Bernard stelt zich voor

Hallo allemaal,

ik heet Bernard, ik woon in Amsterdam Nieuw Sloten, werk in de IT, ik schaats, fiets en sindskort rijdt ik ook op een mountainbike.

Sinds ik wat aan het mountainbiken geslagen ben, heb ik ook maar eens een nieuwe gps gekocht. Na wat omzwervingen via openmtbmap heb ik openstreetmap ontdekt, en ik vind het geweldig leuk. De GPS gaat voortaan ook mee op de racefiets.

De eerste fietspaden en voetpaden heb ik toegevoegd, een lijntje trekken waar nog niets staat is niet zo moeilijk. JOSM is een prachtige applicatie, en ik voelde me snel geen complete beginner meer. Maar het wordt al snel ingewikkelder, en het newbie gevoel wordt weer sterker.

Wat doe je eigenlijk als je tracks dwars door gebouwen heen gaan? Of recht over over de eigenlijke weg, terwijl ik toch echt op het fietspad reed?
En wat doe je als je niet meer precies weet wat voor pad ieder stukje van je route was? Is iets beter dan niets, en dan maar naar beste weten met de kans op een foutje en hopen dat iemand anders het verbeterd? Of dan maar niet intekenen? Of een tag of een note toevoegen?

Tot kijk,
Bernard

Allereerst welkom Bernard! Altijd goed om extra mappers in Amsterdam te hebben daar er nog meer dan genoeg te doen is in onze hoofdstad :slight_smile:

Als je door de stad fiets is je GPS vaak een stuk onnauwkeuriger dan in het open veld. Het kan dus best zijn dat je een afwijking van een meter of 6 hebt. Dan kan het dus zijn dat tracks over wegen liggen of “door” gebouwen gaan.

Over je vraag of iets beter is dan niets is niet eenduidig antwoord te geven. Als het een stuk is waar je vaker langs komt zou ik zeggen kijk de volgende keer en maak zo nodig notitites. Mocht je er niet zo vaak bij komen dan is vaak “iets” beter dan niets. Zet er dan wel even een note=* of FIXME=* op. Zodat andere mappers kunnen zien dat er nog even naar gekeken moet worden.

Veel map plezier!

Als mede net beginner: Welkom.

De nauwkeurigheid van mijn track zijn enorm vooruitgegaan nadat ik de recording op de snelste frequentie had gezet. Ik heb een Garmin Oregon en die zet bij een snelheid van >5km/u iedere seconden een trackpoint.
Wellicht dat je met die ervaring iets kunt.

5 km/uur? …en hoeveel als je langzamer gaat?
De 60CSx zet elke seconde een trackpoint ook als je stil staat.
Neem aan dat de 78s dat ook doet, als ik hem instel op 1 seconde.
Voor alle zekerheid even gekeken, een rit van 41 minuten en 44 seconde gaf een tracklog van 2504 punten
Ik ken de Oregon niet persoonlijk, maar ik heb ook nooit gehoord dat hij het anders doet.

O… welkom Bernard

Nou, Gollum, Ik help je uit de droom. De Oregon is wat dat betreft geavanceerder. Hij reageert niet alleen op tijd, maar ook op afstand. Je geeft in de instellingen dan ook alleen maar 5 gradaties van frequenties aan waarop hij die twee meeneemt. Dit is ook wel lekker, want als je ergens lekker een boterbammetje aan het eten bent, krijg je bij de 60CSx een klodder trackpoints op vrijwel de zelfde plaats. Bij de Oregon is dat nu verdwenen. Hij ziet dat de verplaatsing 0 km/u is en zet dus lekker geen nieuwe punt neer. Scheelt een hoop editwerk als je een schone track wilt hebben.

Bedankt voor het welkom en de tips. Tot snel.

De 60 heeft 3 opname mogelijkheden
Tijd, Afstand en Automatisch.
De laatste heeft daar binnen 5 gradaties Vaakst Vaak Normaal Minder Minst.
Maar ik denk niet dat hij in de stand Vaakst boven de 5 km/uur elke seconde een punt zet.
Het is meer, op rechte stukken minder punten en op bochtige stukken meer.

Ik gebruik hoofdzakelijk Automatisch Vaakst, maar als ik met de camera op pad ben neem ik elke seconde, voor het geotaggen van de foto’s.
Een hele klodder trackpoints is in no-time weggepoetst, dus dat vele werk valt wel mee vind ik.

Voor zover ik het nu ervaar doet de 78s hetzelfde als de 60.

En ik maar denken dat ik met die hele dure Oregon een staaltje van modernste techniek in handen heb gekregen. :frowning:
Werkt hij gewoon zoals zijn voorgangers.

Maar Gollum: mijn standje is ook “Automatisch - Vaakst”.

Ps, Vaakst: wat een rot Nederlands woord. :wink:

Mijn 60Cx heb ik van ‘More Often’ op ‘Most Often’ gezet. (ik gebruik standaard engels, door ervaringen in het verleden een beetje allergisch geworden voor te letterlijke vertalingen). Is er nog een soort van standaard methode (Op Linux) om een track een beetje schoon te maken? Bijvoorbeeld even makkelijk het begin en het eind weggooien, overbodig punten verwijderen en eventueel in stukken knippen?

GPSBabel kan dat (filters) en wordt vaak gebruikt om de clusters van nodes die vaak binnenshuis of op de oprit ontstaan te verwijderen.

GPS-data kan er soms een paar meter naast zitten, maar dat geldt ook voor de bestaande data. In het algemeen gaat men er geloof ik bij de Nederlandse OSM’ers van uit dat de 3dshapes-data (de gebouwen) het meest precies zijn, Yahoo (de luchtfoto) en GPS-traces zijn minder precies, en de AND-data (de oorspronkelijke import van wegen kan een nog grotere afwijking hebben. Als je echter een aantal GPS-tracks van dezelfde weg hebt, is het ‘gemiddelde’ daarvan meestal nauwkeuriger dan enige andere bron.

Teken het fietspad, voetpad of dergelijke zo precies mogelijk in, gebruik makend van je track, je geheugen en de bestaande data. In geval van twijfel zou ik daarbij eerder van de bestaande data dan van je track uitgaan (althans wat betreft de plaats van de weg): een kaart waarbij alles 10 meter in dezelfde richting verplaatst is, lijkt me bruikbaarder dan een kaart waar de helft 5 meter in de ene en de andere helft 5 meter in de andere richting verplaatst is.

Allereerst, voorkomen dat zoiets weer gebeurt, en dus tijdens het mappen in het vervolg nóg uitgebreidere aantekeningen maken…

Dat terzijde: Het ligt aan de situatie. Soms is het niet zo erg, en mag je gokken. In andere gevallen is het beter dat pad dan maar niet aan te geven. Weer een andere mogelijkheid is het in te tekenen met “highway=road” - dat geeft precies aan dat je niet weet wat voor soort weg het is - het geeft echter naar mijn gevoel wel erg sterk het idee van een weg.

Dank je wel. Dit is erg verhelderend. Inmiddels maak ik fotos met mijn telefoon en importeer die in JOSM, erg handig. Om GPX files te bewerken heb ik prune (http://activityworkshop.net/software/prune/) gevonden, dat ongeveer kan wat ik voor ogen had (en nog veel meer).

waarom moet je eigenlijk die gpx files bewerken ? doe je ze soms uploaden ?