Tagga cykelvägar vid sidan av ordinarie vägar

Jag cyklar mycket till och från jobbet i Stockholm och har tänkt på att många gator har cykelvägar till höger och vänster om den vanliga bilvägbanan. Enligt sidan: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Bicycle#Cycle_lanes_in_bidirectional_motor_car_roads skulle dessa kunna taggas i stil med highway=* + cycleway=lane.

Men i de flesta fall jag sett är detta inte gjort. Karlavägen är ett sånt exempel. Finns det nån anledning att cykelvägar vid sidan av vägen inte taggats eller kan jag börja märka upp de gator med cykelvägar som jag hittar?

Undrar,
Johan

Nej, sätt igång bara. Det finns hur mycket som helst att göra, vi har bara inte hunnit :slight_smile:
Grundprincipen i OSM är att man fixar det man vet bättre om. Cykelbanor kan ju dyka upp väldigt fort, så det är viktigt att folk med lokalkännedom gör det.

Här och var är cykelbanan separerad med mer än färg (typ går uppe på trottoaren) och då använder man lämpligen highway=* + cycleway=track i stället. Att rita separata cykelbanor i stan blir väldigt plottrigt.

/Stellan