Prune (voor de beginners?)

Denk dat ik eindelijk een beetje mijn draai heb gevonden met het verwerken van de gps-tracks. Ben vorige week tegen het programma ‘prune’ aangelopen ( http://activityworkshop.net/software/prune/ ) dat mij in ieder geval helpt om eea makkelijk te houden (dus geen installatie/leren van extra editors). Aangezien ik met google dit programma niet heel veel ben tegengekomen, maar even onder de aandacht brengen, wie weet heeft iemand er wat aan.

Heb ik een gps-track, dan laad ik deze eerst in prune. Vervolgens kun je met 1 druk op een knop de gerenderde OSM-map onder de track laden. Je hebt dan meteen een goed overzicht waar de track ligt (dat mis is na het uploaden van de track naar osm).

Van de tracks wil ik meestal maar een klein stukje uploaden, alleen dat wat intressant is om in de kaart te wijzigen. Met prune kun je dan een nieuwe track aanmaken, waarbij je overbodige stukken track verwijderd (een rechtstreekse doorkoppeling vanuit prune naar potlach heb ik (nog) niet gezien).

Na het uploaden van het stukje track, is potlatch ook wat makkelijker in gebruik, alles past in 1 venster, dus hoef ik maar 1 keer te wachten op het langzame laden (wat mij betreft mocht potlatch nog wat meer om de track heen snijden om maar zo weinig mogelijk data te hoeven laden).

Prune is java, dus moet op heel veel hardware draaien. heb niets hoeven te configureren, en het werkt nog snel ook op m’n oude 500mhz laptop.

Blijkbaar werk je met Potlach en leert daarom gebruik van andere software.

Ik gebruik Mapsource (komt met mijn Garmin) en JOSM. In Mapsource zit de Garmin kaart van OSM en ik heb met 1 druk op de knop mijn track op de kaart. Indien nodig haal ik punten weg (als ik in een winkel ben geweest of begin en eind zijn vaak ook niet interessant) dat sla ik op.

Als ik dan JOSM open laad ik gewoon de gpx file en dan haal ik de relevante data van OSM binnen. Ga aan het knutselen, laad ook mijn foto’s die ik gemaakt heb (scheelt in aantekeningen en schrijffouten). Als ik tevreden ben laad ik alles in één druk op de knop op. Als ik er een zooitje van heb gemaakt laad ik het niet op en ga weer aan de slag.

De gpx laad ik ook altijd op naar OSM (moet van Lambertus ‘;)’)

Draait allemaal op mijn laptop onder Windows

Ik werk ook graag met mapsource, kan ik meteen zien hoe de wegen erbij liggen die ik ingetekend heb. Als ik een gebiedje af heb kan ik de laatste wijzigingen meteen zien middels de export functie op de online editor (dan hoef je niet een week te wachten voordat de meest recente kaart).
Opslaan als osm file en dan mbv mkgmap naar mapsource Garmin formaat exporteren. Ik heb wel eerst aan de instellingen van mkgmap moeten editten om alle map-features te kunnen zien die ik wil zien :wink: