Telefoonnummers niet beginnend met +31

Blijkbaar hebben we 6.187 nodes (ways & relations niet meegerekend) met telefoonnummers die niet beginnen met de standaard +31. Zoals de meeste tags zijn deze verspreid door Nederland met concentraties in sommige steden. Mijn verzoek is om hierop te letten tijdens het mappen.
Misschien kunnen we dit ook georganiseerd aanpakken, bijvoorbeeld met MapRoulette of zelfs met een bot zoals b-jazz-bot die https aan websites toevoegt.

Nog even een complimentje voor wie er Zeeland en omgeving Helmond onderhouden. Elke keer dat ik landelijk kijk naar missende en/of incorrecte tags zien deze gebieden er keurig uit.

De Overpass bevraging voor geïnteresseerden:

area(3612728888)->.searchArea;
node["phone"]["phone"!~"\\+31"](area.searchArea);
out meta;

Als er iets is waar ik geen tijd wil besteden dan is het om telefoonnummers van bijvoorbeeld een bloemisterij in internationaal formaat uit te voeren. Dat ligt natuurlijk anders voor hotels en voor bedrijven die zichzelf met een internationaal nummer presenteren.

De redenatie hierachter is dat iemand die nooit internationaal belt geen idee heeft hoe het nummer moet worden ‘gedraaid’ terwijl het voor mensen die vaker internationaal bellen geen enkel probleem is om er +31 voor te zetten en een nul weg te laten. Waarbij ik me nog steeds afvraag waarom iemand vanuit het buitenland een bloemetje zou willen bestellen.

Oma is jarig, en ik woon in Verweggistan?

Inderdaad, doe ik regelmatig.

Telefoonnummers met +31 gebruik ik al jaren uit praktische overwegingen. Je kunt als alle telefoonnummers in je GSM / telefoon +31 als toevoeging hebben altijd en overal naar die mensen bellen zonder je af te vragen of het nou 0034 of 0036 was. Loop bv eens door het Zuid LImburgse of Drentsche veenlandschap, zodra een Belgische of Duitse GSM mast je GSM vindt schakelt die vrolijk over naar die mast voor een beter signaal. Met de boodschap van de provider Welkom in Duitsland / Belgie, dat is ook een manier om goedkoop vakanties over de grens te plannen. Zonder +31 kun je dan niet eens naar huis bellen, maar krijg je onbedoeld een vriendelijke buitenlander aan de lijn.
Kortom kleine moeite en een groot plezier en gebruiksgemak.

En zijn er ook +31 nummer, die na deze +31 nog een 0 hebben?

area(3612728888)->.searchArea;
node["phone"]["phone"~"\\+310"](area.searchArea);
out meta;

alleen al in de omgeving van Breda tel ik er meer dan honderd (meestal met spatie voor de 0),
+31 076 hebben die,
of +31 06

dat is eigenlijk erger dan geen +31, want deze nummers bestaan niet

https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:phone
zegt trouwens dat toevoegen country code de voorkeur heeft,

met reden
OSM user agents should not have to guess how to perform a call according to geographic locations

Op het moment van opvragen 456

area(3612728888)->.searchArea;
node["phone"]["phone"~"\\+31 0"](area.searchArea);
out meta;

Heel begrijpelijk, maar niet ieder telefoontoestel beschikt over een plus (zojuist gecontroleerd).

Dat weerlegt niet mijn argument dat een internationale beller waarschijnlijk zal weten hoe een internationaal nummer werkt.

De ruwe data in de database is in eerste instantie bedoeld voor automatische verwerking door software, niet voor nummers overtypen door eindgebruikers. Zoals in de wiki aangegeven is het voor software beter om de landcode er altijd bij te zetten. De visuele presentatie naar de eindgebruiker toe is een taak van de software die de data verwerkt, niet van de database.

Prima dus om de landcode automatisch toe te voegen. Een automatische controle op de lengte van telefoonnummers na de landcode is wellicht ook nuttig.

Je kunt dubbel nul in plaats van een plus intoetsen.

Het is voor software een kleinigheid om er een internationaal nummer van te maken.

[edit] Overigens is het aan de applicatie om te bepalen of een nummer wordt getoond of gebeld. Meer ‘automatische verwerking’ kan ik me daar niet bij voorstellen. Telefoonnumers worden immers niet opgeteld of gedeeld. Het is nog steeds aan de eindgebruiker (mens) om iets met het nummer te doen.

Je had al kunnen lezen wat daar mijn reactie op is.

Dat is het niet. Vanuit openstreetmap.org kan ik bijvoorbeeld simpelweg klikken op een telefoonnummer met landcode om het te bellen; bij telefoonnummers zonder landcode werkt dat niet.

Zonder landcode is het telefoonnummer zelf onvoldoende en moet ik ook de ruimtelijke positie weten en vergelijken met de vormen van alle landen/regio’s en een lijst van landcodes. Omgekeerd is het voor software veel eenvoudiger om van een internationaal nummer een nationaal nummer te maken, omdat je dan direct weet met welk land/regio je te maken hebt. Bovendien is die conversie van internationaal naar nationaal niet noodzakelijk, terwijl het andersom wel noodzakelijk is voor een universele werking.

Je moest eens weten hoeveel NL ondernemers die hier in Spanje actief zijn (ook) een NL nummer gebruiken,
Denk niet (weet het eigenlijk wel zeker) dat er software bestaat die herkent welk landnummer er bedoelt wordt.

Nee, want als ergens alleen 0612345678 staat moet die software maar raden of het een Nederlands of Frans of watdanooks nummer is.

Dat plusje is niet zomaar iets leuks bedacht, maar is een door de ITU-T (ITU Telecommunication Standardization Sector) vastgestelde richtlijn E.123 voor het noteren van telefoonnummers, e-mail-adressen en web-adressen op papier etc.

.

Volgens de wiki moet de phone-tag in E.123 of RFC3966
Ofwel Openstreetmap gebruikte notatie is +31 70 1234567 (E.123) of +31-70-1234567 (RFC3966) voor het nummer 1234567 in Den Haag, Nederland.

Het argument dat je telefoon geen plusje heeft is een kulargument. Op vaste telefoons moet je vanuit Nederland “00” bellen, op oudere mobieltjes de 0 lang ingedrukt houden en op nieuwere staat het ergens op het toetsenbord. Dat is hetzelfde als zeggen dat je e-mail-adressen voortaan maar met een ±teken opschrijft omdat je niet weet hoe je een apenstaartje schrijft.

Goedegazelle

Probeer het ook eens door de 0 vast te houden !? Dat werkte al op de gewone telefoons als Nokia’s en Ericson’s. Uit die tijd stamde het toevoegen van de land codes dan kon je de nummers vanuit het ene naar het ander toestel kopieren of beter verplaatsen met een sim.

Het maakt mij weinig uit. Maar ik meen al eens een MapRoulette challenge gezien te hebben hiervoor.

Ik kan nergens op klikken op OSM zonder alle omhullenden erbij getoond te krijgen. Dat lijkt me dus geen probleem.

Dat zijn de situaties waarin een internationaal nummer noodzakelijk is en waarin dat waarschijnlijk al is toegepast.

Iemand heeft dat geschreven. Het woord ‘moeten’ past er niet bij. Er is namelijk geen noodzaak zoals bij bijvoorbeeld verkeersborden die door ons moeten worden geïnterpreteerd om er een werkend systeem van te maken.

Het is niet mogelijk om een email te versturen vanaf een telefoon zonder apestaart dus dat gaat niet op. Ik had aangegeven dat een nationaal nummer door iedereen kan worden gebruikt zonder de opbouw van een internationaal nummer te hoeven kennen terwijl het omgekeerd voor internationale bellers een kleinigheid is om er +31 voor te typen.