Julkisten palvelupisteiden täggäys

Mikäköhän mahtaisi olla paras tapa merkitä julkiset palvelupisteet karttaan (esim. verotoimisto, yhteispalvelupiste tai kelan konttori)? En löytänyt näille parempaakaan kuin “amenity=public_building”, mutta nämäpä eivät sitten renderöidy mapnikissa (ks. esim. “Myyrmäen yhteispalvelu”) ja wikissä sanotaan että tagia ei kannattaisi käyttää.

En tiedä, mikä olisi paras tapa. Itse olen kuitenkin merkannut kotikuntani kunnanviraston: amenity=public_building, building=yes, name=Kunnanvirasto. Tuo merkintä building=yes aiheuttaa rakennuksen näkymisen kartalla ja navigaattorissa. Lisäksi olen merkinnyt osoitteen addr:street=Kinnulantie ja Katunumeron. Nyt kun katson kotikuntani karttaa, huomaan puhelinnumeron, nettiosoitten ja tarkemman katuosoitenumeron vielä puuttuvan. Pitääkin korjata heti. Yritysten kohdalla (jos rakennuksessa ei ole virastoa tai laitosta) jätän tuon public_building pois. Jos samassa rakennuksessa on useampi toimisto tai yritys, merkkaa ne pisteiksi (POI). Jos rakennuksella on nimi esim. Virastotalo, se kannatta liitttää itse rakennukseen ja virastot tai yritykset pelkisi pisteiksi. Sitä en tiedä, pitääkö katuosoite merkata myös pisteille, jos samassa rakennuksessa on monta virastoa tai yritystä. Puhelinnumero ja netiosoite kannattaa varmaan merkata myös pisteinä merkatuille yrityksille.

Minä merkitsisin täydellisen osoitteen kaikille pisteille, niin että osoite (addr:*) näkyy suoraan pisteen tiedoissa. mkgmap ei ainakaan vielä ole niin viisas, että se osaisi hakea osoitetiedot pistettä ympäröivästä tai sivuavasta alueesta (esimerkiksi rakennuksesta), enkä tiedä, kuuluisiko sen yrittääkään olla niin viisas.
Nykyään taidetaan suositella kotisivun ja puhelinnumeron merkitsemiseen contact:*-nimiavaruutta. Minun pitäisi tarkistaa joskus, näkyykö contact:phone mkgmapin käännöksessä (phone näkyy).
Muuten, terveydenhuoltoon on ehdotettu omaa merkintätapaa, healthcare=*. Olit merkinnyt jonkin terveyskeskuspäivystyksen highway=emergency_access_point. Pari päivää sitten muutin Suomen kaikki kolme tuollaista pistettä healthcare=polyclinic:ksi (terveyskeskuksiksi; äh, olisikohan pitänyt olla healthcare=clinic?) ja lisäsin löytämiäni osoitetietoja.

Ei minusta näytä ainakaan vielä siltä: “It is currently a draft and not approved by any OSM-majority! See #Alternative tags”

Alternative eli vaihtoehtoisissa tägeissä näyttää olevian sitten phone=* ja website=. Näköjään url= ei wikin mukaan enää suositella, vaan sen sijaan tulisi käyttää merkitykseltään tarkempia tägejä, esim. wikipedia=* tai website=*.

Tagwatchin http://tagwatch.stoecker.eu/Finland/En/tags.html mukaan (9.8.2010) Suomesta url-tägejä löytyy 2259, website-tägejä 1071, contact:website -tägejä 35, contact:phone 51, wikipedia 205 ja < 100 wikipedia:kieli.