastig om je te orienteren op het schermpje van de Garmin, ook het uitzetten van de route is hierdoor lastig. Bij navigatie door de GPS is de grote van het scherm minder van belang dan bij zelf navigeren met een dergelijk apparaat.

Nu is het dan ook moeilijk om op het apparaat de mogelijkheden te vinden om naar huis te komen. Fietspaden is lastig te vinden, zowel in ‘open’ gebieden als in flink bebouwde gebieden blijft het lastig de fietspaden te vinden.

Verder is de representatie nog niet optimaal, het is minder overzichtelijk dan het standaard materiaal van Garmin. (Veel te veel clutter). Ook is nog niet alles goed gerenderd. Zo staat een deel van Leiden momenteel onderwater, ik kan in OSM niet vinden waarom maar in de Garmin representatie wordt er voor die wijken al vast vooruitgelopen op het stijgen van de zeespiegel.

Maar ook hier als realist moet ik weer zeggen, hoewel ik nog veel verbeteringen mogelijk zijn, ook nu al is het kikken. :):D;)

Ook weer als realist, het duurt nog wel even voordat het echt goed is en dan bedoel ik goed navigeerbaar voor fietsers. Iets om naar vooruit te kijken.

Crazy Software Productions.

Als je nou in plaats van lange negatieve forum posts te plaatsen nu eens je energie zou richten op het aanpassen van Mkgmap om navigatie mogelijk te maken (je forumnaam is tenslotte iets met Software…) dan zou je dit soort berichten ook niet hoeven plaatsen. Soort van kip-ei probleem maar dan wel oplosbaar :stuck_out_tongue:

De meeste users zitten niet op dit forum maar op de maillist (http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-nl)

En op #osm-nl op irc.oftc.net :roll_eyes:

Als je kennis graag blijvend wil delen, is irc dan handig?

Maillist heb ik na 2 dagen stop gezet, niet voor mij te volgen met allerlei replies door elkaar heen (ook niet door de in ieder geval toen lopenede technische discussies waar ik geen touw aan vast (hoef) te knopen, iets terugzoeken is voor mij ook mission impossible.

Ieder zijn eigen meug, maar voor mij werkt forum handigste. Voor de ‘gemeenschap’ lijkt het me het handigste om een discussie goed te kunnen volgen, een nieuweling kan allerlei hitorische discussies nalopen, zodat niet iedere keer dezelfde discussie start, toevallige langskomers zullen inderdaad denken dat op OSM-gebied in Nl niet veel gebeurd, dus vanuit ‘promoitoneel’ lijkt forum handiger.

Grappigste/trieste vind ik wel dat in die twee dagen post er in de mail (en waarschijnlijk ook via irc) afspraken worden gemaakt om hoe bv. iets te taggen, of dat er hulp wordt gevraagd, maar dat je niet op andere plaatsen terugziet komen (waar de kans bestaat dat er weer andere afspraken worden gemaakt).

Maar tis en blijft een open source gemeenschap, dus iedereen kan doen en laten wat die wil, en doen wat die zelf het beste vind, gelukkig!

Daar ben ik wel mee eens. Ik volg de discussie op nl-talk via het archief, dat is niet echt gebruikers vriendelijk. Soms wel leuk om te zien hoe ze daar proberen allerlei regels aan andere gebruikers op te leggen zonder dat die daar komen en er dus van af weten. Blijf hier mijn bijdragen leveren.

Archief, helemaal vergeten daar nog eens te kijken.

Meteen een leuk voorbeeld, er is blijkbaar geld om projecten te doen, maar er is geen animo? Meestal komen daar heel veel mensen als vliegen op s… af!

Heb er nooit iets over gelezen op wiki of forum, kan natuurlijk aan mij liggen. Zoiets is toch mooi om als ‘stickie’ op forum te zetten, of weet ik waar ergens waar gewone voorbijgangers langs komen? Weet niet wat achtergrond is, of andere historie, maar ga echt niet in dat mailarchief zitten zoeken (weet niet hoe dat anders zou kunnen dan per maand te klikken en alles zien). Zal de mailer maar een mail sturen.

Ja, er is budget beschikbaar om ontwikkeling binnen OSM te doen. Hiervoor is echter wel een projectvoorstel nodig, moeten de nodige overeenkomsten getekend worden (zowel voor verantwoording als om te voorkomen dat er een arbeidsrelatie ontstaat), en dergelijke.

Arbeidsrelatie?

Staat vast ergens meer over geschreven ergens, maar waar?

Hier op de talk-nl maillijst.

De Fietsersbond heeft een planner, streven is eind 2009 heel Nederland dekkend te hebben.
Dit is de dekking tot nu toe:

Er is echter nog geen navigeerbare kaart, je kan een geplande route alleen opslaan als GPX track.
Zou mooi zijn als de data van de fietsersbond gecombineerd kan worden met het kaartmateriaal van OSM.
Ik las op de mailinglist iets over mogelijke samenwerking met de Fietsersbond, maar het blijft vaag wat daaruit is gekomen.

En de provincie zuid- holland heeft toch ook een fietskaart http://www.zuid-holland.nl/index/overzicht_alle_themas/thema_verkeer_vervoer/content_fietsverkeer/popup-ROUTEPLANNER

Maar het grappige begin ik te vinden dat ik op de osm meer fietsweggetjes begin tegen te komen die de commerciele kaarten niet hebben (begint te werken …). Van verschillende kaartenmakers zie ik op sommige punten dezelfde omissies (zij zullen toch niet van elkaar copieren?)

Dat is een van mijn problemen met de maillijst (in zijn algemeenheid) . Iemand gooit er iets op, 20 reacties, maar waar eea ooit toe gaat leiden, opgevolgd wordt etc., wie zal het zeggen …