vraag over relaties voor fiets routes

Ik heb een paar fiets routes waar de heen en terug weg verschillend zijn. Voor zover ik kan vinden in de Wiki’s, kun je die niet in 1 relatie vangen, maar moet je voor iedere richting een aparte relatie maken. Ik kan me voorstellen dat je het gemeenschappelijke deel als 1 route maakt en de verschillen als twee, maar dat lijkt me met naamgeving een beetje fout gaan.

Klopt dat of is er een trucje dat het werk bijna halveert?

Hugo

Jawel hoor, kan in een relatie. Het is een beetje laat voor een lange uitleg, maar kijk eens naar dit voorbeeld: http://www.openstreetmap.org/browse/relation/145960. De ways die een forward of backward role hebben, worden maar in een richting gereden. En dat forward of backward slaat op de richting tov de way, het slaat dus niet op de heen of terugweg.

Wimmel

Wimmel, bedankt, heeft gewerkt. Ben benieuwd of het goed rendered

ik ben bezig met het maken van een route waar de heen en terug weg verschillend zijn. Nu heb ik het voorbeeld van Wimmel bekeken, maar dan begrijp ik het niet. In dit voorbeeld zit een groot stuk forward en maar 2 kleine stukjes backward. Terwijl ik zou verwachten dat het forward en backward stuk ongeveer even groot zouden zijn.

Is er iets mis gegaan met deze relatie of begrijp ik het niet?

Ronnie

Zoals gezegd slaat forward/backward op de richting die je een route volgt ten opzichte van de richting van de way waarop je rijdt. Als die ways toevallig lopen in de richting waarin je moet fietsen, dan wordt het role=forward, en als ze de tegengestelde route dat ook heeft, is ook dat role=forward.

Op mijn wiki user page heb ik ooit eens wat plaatjes en uitleg geplaatst.

Ok,

nu begrijp ik het. Bedankt voor de extra uitleg, het plaatje met uitleg op de wiki pagina maakt het duidelijk!

Ronnie