Hoe overtrekken te vermijden

[Potlach:]
Hoe teken ik wegen waar op exact dezelfde plaats al grenzen van landuse of gemeentes lopen? Het lijkt me immers niet verstandig om hiervoor de al bestaande punten van deze grenzen te gebruiken. Mijn track ligt er precies onder.

Met een kleine offset ernaast tekenen en na voltooien op zijn plaats slepen?
Ik hoor het graag.
http://www.openstreetmap.org/?lat=44.24449&lon=1.28859&zoom=16

Interessante vraag.
Keep Right klagt daar ook veel over: Dit punt is heel dicht bij weg 67079725, maar er is geen verbinding

Dit lijkt een potentieel probleem.

Dan moet dat in keepright gefixed worden. Administrative grenzen zijn geen wegen (als je kan erover rijden) en moeten volgens mij inderdaad los liggen. Eigenlijk zou plotlatc de gemeente grenzen ook niet moeten laten zien (als editbaar) aangezien 99% van de gebruikers daar helemaal niet aan wil zitten.

Ik ben geen Potlach gebruiker dus hoe het in Potlach gaat weet ik niet. In JOSM leg je de lijnen gewoon over elkaar (kunt de Ctrl toets gebruiken om te voorkomen dat de lijnen aan elkaar geknoopt worden. Dit komt niet alleen met wegen voor maar veel vaker met kleine waterwegen waar in het midden een grens loopt.

Wat betreft de fout melding van KeepRight: als twee wegen heel dicht bij elkaar komen is het toch wel vaak dat er iets niet goed is. Ik gebruik KeepRight daar ook voor en in 9 van de 10 gevallen is er inderdaad iets niet goed opgezet. In alle (weinige) gevallen kun je aangeven dat het een Vals positief is (rullzer: of bedoelde je dat met dat het in KR gefixed moet worden). Dan verdwijnt de foutmelding (tot er natuurlijk iemand aan de desbetreffende wegen gaat knutselen).

Hugo

Sorry, maar Potlach vind ik niets zo veel als editor. Misschien omdat ik er weinig van afweet en al heel snel overgestapt ben naar JOSM. Ook niets installeren en intuitiever dan Potlach. Maar goed dat is mijn mening.
Om terug te komen op het probleem. In JOSM kun je zo ver inzoomen als je maar wilt. Met een muis met scrollwheel kun je op een snelle manier sterk inzoomen je node plaatsen en weer uitzoomen. Uiteindelijk staat je lijn ‘onder’ de andere lijn zonder er een connectie mee te maken.

Voorlopig red ik me met ook extreem ver inzoomen; geeft bevredigend resultaat. Dank voor de reacties.
[Toch weer een heel nwe ervaring: rondrijden met de auto in een ‘AND-vrij’-land en naar hartelust verharde wegen mappen.]

Ikzelf gebruik meestal een andere methode: Plaats het punt ergens waar niks in de buurt is, en verplaats het vervolgens naar waar je het hebben wilt.

Potlatch klaagt daar alleen over als:

  • het punt het begin of einde van een weg is, en geen onderdeel van een andere weg
  • 67079725 inderdaad een weg is, en niet een ander soort lijn

Er hoeft dus niks gefixt te worden, want op administratieve grenzen reageert hij niet. En op 2 wegen vlak bij elkaar bijvoorbeeld alleen als een van beide doodloopt.