MapRoulette-challenges voor kwaliteitschecks

Hallo iedereen

Marjan van TomTom hier. Jullie herinneren je misschien nog onze eerdere gesprekken. Een tijdje terug hadden we het over MapRoulette-challenges voor het corrigeren van een aantal fouten en inconsistenties in OSM in Nederland, en voor het toevoegen van wegen.

Ik heb nu een paar nieuwe challenges. Het doel is om de data te beoordelen en waar nodig verschillende types kwaliteitsproblemen te corrigeren. De taken in de challenges maakten we aan met behulp van OSM-kwaliteitstools zoals Atlas en Osmose, en intern ontwikkelde en gevalideerde kwaliteitschecks.

De challenges vind je in dit MapRoulette-project. Binnenkort komt hier ook nog de challenge “Polygon is not closed” bij, die ik al eens deelde in oktober. Alle taken werden toen afgewerkt; over een week of twee worden er nieuwe toegevoegd.

Ga gerust met deze challenges aan de slag als je interesse hebt. Meer informatie over het project kan je terugvinden in GitHub.

Nog een fijne dag!

Marjan

Dag iedereen

Op basis van feedback van enkele gebruikers hebben we de specifieke challenge voor het corrigeren van spiky buildings verwijderd. (Eerder zei ik dat die wel nog toegankelijk zou zijn voor wie de link heeft, maar dat is niet langer het geval.)
De andere challenges zijn wel nog beschikbaar voor wie eraan wil werken.

Nog een fijne dag verder!

Marjan

Dit soort challenges hebben bij in de omgeving niet echt een positief effect.

Voor:

Na:

Hier worden nodes verschoven om de ways fijner te maken voor een challenge, niet om de kaart beter te maken. :frowning:

Bij turborotondes komen hoeken vanaf 120° ook voor op highway=primary (en ja, daar kun je ook niet met 50 km/h doorheen), maar die worden nu ook allemaal gemarkeerd door deze challenge. Wat is de ondergrens eigenlijk Marjan?

Als je als mapper met zulke challenges werkt, gebruik dan Not an Issue wanneer alles er verder goed uit ziet. Ga niet zitten slepen met nodes enkel omdat de challenge dan opgelost wordt.

Helaas komt die sectie dan bij een volgende ‘challenge’ weer terug in de lijst… Liever zie ik zulke challenges een stuk scherper afgesteld.

Liever zie ik dergelijke challenges geheel niet. En al helemaal niet door TomTom geïnitieerd.

Dat vind ik dus weer overdreven. Het is prima om naar dit soort dingen te kijken, er zijn ook genoeg gevallen waar de kaart wel verbeterd kan worden, en de mensen bij TomTom dragen in tegenstelling tot veel andere bedrijven die OSM gebruiken hun steentje bij aan verbetering van de kaart.

Maak desnoods van zeer scherpe bochten aparte wegonderdelen zodat de challenge ze niet meer oppikt, maar ga inderdaad niet zomaar wegen slepen als dat betekent dat ze niet meer in het midden van de daadwerkelijke weg komen te liggen.

Nee mee eens, samenwerken is prima.

Liever zie ik de challenges beperkt tot zaken waar nagenoeg alles wat ze aanmerken ook voor verbetering in aanmerking komt. Als een challenge iets voorlegt aan mappers dan wordt dat vaak gezien als een situatie die ‘dus’ fout is. Dat de challenge dan fout zit wordt vaak niet opgepikt. Dit is niet alleen bij TomTom trouwens, bij Osmose zie je dit ook gebeuren als je alle waarschuwingen na gaat lopen op de kaart. Gelukkig kan ik bij Osmose ook zulke waarschuwingen aankaarten en ze eventueel repareren in de code. Bij TomTom kan dat niet.

Ik vind het ook lastig, want ik kan nu van te voren moeilijk inschatten of een voorgestelde challenge problemen op gaat leveren.

@JeroenHoek Ja, het voordeel van Osmose is dat we iets kunnen markeren als “geen probleem” en dat vervolgens niemand het meer te zien krijgt. Met de MR challenges van TomTom zijn we ervan afhankelijk dat ze geen nieuwe challenge maken waarin dezelfde situatie terugkeert. Nou moet ik zeggen dat ik me daar niet zo om bekommer; je kunt immers een situatie bekijken, concluderen dat er geen probleem is, dat als dusdanig markeren, je schouders ophalen en doorgaan naar de volgende challenge. Da’s een kwestie van ieders ervaring en kunde met OSM bewerkingen.

We kunnen ook niet overal en altijd verwachten dat foutpositieven niet bestaan. We hebben hier te maken met een luxeprobleem. Ik ben allang blij als een kwart van de challenges daadwerkelijk problematisch is en vervolgens wordt opgelost.

Challenge klinkt als uitdaging en wordt al snel een wedstrijd, waarbij de kwaliteit het blijkbaar onder moet doen voor de kwaliteit.
Als je serieus fouten wilt verbeteren, pak dan Osmose, Keepright! of 1 van de andere osm quality tools.

N.B. @JeroenHoek m.i. zijn beide fout, aangezien er geen (zichtbare) fysieke rijbaanscheiding is, mag de afslag naar links niet apart ingetekend worden als highway.

maproulette begint alhier een zeer kwalijke reputatie te krijgen, er worden daar wel meer “taken” of “challenges” gelanceerd voor “problemen” die er eigenlijk geen zijn, of hoeven te zijn.

Hij moet hoe dan ook ergens aftakken, en het losse deel (tussen de hoofdrijlanen in) zit na de doorgetrokken lijn. Los intekenen is hier niet per se fout zolang de andere attributen maar goed staan (met name turn:lanes etc.). Het stuk ervoor is netjes met turn:lanes en placement gedaan; de keuze van de mapper vind ik hier niet verkeerd. Als verkeer hier ook naar het oosten af had mogen slaan was dat waarschijnlijk anders ingetekend.

Een meer elegante oplossing is om waar je niet van rijstrook mag wisselen change:lanes te gebruiken. Wat hier de aanleiding is tot een minder mooie oplossing. Dan had de node meer rechts gelegen en vloeiender aangesloten naar het noorden.

Neem de afslag links over x meter is dan ook correcter.

Routeringslijnen, enerzijds topografisch zo goed mogelijk, vloeiend, anderzijds schematisch, het blijft een keuze.

Niet volgens de editing standards: https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Editing_Standards_and_Conventions#Divided_highways

"A divided highway (also separated highway) is any highway where traffic flows are physically separated by a barrier "

Dus zonder fysieke scheiding als 1 weg intekenen.

Hallo allemaal

Bedankt voor jullie uitgebreide input.

Op basis van jullie feedback zullen we de thresholds voor de challenge “Impossible angle in a highway” onder de loep nemen en aanpassen om het aantal vals positieven te beperken. In de tussentijd komen er geen nieuwe challenges van dit type.

Bedankt ook voor jullie bedenkingen over taggingconventies voor wegen, ik deel deze met mijn team.

Geniet van jullie weekend!

Marjan

Ik moest wel lachen na het lezen van onderstaand bericht… Heel slim TomTom :wink:

https://tweakers.net/nieuws/197428/tomtom-automatiseert-productie-digitale-kaarten-verder-en-schrapt-500-banen.html

Mooi (eigenlijk niet) dat je dat gevonden hebt.

Een goed argument om alle berichten van Marjan verder te negeren.

Zo sta ik er dus ook in Martin. Had je stiekem toch gelijk met verlengde kantoormedewerkers :slight_smile:

Hier wordt het concreet: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/06/01/tomtom-schrapt-meer-dan-50-banen-in-gent/

[edit] typo

Het belang van TomTom in OSM is mij nu opeens wel duidelijk … Samenwerken prima? Echt niet.

Schandalig gewoon 51 mensen ontslaan van de ‘mapping’ afdeling en hier op het forum / bij OSM al het werk neer gooien. Doei tomtom!