Penyemakan semula status toll=yes di lebuhraya di Lembat Kelang

Baru ini perasan kenapa routing jadi bengong apabila tidak guna hiway KESAS sedangkan dah set tak ada tol. Untuk lebuhraya2 kat area lembah klang, kita perlu pendekkan segmen toll= yes hanya untuk jalan sebelum dan *selepas pondok tol (part jalan kembang untuk masuk laluan berpalang). segmen seterusnya tak perlu letak toll=yes.

Kenapa?
Ini disebabkan di lembah kelang terdapat bahagian2 lebuhraya bertol yang digunakan sebagai jalan utama tetapi segmen tersebut tidak melalui sebarang pondok tol. Contohnya, dari USJ ke Shah Alam melalui lebuhraya KESAS tidak melalui sebarang pondok tol. Tetapi di dalam OSM, semua highway ni dah ada tag toll=yes, jadi bila kita pakai app navigasi seperti Osmand jalan2 seperti ini tak akan diambil kira. Situasi yang sama juga pernah terjadi di area Sierra 16 dulu (yang ni den belum repair).

Mungkin juga ada tempat lain seperti Butterworth yang perlukan semakan semula kerana situasi yang sama. Kita pendekkan segmen hiway toll=yes ni kepada 100meter sebelum barrier=toll_booth kat pondok tol.

p/s apa cerita Community kita?

1 Like