Tag voor PMD-afval

Hoe brengen we PMD-afval hier in Nederland in kaart (https://doemeemetpmd.nl/)?
De juiste mapping zou recycling:cans, recycling:beverage_cartons, recycling:plastic_packaging of recycling:plastic zijn. Dat is juist, maar lang!
Als je naar Nederland kijkt, is de verdeling van de tags heel anders. Er is geen standaard tag voor recycling:pmd.
Ik heb zelf enige tijd recycling:pmd gebruikt. Toen ik besefte dat ik bijna alleen was, veranderde ik het voorlopig in recycling:plastic.
Wat is jouw mening? Wat is de juiste tag?

Ik heb altijd uit gewoonte “plastic” genoemd, maar ik had er zelf nog niet bij stilgestaan dat we dat ook gewoon als pmd konden taggen. Het staat ondertussen wel beschreven in de lijst op amenity=recycling.

recycling:pmd is momenteel 38 keer gebruikt: taginfo
recycling:PMD is momenteel 33 keer gebruikt: taginfo

Ik vind recycling:pmd een goede tag. Die tag heeft mijn steun.

PET komt 1700 keer voor en pet 110 keer. Ik zou zeggen dat er een voorkeur is voor het gebruik van hoofdletters (zoals in de wiki beschreven voor PMD).

Prima tag voorstel die pmd. Is zowel voor NL en BE gemeengoed.

Voorkeur voor kleine letters ipv hoofdletters.

recycling:pmd

recyccling:pmd is een prima voorstel.
Verwerken in de wiki en dan alles met kleine letters aub.

Aan de zuidkant van België heet dit wel PMC…

In ZuidWest Gelderland is een afvalinzamelaar voor 8 gemeenten welke de afkorting pdb gebruikt. De b staat dan voor blik en de definitie wat daar onder valt is duidleijk enger dan die van m(etaal) wat andere afvalinzamelaars hanteren (zoals omschreven in link van #1).
Ik vraag me ook af wat je precies wilt gaan mappen. Meeste pmd/pdb wordt ingezameld via kunststofzakken of minicontainers.
Blijven vaste brengpunten over (ondergronds of bovengronds) welke meestal alleen toegankelijk zullen zijn met een pasje. Zijn deze publiekelijk toegankelijk dan zal er ook veel restafval ingegooit worden en zal het afval uiteindelijk in een verbrandingsoven terecht komen (schrijft een ervaringsdeskundige :sunglasses:)

Bij mij op de uni staan er een hoop vuilnisbakken waar je restafval en pmd kunt scheiden.

Ik vraag me af of we dit pmd of pmc moeten noemen. De termen worden nogal door elkaar gebruikt, bijvoorbeeld ook bij Wikidata. Als het aan mij ligt wordt het pmd, maar t.b.v. consistentie zou het helpen als we een overeenstemming kunnen bereiken met Franstalige mappers. recycling:pmc is vooralsnog slechts eenmaal gemapt tot nu toe: taginfo

De voertaal in OpenStreetMap is Engels, dus alleen pmd gebruiken. Ook in Wallonië :slight_smile:

Oh, en de bovengrondse PMD containers in Amersfoort zijn gewoon zonder pasje toegankelijk. Zulke kun je prima karteren.

https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:recycling:pmd bestaat nu.
Ik heb ook de amenity=recycling pagina aangepast zodat pmd in kleine letters staat.

Dank u voor de intensieve discussie en de pagina in de wiki.

We hebben enkele honderden combinaties van “recycling” tags die hoogstwaarschijnlijk pmd moeten zijn.

Op Overpass Turbo:

area(3612728888)->.a;
(
  nw["recycling:cans"]["recycling:plastic_packaging"]["recycling:cartons"](area.a);
  nw["recycling:cans"]["recycling:plastic"]["recycling:cartons"](area.a);
  nw["recycling:cans"]["recycling:plasti_packaging"]["recycling:beverage_cartons"](area.a);
  nw["recycling:cans"]["recycling:plastic"]["recycling:beverage_cartons"](area.a);
);
out meta;

Hier zitten vast nog meer combinaties tussen, maar ik heb voor het gemak deze vier gepakt.
Hotspots zijn o.a. Tilburg, Hengelo, een paar wijken van Amsterdam en het strand bij Ouddorp. Voor mensen die lokaal bekend zijn is dit wellicht de moeite waard om na te kijken.

P.s. We hebben ook 43 maal recycling:restafval. Dit lijkt me een vernederlandste versie van recycling:waste of waste=trash.

Ik heb ze allemaal veranderd in waste. Het waren allemaal containers.

Het probleem lijkt veel werk, is ingewikkelder en vereist een alerte geest. Ik kan er vanavond beter niet aan werken.

Het vervelende is dat haast elke gemeente weer wat anders doet. In Amsterdam (waar ik mijn afval dump) is het lange tijd “P” geweest, alleen plastic dus, daarna nochten de drankkartons erbij, naar blik moest altijd bij het restafval. Inmiddels mag al het plastic en drankkartons weer bij de rest.

Ik zie niet hoe we dat hier kunnen automatiseren. We kunnen natuurlijk alle kandidaten bekijken en een fixme op ze zetten.