Architectennamen voluit geschreven of afgekort?

Ik ben de afgelopen dagen nogal wat Rijksmonumenten via de WFS aan het invoeren in Leeuwarden (met dank aan Allroads).
Dit is op zich niet heel moeilijk, alleen erg tijdrovend omdat het vaak niet alleen een enkel gebouw omvat maar soms complete woonblokken, of andere toevoegingen als brug inclusief toegangshek.

Voor de volledigheid heb ik besloten om in Leeuwarden meer te doen dan de hier beschreven tags.
In dit geval gaat het om architectennamen (zoals Rem Koolhaas), of we deze voluit moeten schrijven of niet.

Wiki:
In het specifiek gaat het om de key architect=*.
Hier wordt de beroemde architect Frank Lloyd Wright als voorbeeld genoemd, voluit geschreven.

Taginfo:
https://taginfo.openstreetmap.org/keys/architect
Taginfo heeft op het moment van schrijven 17662 architectennamen in de database.
Hier zit voor dit voorbeeld best wat ‘vervuiling’ tussen zoals bedrijfsnamen, americans, germany, dutch, etc. maar deze neem ik voor het gemak wel even mee.

Dan kom ik op:
3781 is de hoeveelheid architecten die met een afkorting worden geschreven.
Hier wordt soms volledig afgekort en soms alleen de 2e naam. (‘W.C. de Groot’ / ‘Alfred C. Clas’)
13881 worden er voluit geschreven. (‘Willem Cornelis de Groot’ / ‘Lucas Pieters Roodbaard’)

Rijksmonumentenregister:
In het Rijksmonumentenregister is totaal geen consistentie te vinden. Zo wordt de bekende tuinarchitect Roodbaard bij de eerste drie resultaten (hier) drie keer anders geschreven.

Eigen conclusie:
Met het bovenstaande neig ik naar de naam helemaal voluit schrijven.
Dit zorgt alleen wel voor architectennamen als ‘Johannes Erkinus Gijsbertus Noordendorp’ die in werkelijkheid nooit zo genoemd worden.
Iets als:
architect=Johannes Erkinus Gijsbertus Noordendorp
architect:short_name=J.E.G. Noordendorp (?)

Dan de vraag:
Is dit denken jullie de beste manier voor het schrijven van architectennamen? Of zie ik iets over het hoofd?

ps. En ja ik snap dat het voor heel veel een insignificante toevoeging is van de database. :slight_smile:

Lastig, in tegenstelling tot straatnamen met afkortingen als NN (noordzijde) of ds (dominee) waarbij door gebruik te maken van een afkortingen tabel de router zowel op “noordzijde” en NN kan zoeken is dit met eigennamen niet het geval. Bij straatnamen zou ik er niet voor kiezen om de initialen voluit in namen in osm in te voeren als de naamgever dat juist niet gedaan heeft.
Maar jij hebt het over architecten van gebouwen. Een grote amerikaanse president heet Elanor B. Roosevelt en wordt ook zo genoemd “B.” Waarom zou je de B. Dan voluit willen schrijven als niemand het gebruikt?
Ik zou niet gaan zoeken naar of alles voluit te gaan schrijven of alles met initialen, maar juist hoe de naam normaliter gebruikt wordt.

Edit: typo

Dit is niet altijd eenduidig, vandaar de noodzaak voor een richtlijn.

Een andere mogelijke richtlijn kan zijn het gebruik van alleen de voor- en achternaam, zonder (initialen voor) tweede en derde namen. Uitgezonderd hiervan zijn dan situaties waar meer namen een duidelijke standaard zijn, zoals Frank Lloyd Wright (al weet ik verder niets over deze persoon).

Het gebruik van architect:short_name=* raad ik af. We kunnen beter 1 richtlijn en tag hanteren.
architect:wikidata=* is wel een nuttige aanvulling, aangezien mensen daarmee doorverwezen worden naar allerlei andere informatie over de betreffende architect(en).