Tekentechnieken in JOSM

In de volgende link zijn mijn eerste serieuze zetten om mijn woonomgeving totaal op de kaart te zetten.
http://www.openstreetmap.org/edit?zoom=18&lat=52.25954&lon=5.61464&layers=B000000FFFF

Ik gebruik JOSM en ben erg tevreden. Maar zoals bij ieder prgramma loop ik tegen een aantal moeilijkheden op.

Tekenen en Rendering:

Als ik op de http://www.openstreetmap.org/ kijk dan zie ik duidelijk dat de Postweg en de Gebbekuillaan redelijk elkaar haaks kruisen. In de praktijk klopt dit ook. Echter laden we de gegevens in JOSm, dan zien we tot onze schrik dat de strate zich duidelijk onder een andere hoek elkaar kruisen.
Dit hoekverschil is ook waar te nemen in het resultaat van de genummerde huizen aan de Gebbekuillaan. deze zijn haaks op de weg getekend en worden gerenderd in een hoek.

Kan iemand dit verklaren?
Kan iemand mj vertellen hoe je daar mee om moet gaan?

Tekenen comlexere huizen:

Een tweede vraag gaat over het tekenen van de huizenblokken zoals de genummerden aan de Gebbekuillaan. De AND import had de huizen helemaal door elkaar gehaald en waren niet geschikt om er keurige nummeringen in te voegen. Ik heb ze dus maar in hun geheel overetekend. Daar bij liep ik al direct tegen een aantal problemen aan:

  1. het zijn het geen rechthoekjes (Ze hebben uitbouwen)
  2. Ze liggen in een hoek op de kaart
  3. De huizen zijn gespiegeld ten opzichte van elkaar
  4. De huizen hebben bepaalde afmetingen en uiteindelijk moeten ze in het stukje straat passen.

Allemaal fenomenen waar voor ik geen afdoende tools heb kunnen vinden die het tekenen vereenvoudigen. Ik het wel wat gezocht naar handmatige methodes, maar echt tevreden over het geheel was ik niet.

  • Klopt het dat er niet veel tools zijn om dergelijke tekenacties tevereenvoudigen (draaien, roteren …)
  • Hoe gaan jullie te werk bij dergelijke wijzigingen op de kaart?

Die vertekening zou wel eens met de projectie van doen kunnen hebben. Wat gebeurt er als je de projectie in JOSM aanpast van WGS84 naar Merkaator?

Kun je het complexe huisnummer stuk (niet-rechthoekige gebouwen) even verplaatsen naar een reactie in het ‘huisnummer’ topic?

Kijk, uit en dergelijk antwoord blijkt de meester maar weer eens. Het werkt namelijk. Met Mercator is de projectie gelijk aan de rendering op de OSM kaart.

En nu komt dus de IT-er weer in mij boven: Hoe is dat nu mogelijk. Hierdoor kan het dus op allerlei manieren mis gaan. Zijn er afspraken over de manier van projectie binnen de kaarten? Zijn er ook kaarten die de WGS84 projectie gebruiken? Zit dit fenomeen alleen in het gebruik van JOSM en als je die maar op Mercator zet, dan gaat verder alles goed?
In dat laatste geval is het dus een nstelloing die op pagina 1 van degebruikershandleiding JOSM moet komen te staan.

Ik ben verre van een expert op het gebied van projecties, maar pak eens je koffiemok en teken daar een kruis op. Draai nu de koffiemok en je ziet het kruis vervormen. Merkaator maakt van de koffiemok een plat vlak terwijk WGS84 een wiskundige benadering is van de kromming van de mok. Aangezien Nederland niet op de evenaar ligt en je met WGS84 vanuit de evenaar naar het oppervlak kijkt ziet het er niet zo uit als met Merkaator waarbij je vanuit een punt loodrecht boven NL naar beneden kijkt. In beide projecties kloppen de posities van de punten en de lijnen lopen ook goed, alleen lijkt het de ene projectie anders dan bij de andere.

En omdat je zegt dat de punten in beide projecties correct/gelijk zijn, is een instelling van WGS84 op je GPS dus de correcte instelling. Of kun je daar ook beter een andere instelling kiezen?

Dat is afhankelijk van je voorkeur. GPS werkt standaard met WGS84 en de meeste applicaties doen dat ook.

Daarnaast is de standaardprojectie in JOSM al sinds jaar en dag (okay, sinds zeker begin 2009) Mercator ipv WGS84. Dus of je werkt al langer dan dat met JOSM en die settings, of je hebt het zelf een keer naar WGS84 gezet, of de standaard is tegenwoordig (door een bug/regression dan) weer WGS84.

Dat laatste is niet handig, maar ik heb de laatste maanden vaker van mensen dit soort ‘schuine hoeken’-verhaal gehoord.

Ik heb JOSM al jaaaaren geinstalleerd en heb nooit wat aan de projectie gedaan. Misschien is het goed om eens alle settings te verwijderen en met de nieuwste defaults verder te gaan… Voor de geintresseerden, onder Windows Vista staan deze onder: C:\Users*gebruikersnaam*\AppData\Roaming\JOSM