Verkeersplein vs rotonde

Is er ooit gedebateerd over de tagging van verkeerspleinen (“rotondes” waarbij verkeer van rechts voorrang heeft, vaak met verkeerslichten)? Ik heb al gezocht maar geen sporen gevonden van een discussie laat staan een consensus.

Naar ik geloof bestaat het begrip “verkeersplein” wettelijk gezien al een aantal jaren niet meer, maar in de praktijk bestaan ze nog wel. Eigenlijk zijn ze toch een kringvormige opeenvolging van T-kruisingen?

Mijn vraag is dus: moet uit de tagging blijken dat het een “verkeersplein” betreft en geen “rotonde”? Mijn gevoel zegt dat het onderscheid op de een of andere manier in de tagging zichtbaar zou moeten zijn (en ook in de rendering?).

Als er zo’n ding staat is het een rotonde:
Bord D1: rotonde, verplichte rijrichting
Als er zo’n ding staat was het voor 1996 het een verkeersplein:

Peter, bedankt voor de achtergrondinfo. Dat bedoel ik nou.

Nu de kernvraag: hoe moet je een “verkeersplein” taggen? Is het juist om ook hier “junction=roundabout” te gebruiken? Of is het beter als er onderscheid wordt gemaakt tussen een verkeersplein en een rotonde? Mijn idee is om in ieder geval junction=roundabout te verwijderen; dan wordt het een verzameling gewone kruispunten, wat het blijkens bovenstaande uitleg ook is.

Casus: Henri Dunantplein in de N230 (Ring Utrecht tussen Albert Schweitzerdreef, Karl Marxdreef en Einsteindreef).

Bestaat (nog) niks voor
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:junction

Iemand suggesties?

Eigenlijk wil ik gevoelsmatig “junction=verkeersplein” hanteren - hoe je het ook wendt of keert is het geen rotonde - maar dat is natuurlijk geen engels. Aangezien het hele verschijnsel “verkeer van rechts heeft voorrang” niet bestaat in de UK kom ik niet zo snel op een goede term.

Mijn voorstel is junction=roundabout te laten staan en nader kwalificeren met roundabout=priority_to_right.

+1
Alhoewel er in Almere geen verkeerspleinen zijn…