3dShapes landuse import regio Utrecht

Hoi,

Ik ga binnenkort (mogelijk vandaag) beginnen met de import van 3dShapes landgebruik en water in de omgeving van Utrecht. Ik zou graag willen vernemen of er gebieden zijn waar ik extra aandacht moet uitoefenen, bijv. bestaande landgebruik data waar veel zorg aan besteed is. Enige tijd geleden is Hans van Wijk beziggeweest in de buurt van Kortenhoef/'s-Graveland. Ook ten zuiden van Abcoude en in de bossen bij Zeist zijn mensen duidelijk actief geweest.

Het gebied waar het om gaat bevat o.a. de volgende plaatsen: Utrecht, Hilversum, Soest, Woerden, Maarssen, IJsselstein, Nieuwegein, Houten, De Bilt,Zeist, Driebergen, Vianen, Culemborg. Zie hier. Reacties graag toevoegen aan deze thread.

Groeten,

Frank

Zou ik niet doen als ik jou was. :wink:
Ooit was ik ook een “New Member” en was van plan om alles om te gooien. Dat heb ik geweten. Kreeg ik de hele community op mijn nek. :wink:

Maar ZMWandelaar, fsteggink heeft al de landuse 3DShapes van heel oost-Nederland geimporteerd en daarbij ook de belangrijkste mappers uit de betreffende gebieden vooral gecontacteerd voor toestemming/akkoord :wink:

Ik ben uitermate benieuwd naar het resultaat. Succes.

Vraag: Waarom wordt er bij de import niet aangesloten op het reeds voltooide deel ten westen van Ede?
[Reden: Ben zeer geinteresseerd in een voltooide Heuvelrug.]

ZMWandelaar: OK, ik ga een groot hek om Putten heen zetten en kap alles af :wink: Geintje, ik ben niet erg actief op het forum, maar wel meer op talk-nl en zeker op IRC. Ik probeer wel contact te zoeken met andere, actieve mappers, die de status van een gebied beter kennen, zoals Lambertus aangeeft. Vandaar ook deze oproep.

Nilodo, ik woon zelf in Utrecht, en wil over een tijdje een mapping party organiseren, vandaar dat ik dit naar voren wil schuiven. Ik ben in Twente begonnen, omdat ik daar de situatie goed ken, maar ben van daar doorgegaan. Waarschijnlijk ga ik later wel het gebied tussen Utrecht en de Veluwe (dus de Utr. Heuvelrug + Geld. Vallei) opvullen.

Frank

Ik denk dat het, aan de hand van je woordgebruik, redelijk duidelijk was dat je New Membership geen enkele relatie had met je ervaring. Vandaar ook de ;).

Ik ben relatief nieuw en moet nog een hoop leren. Al ben ik kennelijk de eerste die het “RelaxMappen” heb ontdekt.
Ik hoop dat ook ik wordt uitgenodigd voor de MapParty. Als de tijd het toelaat, ben ik er zeker bij.

Uiteraard. Ik moet er alleen aan denken om hem hier ook op het forum te posten :slight_smile:

Frank

Op een import vooruitlopend:
Is het zinvol en toegestaan om objecten waarvan overduidelijk is dat ze niet bestaan te verwijderen?
http://www.openstreetmap.org/browse/way/52545654
en
http://www.openstreetmap.org/browse/way/52545653

E1n van de twee ‘staat’ midden op het voetbalveld

De import is niet heilig. Mochten er dingen anders zijn of niet kloppen dan kan je ze gewoon verwijderen.

@nilodo: Kan het zijn dat deze gebouwtjes een paar jaar geleden nog wel bestonden?

De 3dShapes-data is niet van gisteren, maar kan afhankelijk van de regio best ondertussen een paar jaar oud zijn. Ruimtelijke inrichting is altijd aan verandering onderhevig, dus als het niet klopt: aanpassen maar.

Dat is heel goed mogelijk.
Ik kan me voorstellen dat de voetbalvelden in twee fasen zijn aangelegd. Zal thuis een topo-kaart raadplegen.

Frank en overige osm-ers,

Zoals je misschien al hebt gezien, staat mijn contributie bij osm momenteel op een laag pitje. Ik besteed namelijk mijn tijd aan een andere hobby, maar ik zie in de toekomst die tijd wel weer naar osm schuiven. Wat er nog overblijft is dat ik met een half oog de talk-nl maillist blijf volgen om het licentiegebeuren niet te missen.

Concreet: Zoals ik al eens heb aangehaald: ik heb een hoop tijd besteed (en plezier beleefd) aan het tracen van landuse in onze polders en ik vind het jammer dat er nu een dataset beschikbaar is die dat allemaal prullebakkeert. Ja, jammer dat mijn werk niet meer nodig is (hier stond: ‘niet nodig was’, maar al die tijd heeft de kaart er hier wel goed uitgezien!), maar ik moet ook toegeven dat 3dshapes landuse erg fraai is! Ook heb ik ooit de huidige kaart in mijn omgeving met 3dshapes landuse eens gedetailleerd vergeleken en moet bekennen dat 3dshapes wint.

Nu heb ik op talk-nl ook gelezen dat de licentie van 3dshapes ter discussie staat of stond. Laten we daar nu niet op in gaan in deze thread, maar stel dat het worst-case scenario werkelijkheid wordt en alle 3dshapes data er weer uit moet. Komt dan mijn landuse weer terug?

Ongeacht het antwoord op mijn laatste vraag: Ik heb schermprintjes gemaakt van de huidige stand van zaken en zeg: “Voorruit dan maar en vervang al mijn landuse door die van 3dshapes!”

Succes ermee en ik ben ook wel heel erg benieuwd hoe het straks uitziet!

historische topokaarten vind je hier: http://watwaswaar.nl

De gebouwtjes staan er echt niet. Eén van de twee staat wel op de hardcopy topokaart uit 2000, maar niet op die van 1977.

Moet ik ze dan verwijderen, of gebeurt dat vanzelf bij de import?

Import is enkel import (er komt dus enkel data bij, afgezien van het mergen).

Verwijderen dus :slight_smile:

Knap dat je al je harde werk los kan laten Hans! Hetzelfde hebben we al eens gehad met de AND import. Daar had ik destijds ook niet zoveel moeite mee omdat de kaart er zoveel beter op werd.

En de licentiekwestie is ondertussen geen kwestie meer: de 3dShapes-data mag gebruikt worden.

(Nogmaals) officiëel vrijgegeven

Hoi Hans,

Dank voor je antwoord. Ik vind het heel knap van je dat je dit besluit hebt kunnen nemen. Het is en blijft altijd een lastig vraagstuk wat uiteindelijk het beste voor de kaart is. Ik weet niet hoe ik zelf zou reageren als ik met deze vraag geconfronteerd zou worden. Ik heb o.a. in Quebec City veel data toegevoegd, alhoewel dit vnl. wegen zijn. Met de huisnummers en landuse zou ik minder moeite hebben als deze vervangen zou worden. Dit geldt evt. ook voor mijn toevoegingen in Utrecht.

Ook al zal je data vervangen worden, het is zeker niet voor niets geweest. Het heeft jou en anderen meer ervaring/inzicht in het toevoegen van landuse gebracht, alsmede discussies. Dit helpt ons allemaal met de beeldvorming t.a.v. OSM. Alhoewel het natuurlijk jammer is dat achteraf je werk voor niets geweest lijkt te zijn, is het beschikbaar komen van meer databronnen natuurlijk alleen toe te juichen, mits ze met “beleid” worden geïmporteerd. Dat wil zeggen, netjes toevoegen aan / integreren met bestaande data. Het gebied waar een import plaatsvindt moet netter achtergelaten worden, dan dat de importeur hem aantrof. Dat lijkt me wel een goede richtlijn :slight_smile:

Ook is landuse zo grootschalig dat het nagenoeg onmogelijk is om heel Nederland te bedekken door middel van lokale toevoegingen. Wegendata is wel realistisch, zie bijv. de situatie in Duitsland; mede vanwege het lineaire karakter. Vlakken zijn tweedimensionaal, dus inpassen in bestaande data is sowieso meer werk. Daarbij komt dat landuse, en ook gebouwen, veel lastiger in te winnen zijn dan wegen, met de ons beschikbare inwinningsmethoden.

Groeten,

Frank

Aan allen,

Dank voor jullie reacties. Ik zal waarschijnlijk in het weekend beginnen met de daadwerkelijke import. Andere zaken, zoals SOTM, zorgden ervoor dat ik nog niet heb kunnen aanvangen :wink:

Frank

Hallo,
Ik heb op een aantal plaatsen gebieden gemarkeerd die vermoedelijk niet in 3dshapes zit, zoals bv:

  • nieuwe waterpartijen in het Noorderpark / Gagelbos
  • nieuwe heidevelden en zandvlakten rond Bornia, Heidestein, Krakeling
  • Recreation area’s, campings
    Ik neem aan dat die met Potlach’s undelete/history functie weer terug te halen zullen zijn?
    Kan ik misschien van tevoren zaken markeren die niet verdwijnen moeten?
    Is het mogelijk na de import zijn de oude situatie nog ergens terug te zien om te vergelijken, of moet ik dan nu exports maken van alle gebieden?

Peter