JOSM, customurl.txt gebruik.

De plugin voor JOSM, UtilsPlugin2 geeft je de mogelijkheid om met Shift-H een website op te roepen met lat lon coördinaten, net zo ver ingezoomd en op locatie als in JOSM, ter controle van de Openstreetmap data.

Load from file
In preference kan je een file loaden. Loaden betekent activeren van het persoonlijke customurl.txt bestand.

File met OSMOK Nederland url parameter.

http://mijndev.openstreetmap.nl/~allroads/NLOSMOK/OSMOKNL.html#map=19.00/{#lat}/{#lon}/0

Deze regel kan je ook los toevoegen, klik op lege regel geeft het een naam, tweede deel regel, plak url code en save file drukken om de persoonlijke verandering op te slaan.

customurl.txt Download file: rechtsklikken en “Doel opslaan als” text bestand .txt. Bij links klikken opent het .txt bestand in een browserpagina.

Plaats de customurl.txt file in de volgende map utilsplugin2

.................../JOSM/plugins/utilsplugin2

De map paden kunnen per besturingssysteem verschillen.

Macbook

$HOME/Library/JOSM/plugins/utilsplugin2

Windows

C:\Users\Username\AppData\Roaming\JOSM\plugins\utilsplugin2

Naar welke site

Via Data in de taakbalk.

Via Shift-H naar de laatst ingestelde site, die je al eerder hebt bezocht, of naar keuze menu, “Ask every time” functie.
Wat dan een stap extra is om je doel te bereiken.

Hier als voorbeeld OSMOK Nederland.
Als de checkbox onderaan “Ask every time” niet aangevinkt is kom je met Shift-H, direct op de locatie binnen de OSMOK Nederland map.
Wel aangevinkt krijg je de keuzemogelijkheid om een andere laag te kiezen.

custumurl3

Mocht je andere url’s hebben geef het aan, dan kunnen ze in de file worden toegevoegd.

Van JOSM naar Slagboom en Peters Oblique luchtfotobeelden

SenP maakt gebruik van Rijksdriehoek coördinaten in hun parameter url.
Daarom is er een tussenstap nodig om via coördinaten omzetting op een map pagina met een klik popup de goede url parameter te genereren.
Klik je op deze kaart, dan krijg je een popup en kan je de “Oblique Luchtfoto Slagboom en Peters” website bereiken op locatie.

Persoonlijke licentie, info link, dan inloggen daarna kom je uit op de gewenste locatie, bij de tweede keer gebruik link hoef je niet meer in te loggen.

Hoorn: http://mijndev.openstreetmap.nl/~allroads/NLOSMOK/OSMOKNL.html#map=20.68/52.6405/5.0605/0

Hartstikke handig, bedankt voor het delen!
Ik heb echter een poosje erover gedaan om uit te vogelen waar die bestand customurl.txt precies moest staan. Want JOSM opent hem alleen als hij in het goede mapje staat. Op mijn MacBook is dat dus

$HOME/Library/JOSM/plugins/utilsplugin2

Mijn fout. Had het moeten vermelden.

Bij andere staat hij in een andere map.
Zo zullen er nog wel meer opslag map paden zijn bij de verschillende soorten besturingssystemen.

C:\Users\Username\AppData\Roaming\JOSM\plugins\utilsplugin2

Paden toegevoegd aan topic post.

In windows verkenneer heeft men een zoekfunctie, zoekend vanuit de root C: , utilsplugin2, heb je de map utilsplugin2 zo te pakken.

En zie je het pad waar deze map staat.

FWIW, onder Ubuntu verwacht je de JOSM directory hier:
$HOME/.local/share/JOSM/

als daar de plugins subdirectory nog niet bestaat dan doe je
mkdir -p $HOME/.local/share/JOSM/plugins/utilsplugin2

@mods-netherlands kunnen jullie de eerste topic post wiki maken en de images toevoegen.

Ik heb de images gefixed, ik lijk geen rechten te hebben om hier een wiki post van te maken.