OSM vs Cloudmade

Ik zie dat Cloudmade (opgericht door o.a. OSM mensen) tools en een api biedt voor diverse OSM toepassingen. Ik zie ook dat ze een online kaart hebben met een eigen editor. Nu heb ik ongeveer 3 weken geleden enkele wijzigingen in OSM aangebracht. Deze staan echter nog niet op de Cloudmade map. Ik vraag me af, of en hoe vaak de kaarten gesynchroniseerd worden, en komen wijzigen gemaakt in Cloudmade map ook in de OSM map terecht? Veel OSM routing software is gebaseerd op de Cloudmade api. Aangezien mijn wijzigingen daar niet bekend zijn hoef ik niet te verwachten dat ze snel in een routing software terecht komen. Waarschijnlijk ben ik dan ook beter af wijzigingen in Cloudmade te maken dan in OSM? Weet iemand hoe deze twee tot elkaar in verhouding staan?

Alvast bedankt.
DrMic

Er is één centrale OSM database waar de wijzigingen in terecht komen. Het maakt niet uit welke editor je gebruikt, de edits komen allemaal meteen in die database terecht.

Toepassing van de data mogen (vanwege capaciteit) en/of kunnen (vanwege formaat) echter niet direct van die database gebruik maken. Daarom zijn er vele afgeleide databases voor o.a. renderen en routen. Die databases hebben verschillende update frequenties. Zo worden zowel de databases van zowel de “officiële” mapnik-layer als van de nederlandse tileserver geupdate met “minute-diffs” (heel snel dus). Het update schema van de afgeleide databases bij Cloudmade heeft voor zover ik weet nog niemand kunnen doorgronden. Regelmaat is er niet in te ontdekken. Het kan soms weken duren.