Vragen over tracklogs

Ik ben dus nieuw op dit forum en ook in het OSM project.

Sinds vorig jaar eind mei ben ik in het bezit van een Garmin GPSmap60CSx en heb inmiddels 22MB aan tracklogs staan, waarvan er heel wat over dezelfde wegen zijn.

Nu zag ik ergens op de wiki pagina’s dat OSM ook wel wat heeft aan enkel de gpx files, dus niet ge-edited in JOSM, dat begreep ik tenminste uit de tekst.
Klopt dit, dat ik dus gpx files vanaf de microSDcard van de 60CSx kan uploaden? Ik heb namelijk mijn twijfels over deze bestanden, om de volgende rede.
Voor het geotaggen van mijn digitale foto’s gebruik ik vaak GPSPhotoLink van GeoSpatials.
Als ik de .gpx bestanden van de sd kaart wil gebruiken dan krijg ik de melding dat het niet het goede formaat is.
Als ik het bestand naar de gps stuur en dan vanaf de GPS in PhotoLink de track ophaal werkt het wel.

Als ik dan de gpx files van de microsd kaart kan gebruiken, moet ik dan de storingen er eerst uithalen. Dus de stukken track die de CSx schrijft als hij een heel slechte ontvangst heeft, binnenshuis bijvoorbeeld.

Welke methode van trackloggen is de beste voor OSM, uit de FAQ maakt ik op dat de auto stand beter niet gebruikt kan worden, een mix van tijd en afstand zou de beste zijn maar dat kan helemaal niet met de 60CSx en volgens mij is dat de auto stand. Normaal log ik op de stand “auto” “vaakst” en als ik erg nauwkeurig wil loggen voor de foto’s op 1 tot 5 sec. de stand “afstand” gebruik ik nooit.

Dan nog een laatste vraag, als in 2009 het kaart matriaal voor Nederland gratis beschikbaar wordt, waarom dan nog dit project. Ik heb de indruk dat het OSM project voor nederland niet klaar is voor 2009, 2010.
En heeft een, in mijn geval, garmin gps gebruiker hier dan ook nog wat aan? Met andere woorden, worden er vanuit dit project dan ook kaarten gemaakt voor het gebruik in een garmin gps toestel?

Jazeker, OSM heeft zeker wat aan jou tracklogs! Als OSM klaagt over het formaat van de GPX bestanden dan kun je de tracklogs inlezen in bijvoorbeeld MapSource en opslaan als GPX bestand, dat werkt zeker.

Dat hoeft niet omdat het principe van OSM, waarbij hopelijk meerdere tracklogs dezelfde wegen beslaan, fouten er vanzelf uit filtert. Als je wilt kun je de tracklogs anonymiseren door het begin en eindpunt te verwijderen evenals de timestamps.

Al fietsend en autorijdend gebruik ik meestal de 1 sec logstand. Dit maakt het mogelijk om tot ~3 uur achterelkaar te loggen zonder de tracklogs te hoeven wissen, wat voor de meeste trips genoeg is. Al lopend is een interval van 3 sec ook genoeg al laat ik hem uit gemakzucht altijd op 1 sec staan. Als je bij de instellingen het loggen op SD kaart hebt aangezet kun je zonder verlies van data de actuele tracklogs verwijderen zonder opslaan omdat de data tevens gekopieerd wordt op SD kaart.

In 2009 komt het nationale wegenbestand vrij ter beschikking, maar daar zitten imho niet de fiets en wandelpaden in. Ook POI’s, gebieden en andere landschappelijke kenmerken zitten daar niet bij. In hoeverre residential wegen in dit bestand zitten is mij niet duidelijk evenals informatie over eenrichting of turn-restrictions. Het wegenbestand zal een aanvulling zijn voor wat reeds gemapped is maar ik betwijfel of het een vervanging is.

Zoek op de wiki maar eens naar ‘Garmin’ of ‘Category:Outputs’. Ja, er kunnen al Garmin kaarten gemaakt worden. :slight_smile:

Gezellie kaarten in je garmin: http://wiki.openstreetmap.org/index.php/OSM_Map_On_Garmin

OK, bedankt voor de info, nu nog even kijken naar wie en hoe ik die gpx files moet versturen, denk dat 20MB niet in een email zal gaan.

Je kunt de GPX files zippen en dan uploaden.

Hoi mensen. Ik zal deze topic even weer tot leven brengen want ben hier splinternieuw :slight_smile:
Ik ben een fervente fietser en wil me daarmee gelijktijdig inzetten om al mijn tracks te uploaden.
Aangezien dat alles in OSM nieuw voor me is zit ik met een heleboel vragen.
De eerste die zo in me opkomt is de volgende: Wanneer ik mijn gereden tracks upload, gaat dan alles automatisch? Ik bedoel daar mee of ik zelf nog iets moet tekenen of iets dergelijks.
Zijn er nog nuttige links, websites voor een noob zoals ik?
Alvast bedankt.

Hoi trikke,

Startend op deze pagina vind je een macht aan info die je direct of in de nabije toekomst kunt gebruiken.
Veel MAp-plezier. En er is hier altijd wel iemand die verdere vragen wil beantwoorden.

groet
ZMWandelaar

Bedankt voor het snelle antwoord. Ik zal er direct aan beginnen.

Ik snap de relevantie van die link in dit geval niet helemaal, maar ik heb nog wel twee andere linkjes met veel info:
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/WikiProject_Netherlands
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/WikiProject_Belgium

Ik snap het ook niet helemaal, ik zie enkel kaarten maar raak er niet wijzer uit. Op naar de volgende links. Ondertussen heb ik al een paar straten bijgevoegd, gewoon de simpel straatjes en dat lukt al.
Nogmaals dank.

Nou, gelukkig snap ik het wel en dat is het belangrijkste. :wink: Zo kan ik het gelukkig verklaren en tevens herstellen.

Sorry Trikke,

Ik was te druk bezig met andere OSM zaken, dat ik even niet goed oplette en een verkeerde link ingeplakt heb.

Hier de link die ik bedoelde.
En denk maar zo, goede informatie komt altijd te laat.

groeten
ZMWandelaar

Zat gewoon even te denken … Wat heb je met mijn vorige link gedaan? :slight_smile: :slight_smile: :slight_smile: Heb je alle straatnamen getracht uit te spreken?

Hehe, zelfs lezen is me niet gelukt, laat staan uitspreken :wink: