You are not logged in.

Announcement

*** NOTICE: forum.openstreetmap.org is being retired. Please request a category for your community in the new ones as soon as possible using this process, which will allow you to propose your community moderators.
Please create new topics on the new site at community.openstreetmap.org. We expect the migration of data will take a few weeks, you can follow its progress here.***

#26 2022-09-08 18:46:27

Cartographer10
Member
Registered: 2019-07-02

Re: Classificatie autovrije woonstraten

Famlam wrote:

Omdat een woonerf gekoppeld is aan een wettelijke 15 km per uur en dat voetgangers de hele rijbaan mogen gebruiken.

Hier sluit ik me bij aan. Deze wegen zou ik ook geen woonerf noemen. Je hebt bij woonerven <-> andere wegen ook altijd een uitritconstructie. Die heb je hier niet.

JeroenHoek wrote:

Bij de situatie op de foto's hierboven lijken (maar dat zou iemand ter plekke moeten inschatten) er trouwens ook veel path/footway tussen te zitten; paden waar de inrichting helemaal niet voor auto's geschikt is (buiten incidenteel toegang voor onderhoud of nood).

Klopt, dit is een foto die ik heb gemaakt van een andere weg in die wijk. Die heeft Tjuro (mijn inziens terecht) ook highway=pedestrian gelaten. Ook hier staan weer geen borden.

JM1VuyW.jpg

#27 2022-09-09 07:35:34

Geim
Member
From: MM
Registered: 2017-03-29

Cartographer10 wrote:

Klopt, dit is een foto die ik heb gemaakt van een andere weg in die wijk. Die heeft Tjuro (mijn inziens terecht) ook highway=pedestrian gelaten. Ook hier staan weer geen borden.

Waarom dan geen
highway=path
foot=yes
bicycle=yes

#28 2022-09-09 16:33:06

Cartographer10
Member
Registered: 2019-07-02

Geim wrote:
Cartographer10 wrote:

Waarom dan geen
highway=path
foot=yes
bicycle=yes

Bij een path verwacht je niet echt huizen/bebouwing er langs. Bij pedestrian heb je dat wel eerder. Het is een straat met een pad achtige inrichting. Dat is waarom tjuro en ik er pedestrian van hebben gemaakt.

#29 2022-09-09 17:17:09

Famlam
Member
From: Nijmegen
Registered: 2019-11-10

Ik zou ook zeggen dat dit niet voldoet aan de eisen van highway=pedestrian en gewoon highway=path moet zijn. JOSM waarschuwt er zelfs voor als je highway=pedestrian + width=[iets kleins] samen gebruikt en dit lijkt mij op basis van de foto hooguit 1.5m
(De voorwaarde dat een path geen huizen mag hebben ken ik niet, volgens mij is path gewoon elk pad, te dun voor een straat, wat niet duidelijk fiets-, ruiter- of voetpad is. (path is niet hetzelfde als bijv. bospad)

#30 2022-09-09 18:02:42

Tjuro
Member
Registered: 2022-07-05

Famlam wrote:

Ik zou ook zeggen dat dit niet voldoet aan de eisen van highway=pedestrian en gewoon highway=path moet zijn. JOSM waarschuwt er zelfs voor als je highway=pedestrian + width=[iets kleins] samen gebruikt en dit lijkt mij op basis van de foto hooguit 1.5m
(De voorwaarde dat een path geen huizen mag hebben ken ik niet, volgens mij is path gewoon elk pad, te dun voor een straat, wat niet duidelijk fiets-, ruiter- of voetpad is. (path is niet hetzelfde als bijv. bospad)

Ik heb hier (foto 3) highway=pedestrian van gemaakt omdat het een straat is. Ik vind dat we highway=path niet moeten gebruiken voor straten.

De straat zelf van huis tot huis is zo rond de 18 m, de verharding van de straat in het midden is bijna 3 m breed. En de straat zelf is 200 m lang.

Hoewel wij in OSM met width=* specifiek de breedte van de bestrating bedoelen is dat natuurlijk niet de breedte van de straat zelf. Als het huis tot huis 3 m was had ik het als path gelaten.

Of iets een pad of een straat is uiteraard meer meer dan de breedte van de verharding of de breedte van de straat.

Last edited by Tjuro (2022-09-09 18:22:53)

#31 2022-09-09 18:16:32

Famlam
Member
From: Nijmegen
Registered: 2019-11-10

Excuses, ik had het over de foto van Cartographer10 wink

Edit: ik zie dat je hebt toegevoegd dat jij het daar ook over hebt. Als dat pad inderdaad 3m breed is (met grasvelden eromheen), zou pedestrian wel kunnen ja. Dan vertekent de foto gewoon.

De grasvelden tel ik niet als onderdeel van de straat waarop highway=* gebaseerd moet worden, maar als aparte elementen.

Last edited by Famlam (2022-09-09 18:38:43)

Board footer