PILNE! Organizacja Uzytku Publicznego OSM-Polska

odp.:

  1. O które przepisy chodzi? Bo wiem że obecnie trwają powolne prace nad implementacji dyrektywy 2003/98/WE (dyrektywy re-use) czyli ponownego wykorzystania informacji pochodzących z sektora publicznego (http://prawo.vagla.pl/re-use). Jest ona ważna z tego powodu że dotyczyć będzie również informacji udostępnianych przez geoportal.
  • To byla krótka rozmowa telefoniczna, postaram sie wyjasnic w szczególe co Geodeta Wojewódzki mial na mysli.
  1. “Osobiscie mysle ze duze koncerny wykorzystujace nasza prace community na calym swiecie, powinny byc zobowiazane do swiadczen na rzecz community. Przeciez przyszlosciowo doprowadzimy do tego, ze Navteq i Teleatlas zamkna interes a Google i Microsoft sróbuja przesiasc sie na OSM bo taniej bedzie. Niech to robia, ale nie za frajer.”
    He? Czyli chcesz zmienic licencje dla danych OSM? Czy wiesz, ze to by wymagalo zgody ok. 300000 autorow?
    Zarowno aktualna jak i przyszla licencja daja identyczne warunki wykorzystania wszystkim, i mysle ze 99% autorow nie ma intencji tego zmieniac, na cos niezgodnego z Definicja Wiedzy Otwartej (opendefinition.org).
  • Wiem, ze nie ma szans zmiany licencji, przedstawiam swoja osobista opinie na tem temat: uwazam ze powoli mamy do czynienia z rozwojem bedacym niezgodnym z pierwotnym duchem, idea projektu. Jesli jakis koncern uzywa naszych map na calej kuli ziemskiej i czerpie z tego milionowe zyski ozwalajace mu na oszczedzenie wydatków a które to pieniadze inwestuje po to, by niszczyc mniejsze firmy, to jest to mechanizm z którym sie nie identyfikuje. De facto 300.000 ludzi na swiecie racuje po to, by np. Microsoft wydawal mniej pieniedzy na kupno map. Milo z jednej strony, jednak uwazam ze w nowej licencji powinno sie pomyslec o zróznicowaniu podejscia do uzytkowników: Uzytkownik globalny, uzywajacy map do celów komercyjnych i generujacy z tego duze zyski powinien przekazywac jakas kwote z tego na OSM Foundation lub chociazby na cele dobroczynne. Ot, prywatna opinia i tyle.

Pomysl dobry, ale ulice juz sa zmapowane, wiec zostaloby dodawanie POI, domow, itd. (co oznacza tez, ze GPS nie potrzebny) Jesli chodzi o ortofoto to do listopada udaloby sie zrobic z latawca, aktualnie powoli powstaje dla prawobrzeznej Warszawy a to rzut beretem :slight_smile:

Nawet jesli zmapowane sa wszystkie ulice: warto w przyszlosci pomyslec o formach dachów, materiale fasad, kraweznikach, drzewach itd. dla ktorych mapujemy gatunek, wysokosc, grubosc pnia. Co do dróg to takze to, co jest po bokach; np. rów, chodnik, mur, parking itd…

Co do terminu i miejsca: moze sie uda. Gdby nie, szukamy alternatywy

Witam wszystkich…

Zaproponowana inicjatywa jest nie tylko świetnym pomysłem, ale tak naprawdę kluczem do szybkiego rozwoju projektu. Jako programista pracowałem z mapami OSM Polski i pomimo zaangażowania polskich użytkowników mapom jak wiemy wiele brakuje, a taka formalna, zorganizowana współpraca będąc samodzielną jednostką zacznie być bardziej dostrzegana przez potencjalnych partnerów. Jestem z Łodzi i na pewno będę na spotkaniu założycielskim!

Pozdrawiam wszystkich

W takim razie wypadałoby ustalić wstępnie miejsce i czas:

Chcialbym dodac do propozycji cos rzeczywiscie niezmapowanego, gdzie spotkanie byloby z pozytkiem dla mapy, np.:

  • Inowrocław (OSM i dla porownania UMP)

Poniewaz w okolicy Lodzi jest pare osób z administracji panstwowej które popiera sprawe i chcialoby uczestniczyc w naszym spotkaniu, to proponuje Zdunska Wole:

  1. Jest niedaleko Lodzi i centralnie dla Userów z calej Polski
  2. Lezy na skrzyzowaniu tras kolejowych: Katowice - Gdansk / Warszawa, Lódz-Poznan
  3. Jest prawie nie ruszona
  4. Miasto ma takie rozmiary (40 tys. mieszkanców), ze mozna je w calosci zmapowac w przeciagu takiego spotkania
  5. Mieszka tam moja jedna ciocia :slight_smile:

No to raczej przesądza. Myślę, że najlepiej wybrać termin pod nich, bo skoro ktoś ze szczebla państwowego wykazuje inicjatywę to warto to uszanować ;).

Ja chętnie bym się zjawił, ale jeszcze nie wiem czy dam radę (z Wrocławia kawałeczek będzie) Popieram całkowicie inicjatywę.

Zgodnie ze znowelizowaną ustawą o działalności pożytku publicznego i wolontariacie status OPP może uzyskać organizacja działająca w sferze pożytku publicznego nieprzerwanie co najmniej przez 2 lata oraz spełniająca warunki określone w ustawie. Szukam prawnika mogacego pomóc w zredagowac statut OPP OSM Polska. Znacie kogos kto móglby pomóc? Dla mnie to nowy obszar. Ponizej pierwszy tekst wymagajacy dalszych uzupelnien i oróbki.

Status OPP daje oprócz 1% z podatków takze np. BEZPLATNE ogloszenia w radiu i telewizji publicznej, mozliwosc zatrudniania poborowych chcacych uniknac sluzby wojskowej czytaj http://www.ngo.pl/x/431138;jsessionid=8E43644112E678765CE11C5108ED4971

Oto pierwsza próba ze statutem. Prosze uzupelniajcie!
Marek

Statut Organizacji Pożytku Publicznego Openstreetmap Polska

  1. Nazwa stowarzyszenia: Stowarzyszenie Openstreetmap Polska zwana dalej w tekście Organizacją.

  2. Miejsce rejestracji: Polska, … do uzupelnienia

  3. Celem Organizacji jest:

3.1. Szerzenie i popularyzacja wiedzy o geodezji i katografii, geologii, ochronie środowiska, kulturze materialnej i niematerialnej w Polsce
3.2. Koordynacja dzialań mających na celu tworzenie i rozwój wolnej internetowej bazy danych Openstreetmap w sensie opisanym przez OpenStreetMap Foundation
3.3. Koordynacja prac nad projektem i wymiana wiedzy na temat OSM
3.4. Tworzenie wolnego oprogramowania pod OSM i inne innowacyjne projekty.
3.5. Prowadzenie szkoleń dla osób cywilnych i prawnych jak np.: nauczycieli i wykładowców, uczniów i studentów pracowników administacji panstwowej, firm, organizacji samorządowych, fundacji itp.
3.6. Organizowanie sympozjów naukowych i działania public relations na
Rzecz projektu OSM
3.7. Współpracy z centralnymi i terenowymi wydziałami geodezji i
Kartografii
3.8. Prowadzenie działalności wspomagającej rozwój techniki, wynalazczości i innowacyjności w Polsce w zakresie geoinformacji
3.9. Rozpowszechnianie i pomoc we wdrażaniu nowych rozwiązań technicznych w praktyce gospodarczej w zakresie geoinformacji

  1. Władze

Władzę w Organizacji sprawuje Zarząd wybierany przez Walne Zgromadzenie większością głosów

4.1. Zarząd:
Członkami zarządu są: Prezes, Wiceprezes, … uzupelnić … wybierani przez tajne głosowanie walnego zgromadzenia na okres 4 lat. Zarząd, bądź jego członkowie mogą być odwołani przed upływem kadencji większościa 2/3 głosów walnego zgromadzenia.

4.1.1. Wymagania wobec członków zarządu
-prowadzenie statutowej działalności Organizacji

  • członkiem zarządu może zostać osoba narodowości polskiej, które nie jest skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe

4.2. Walne zgromadzenie

4.2.1. Członkami Walnego Zgromadzenia mogą być wszyscy zarejestrowani członkowie Organizacji obecni na jego Walnym Zgromadzeniu.
4.2.2. Walne Zgromadzenie zwołuje Zarząd bądź minimum 25% zarejestrowanych w Organizacji członków

4.3. Członkostwo w Organizacji

4.3.1. Członkami Organizacji są aktywni członkowie projektu Openstreetmap Polska zarejestrowani w Organizacji i płacący składki członkowskie

4.3.2. Utrata członkostwa
Utratę członkostwa może spowodować:

  • skazanie prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
  • celowe i powtarzające się niszczenie zasobw projektu Openstreetmap
  • działania na szkodę projektu Openstreetmap Polska

4.4. Organ kontroli wewnętrznej

Organizacja ma statutowy kolegialny organ kontroli lub nadzoru, odrębny od organu zarządzającego i niepodlegający mu w zakresie wykonywania kontroli wewnętrznej lub nadzoru, przy czym członkowie organu kontroli i nadzoru:

  • nie mogą być członkami organu zarządzającego ani pozostawać z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej;
  • nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe;
  • mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w takim organie zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw (ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni)
    Uwaga! W stowarzyszeniach członkowie organu nadzoru wewnętrznego (komisji rewizyjnej) nie mogą pobierać wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji jako, że zgodnie z ustawą Prawo o stowarzyszeniach członkowie pełnią swoje funkcje społecznie. Zatem w statucie stowarzyszenia nie umieszcza się takiego zapisu.
    4.4. Zabezpieczenie dotyczące wyprowadzania majątku organizacji poza organizację:
    Zabronione jest:
    • udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem organizacji w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie, członkowie organów oraz pracownicy organizacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi",
    • przekazywania ich majątku na rzecz ich członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach;
    • wykorzystywania majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich chyba, że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego;
    • zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organizacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.

4.5. Odpowiedzialność władz Organizacji:

4.5.1. Członek zarządu, organu kontroli lub nadzoru oraz likwidator organizacji pożytku publicznego odpowiada wobec tej organizacji za szkodę wyrządzoną działaniem lub zaniechaniem sprzecznym z prawem lub statutem, chyba, że nie ponoszą za to winy.

4.5.2. W przypadku wyrządzenia szkody organizacji członkowie organów ponoszą odpowiedzialność solidarną.

4.5.3. Poza tym członkowie organów władzy OPP (zarządu i organu kontroli) oraz likwidatorzy są zobligowani do dołożenia należytej staranności przy wykonywaniu swoich obowiązków i to zarówno jeśli są zatrudnieni jak i w sytuacji gdy pełnią swoje funkcje społecznie.

Cele i sposoby realizacji celów statutowych są zgodne z katalogiem celów podanych w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego. TU UZUPEŁNIC…

Cały dochód Organizacji (nadwyżka przychodów nad kosztami) jest przeznaczony na działalność statutową pożytku publicznego.

Organizacja może prowadzić działalność gospodarczą wyłącznie jako dodatkową w stosunku do działalności pożytku publicznego.

  1. Finansowanie

Organizacja prowadzi uzyskuje środki na prowadzenie działalności statutowej ze:

5.1. Składek członkowskich
5.2. Szkoleń i prac zleconych
5.3. Dotacji państwowych
5.4. Dotacji unijnych
5.5. Innych dotacji

Bardzo prosze nie mylic zdjec lotniczych z ortofotomapą :wink:

Tak gwoli scislosci maly offtopic :wink:

Ze zdjec lotniczych mozna zrobic model terenu; z ortofotomapy sie nie da.

To oczywiste, ale czemu w tym kontekście uwaga?

Z bardzo prostej przyczyny. Jesli walczycie o wolnosc danych, nie zapominajcie o zdjeciach lotniczych :slight_smile:

:o) Jasne jak slonce! Ten etap rozwoju OSM z jakim may do czynienia w chwili obecnej, to drogi, cieki wodne, budynki itd itp. Przyjdzie kolej na model terenu, przyjdzie kolej na budynki w 3D, formy dachów, drzewa, tekstury, dokladne ksztalty mostów. Tego sie nie da robic tak, jak do tej pory. Potrzebne sa dodatkowe zródla danych.

18 listopada organizowane jest spotkanie dotyczące przejrzystości życia publicznego - TransparencyCamp Polska (http://transparencycamp.pl)

Wybiera się ktoś?

Ja sie zapisalem, mam nadzieje, ze zdaze. Bedzie tez Alek Tarkowski (jak widac po agendzie).

Przy okazji a propos Jablonny, to bylem tam dzis mimo awarii ulubionego srodka transportu, ale zdjecia z powietrza mi sie nie udaly z przyczyn losowo-techniczno-meteorologicznych. Mam za to zdjecia dwoch mapek, na ktore sie natknalem. Wrzucilem wszystkie zdjecia tu.

Niestety (albo stety) mylilem sie co do tego, ze ulice sa juz zmapowane – jest duuuzo do zmapowania.

OK, będę na miejscu po południu, więc będzie trochę czasu na latanie z Garminem :).

Bylem dzis, ale niestety nie zdazylem na prelekcje Andrzeja Laszczuka o danych przestrzennych, moze za jakis czas pojawi sie wideo na sieci (jechalem prosto z lotniska przylatujac z MeeGoConference). Z prezentacji pana z MSWiA o nowelizacji ustawy o re-use wynikalo jasno, ze nowa ustawa nie zmieni kompletenie nic w udostepnianiu danych objetych prawem geodezyjnym (ktore sa rowniez informacjami sektora publicznego).

3 i 4 grudnia laboratorium BRAMA (gdzie juz kilka razy byly pogadanki o OSM) razem z Alkiem Tarkowskim i Justyna Hofmokl z CC robi warsztaty w Pilicy i pierwszego dnia bedzie jakis warsztat o tematyce OpenStreetMap, ale jeszcze nie wiemy jaki, kiedy bedzie cos wiadomo to napisze. 4 grudnia jest tez Open Data Day hackathon w Warszawie, wiec nie wiem jak to zostanie zorganizowane.

Ponizej zalaczam nowa wersje robocza Statutu po uwzglednieniu uwag doswadczonych ludzi (wikimedia Polska).
Tekst oczywiscie dalej do obróbki…
Marek

Statut stowarzyszenia “OpenStreetMap Polska”.
Wersja robocza, stan 22.10.2010.
Preambuła założycielska: Stowarzyszenie jest zakładane z myślą szybkiego przekształcenia go w Organizację Pożytku Publicznego. Zgodnie ze znowelizowaną ustawą o działalności pożytku publicznego i wolontariacie status OPP może uzyskać organizacja działająca w sferze pożytku publicznego nieprzerwanie co najmniej przez 2 lata oraz spełniająca warunki określone w ustawie.

  1. Postanowienia ogólne
    1.1. Nazwa stowarzyszenia: „OpenStreetMap Polska" zwane dalej w tekście Organizacją.
    1.2. Stowarzyszenie działa na podstawie i w granicach obowiązującego w Rzeczypospolitej Polskiej prawa i z tego tytułu posiada osobowość prawną.
    1.3. Terenem działania Organizacja jest Rzeczpospolita Polska. W szczególnych przypadkach Organizacja może działać poza jej granicami.
    1.4. Siedzibą Organizacji jest miasto Łódź.
    1.5. Miejsce rejestracji: Polska, Krajowy Rejestr Sądowy.
  2. Status Organizacji

2.1. W przypadku ubiegania się o i uzyskania statusu Organizacji Pożytku Publicznego Organizacja będzie sporządzać roczne sprawozdanie merytoryczne ze swojej działalności, przekazywać je ministrowi właściwemu do spraw zabezpieczenia społecznego oraz podawać je do publicznej wiadomości w sposób umożliwiający zapoznanie się z tym sprawozdaniem przez zainteresowane podmioty.

  1. Cele Organizacji
    3.1. Szerzenie i popularyzacja wiedzy o geodezji i kartografii, informatyce, geologii, ochronie środowiska, kulturze materialnej i niematerialnej.
    3.2. Koordynacja działań mających na celu tworzenie i rozwój wolnej internetowej bazy danych OpenStreetMap w sensie opisanym przez OpenStreetMap Foundation.
    3.3. Koordynacja prac i wymiana wiedzy na temat OpenStreetMap.
    3.3.1. Opis projektu
    OpenStreetMap jest projektem, którego głównym celem jest stworzenie i dostarczenie ogólnodostępnych danych geograficznych każdemu, kto bedzie ich potrzebował. Projekt został zainicjowany ponieważ większość map, które zwykło sie uważać za wolne, tak naprawdę posiada prawne i techniczne ograniczenia związane z ich użyciem, powstrzymując w ten sposób ludzi przed ich twórczym, produktywnym lub innowacyjnym użyciem.
    3.4. Tworzenie wolnego oprogramowania wspierającego działanie projektu OpenStreetMap
    i inne innowacyjne projekty.
    3.5. Prowadzenie szkoleń z zakresu tworzenia i udoskonalania OpenStreetMap dla osób cywilnych i prawnych.
    3.6. Organizowanie sympozjów naukowych i działania promocyjne na
    rzecz projektu OpenStreetMap.

3.7. Współpracy z centralnymi i terenowymi wydziałami Urzędu Geodezji i
Kartografii.
3.8. Prowadzenie działalności wspomagającej rozwój techniki, wynalazczości i innowacyjności w Polsce w zakresie geoinformacji
3.9. Rozpowszechnianie i pomoc we wdrażaniu nowych rozwiązań technicznych w praktyce gospodarczej w zakresie geoinformacji

  1. Władze
    Władzę w Organizacji sprawuje Zarząd wybierany przez Walne Zgromadzenie zwykłą większością głosów ( 50%+1).
    Na Walnym Zgromadzeniu musi być kworum członków zarządu.
    Tryb wyboru Zarządu ustala Walne Zgromadzenie.
    Walne Zgromadzenia odbywają się corocznie.
    Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie może być powołane przez Zarząd lub Kolegium.
    4.1. Zarząd:
    4.1.1. Członkami zarządu są: Prezes, Wiceprezes, Skarbnik i 2 członków zarządu.
    4.1.2. Członkiem zarządu może zostać osoba narodowości polskiej, które nie jest skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
    4.1.3. Zarząd jest wybierany przez tajne w tajnym głosowaniu przez członków Walnego Zgromadzenia na okres czterech lat. Tryb głosowania jest ustalany przez Walne Zgromadzenie w formie regulaminu, przyjmowanego przez jego członków zwykłą większością głosów.
    4.1.4. Zarząd, bądź jego członkowie mogą być odwołani przed upływem kadencji większością 2/3 głosów Walnego Zgromadzenia.
    4.1.5. Zarząd podejmuje decyzje zwykłą większością głosów.
    4.1.6. Członkowie Zarządu mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż przeciętne dwumiesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw (ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni) jeśli pozwoli na to sytuacja finansowa Organizacji.
    4.1.7. Obowiązki członków Zarządu
  • prowadzenie statutowej działalności Organizacji i jej reprezentacja
  • prowadzenie działalności sprawozdawczej wobec Organizacji
  • Administrowanie majątkiem Organizacji
  • Przygotowywanie corocznego projektu budżetu do zatwierdzenia przez Walne Zgromadzenie
    4.1.8. Kompetencje Zarządu
  • Zarząd jest organem reprezentującym Stowarzyszenie i jego interesy.
  • Zarząd ma prawo podpisywać i rozwiązywać umowy w imieniu Stowarzyszenia

4.2. Walne Zgromadzenie
4.2.1. Członkami Walnego Zgromadzenia są wszyscy zarejestrowani członkowie Organizacji obecni na jej Walnym Zgromadzeniu.
4.2.2. Walne Zgromadzenie zwołuje Zarząd bądź minimum 25% zarejestrowanych w Organizacji członków.
4.2.3. Kompetencje Walnego Zgromadzenia

  • Powoływanie i odwoływanie organów Organizacji: Zarządu, , Władz regionalnych, Komisji Rewizyjnej, Sądu Koleżeńskiego.
    -Ustalanie rocznego budżetu
  • Zmiany statutu
  • Zatwierdzanie rocznego sprawozdania zarządu
    4.2.4. Zmiany statutu dokonywane są w trybie głosowania jawnego Walnego Zgromadzenia większością 2/3 głosów.
    4.3. Członkostwo w Organizacji
    4.3.1. Członkami Organizacji są aktywni członkowie projektu OpenStreetMap Polska zarejestrowani w Organizacji i płacący składki członkowskie.
    4.3.2. Składka członkowska.
    Wysokość składki członkowskiej członek Organizacji ustala indywidualnie.
    Minimalna składka członkowska wynosi 2 zł miesięcznie. Składki płatne są z góry kwartalnie, półrocznie lub rocznie.
    4.3.3. Utrata członkostwa
    Utratę członkostwa może spowodować:
  • skazanie prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
  • celowe i powtarzające się niszczenie zasobów projektu OpenStreetMap
  • działania na szkodę projektu OpenStreetMap bądź Organizacji
    4.4. Komisja Rewizyjna.
    Organizacja ma statutowy kolegialny organ kontroli lub nadzoru – komisję rewizyjną, odrębną od organu zarządzającego i niepodlegającą mu w zakresie wykonywania kontroli wewnętrznej lub nadzoru, przy czym członkowie organu kontroli i nadzoru:

4.4.1. Komisja Rewizyjna jest organem Stowarzyszenia powołanym do sprawowania kontroli nad działalnością Zarządu i Stowarzyszenia.
4.4.2. Komisja Rewizyjna składa się z pięciu członków.
4.4.3. Członkami Komisji Rewizyjnej są osoby wybrane w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością głosów członków zwyczajnych obecnych na Walnym Zebraniu Członków.
4.4.4. Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą pełnić innych funkcji w organach Stowarzyszenia.
4.4.5. Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą być w stosunku małżeństwa, pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia z członkami Zarządu.
4.4.6. Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwa z winy umyślnej ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
4.4.7. Komisja Rewizyjna wybiera ze swojego składu Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.

4.4.8. Zakres działania Komisji Rewizyjnej
4.4.8.1. kontrolowanie całokształtu działalności Stowarzyszenia,
4.4.8.2. występowanie do Zarządu z wnioskami wynikającymi z przeprowadzonych kontroli,
4.4.8.3. prawo żądania zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków, a także prawo żądania zwołania posiedzenia Zarządu,
4.4.8.4. zwołanie Walnego Zebrania Członków, w razie nie zwołania go przez Zarząd w terminie ustalonym statutem,
4.4.8.5. składanie na Walnym Zebraniu Członków wniosków o udzielenie (lub odmowę udzielenia) absolutorium Zarządowi Stowarzyszenia,
4.4.8.6. składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zebraniu Członków.

4.4.9. Tryb działania Komisji Rewizyjnej
4.4.9.1. Komisja Rewizyjna działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu.
4.4.9.2. Komisja Rewizyjna ma prawo żądania od członków i organów Stowarzyszenia wszystkich szczebli złożenia pisemnych lub ustnych wyjaśnień dotyczących kontrolowanych spraw.
Uchwały Komisji Rewizyjnej podejmowane są w głosowaniu jawnym bezwzględną większością głosów, przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby uprawnionych członków. Na specjalne życzenie każdego członka Komisji Rewizyjnej w każdym głosowaniu należy wprowadzić tryb tajny.

4.5. Sąd koleżeński
4.5.1. Postanowienia ogólne
4.5.1.1. Sąd Koleżeński składa się z 3 członków wybranych w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością głosów członków zwyczajnych obecnych na Walnym Zebraniu Członków
4.5.1.2. Członkowie Sądu Koleżeńskiego nie mogą pełnić innych funkcji w organach Stowarzyszenia.
4.5.1.3. Sąd Koleżeński wybiera ze swego grona przewodniczącego.
4.5.1.4. Sąd Koleżeński może w miarę potrzeb ustanowić inne funkcje w ramach swego składu.
4.5.2. Zakres działalności
Sąd Koleżeński rozpatruje i rozstrzyga sprawy członków Stowarzyszenia w zakresie:
4.5.2.1. Naruszenia przez członków Stowarzyszenia obowiązków wynikających ze statutu i uchwał organów Stowarzyszenia;
4.5.2.2. Sporów powstałych między członkami Stowarzyszenia na tle praw i obowiązków wynikających z ich przynależności do Stowarzyszenia.
4.5.3. Sąd Koleżeński może orzekać następujące kary:
4.5.3.1. Upomnienie;
4.5.3.2. Wykluczenie ze Stowarzyszenia;
4.5.3.3. Skierowanie do Walnego Zgromadzenia wniosku o pozbawienie członka honorowego tytułu.
4.5.3.4. Od orzeczenia Sądu Koleżeńskiego przysługuje odwołanie do Walnego Zebrania Członków w terminie 30 dni od daty dostarczenia odpisu orzeczenia.

4.6. Władze regionalne i Kolegium

4.6.1. Podorganami zarządu są władze wojewódzkie powoływane i odwoływane zwykłą większością głosów walnego zgromadzenia. Prezesi organizacji wojewódzkich tworzą równocześnie Kolegium Organizacji. Władze wojewódzkie sprawują nadzór nad rozwojem projektu na terenie własnego województwa, tworzą struktury regionalne jak i koordynują projekty regionalne.
4.6.2. Oddziały wojewdzkie są tworzone i likwidowane przez Walne Zgromadzenie większością 2/3 głosów.
4.6.3. Władze regionalne nie mają osobnej osobowości prawnej
4.6.4. Władze regionalne są finasowane z budżetu centralnego na podstawie zaaprobowanego przez Walne Zgromadzenie budżetu rocznego, chyba że Walne Zgromadzenie postanowi większością głosów inaczej.
4.6.5. Władze regionalne są zobowiązane przedstawiać na bieżąco rozliczenie przyznanych środków Zarządowi.
4.6.6. Kolegium podejmuje wspólnie z Zarządem decyzje dotyczące strategicznego rozwoju Organizacji.
4.6.7. Członkowie Kolegium mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż przeciętne półtoramiesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw (ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni) jeśli pozwoli na to sytuacja finansowa Organizacji.
4.6.8. Honorowymi członkami Kolegium bez prawa głosu mogą być osoby cywilne i prawne jak np. przedstawiciele władz centralnych i regionalnych czy instytucji naukowych oraz firm. O decyzji przyjęcia w skład Kolegium Honorowego decyzje podejmuje Zarząd i Kolegium.
4.7. Odpowiedzialność władz Organizacji:

4.7.1. Członek zarządu, władz regionalnych, organu kontroli lub nadzoru oraz likwidator organizacji pożytku publicznego odpowiada wobec tej organizacji za szkodę wyrządzoną działaniem lub zaniechaniem sprzecznym z prawem lub statutem, chyba, że nie ponoszą za to winy.
4.7.2. W przypadku wyrządzenia szkody organizacji członkowie organów ponoszą odpowiedzialność solidarną.
4.7.3. Poza tym członkowie organów władzy Organizacji (zarządu i organu kontroli) są zobligowani do dołożenia należytej staranności przy wykonywaniu swoich obowiązków i to zarówno jeśli są zatrudnieni jak i w sytuacji gdy pełnią swoje funkcje społecznie.

  1. Finanse
    5.1. Organizacja uzyskuje środki na prowadzenie działalności statutowej ze:
    5.1.1. Składek członkowskich
    5.1.2. Szkoleń i prac zleconych
    5.1.3. Dotacji państwowych
    5.1.4. Dotacji unijnych Dotacji z środków Unii Europejskiej
    5.1.5. Innych dotacji indywidualnych, np. od osób cywilnych i prawnych, zapisów spadkowych itp.
    5.2. Cały dochód Organizacji jest przeznaczony na działalność statutową.
    5.3. Organizacja może prowadzić działalność gospodarczą wyłącznie jako dodatkową w stosunku do działalności pożytku publicznego.
    5.4. Zasady zarządzania majątkiem i księgowością:
    5.4.1. Okres rozliczeniowy
    5.4.2. Do uzupelnienia
    5.4.3. Zabezpieczenie dotyczące wyprowadzania majątku organizacji poza organizację

Zabronione jest:
• udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem organizacji w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie, członkowie organów oraz pracownicy organizacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi",
• przekazywania ich majątku na rzecz ich członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach;
• wykorzystywania majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich chyba, że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego;
• zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organizacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.

  1. Inne postanowienia prawne

6.1. Zmiany statutu Organizacji mogą być podjęte większością 2/3 głosów Walnego Zgromadzenia
6.1.1. Walne Zgromadzenie ma prawo rozdysponowania majątku po likwidacji Organizacji.
6.2. Cele i sposoby realizacji celów statutowych są zgodne z katalogiem celów podanych w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego.
Patrz : Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.)
Ustawa z dnia 22 stycznia 2010 r. o zmianie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. nr 28, poz. 146)
6.3. Klauzula salwatorska: W przypadku kwestii nieuregulowanych niniejszym statutem obowiązują postanowienia Kodeksu Prawa Cywilnego.

Wczoraj wgralem ten nowy tekst do google docs (link podany przez Rafala R) i odrazu poprawilem kilka literowek, wiec robmy edycje w tamtej wersji zamiast wklejac na forum.

Wydaje mi sie ze 5 osob w Komisji Rewizyjnej to znaczna przesada, zwlaszcza ze nie moga one pelnic innych funkcji. Napiszmy “conajmniej 1 czlonek”.

Tez pominalbym calkowicie wladze regionalne, zawsze mozna dodac cos takiego, a w tym momencie nie wiadomo nawet czy podzial na wojewodztwa to dobry pomysl (dlaczego akurat wojewodztwa). Inne organy jesli nie sa absolutnie potrzebne, tez wydaje mi sie, ze nalezy pominac. Podzial na te organy jest przeciez czysto formalny i bez znaczenia, jak sie ich namnozy to tylko trudniej bedzie ustalic kto pelni jaka funkcje.

Tak jak mowilem oferuje siedzibe w Warszawie, czy siedziba moze miec na cos wplyw?

W wersji google docs zmienilem tez “cele”, choc przyznaje ze trzeba bylo to przedyskutowac. Zamienilem “geodezja i kartografia” kolejnoscia bo kartografia to podstawa tego projektu