Haringvlietbrug

Zoals jullie misschien weten is de Haringvlietbrug sinds gisteren de snelheid op de brug verlaagd naar 50km.
Nu was SanderH mij voor en heeft netjes de tags aangepast naar 50km per uur.

https://overpass-api.de/achavi/?changeset=110115831

Deze avond zag ik dat er een mapper was langs geweest die nog meer heeft aangepast. Zo heeft hij de snelweg veranderd naar een normale weg veranderd.

https://overpass-api.de/achavi/?changeset=110178617

Volgens mij is dit niet de bedoeling, het is een snelweg alleen een lager snelheid. Klopt dit? Zoja is er iemand zo handig die dit snel kan terug draaien?

Scherp opgemerkt! Ik vermoed dat hier sprake is van een melding over twee conflicterende eigenschappen. D.w.z.: een dergelijke snelheid en een snelweg kan niet, dus moet aangepast.

Wat mij betreft kan het weer terug worden gezet. Daar is verder geen bijzondere handeling voor nodig buiten dat de waarde bij de sleutel highway weer wordt aangepast naar motorway. Misschien wel handig om de gebruiker even te contacten en het even kort toe te lichten. Hij dacht waarschijnlijk hetzelfde als jij en SanderH: hé, een snelheidswijziging, zal het op Openstreetmap staan. Wat kan ik nog meer toevoegen aan informatie?

Welnu, dat enthousiasme is goed. Dus een uitlegje waarom is op z’n plek, denk ik.

De gebruiker lijkt van mening te zijn dat een 50 km/u weg geen snelweg kan zijn. Volgens de Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens kan dat wel.

Ik heb een opmerking bij de changeset gezet erover met link naar dit topic.

BABW doet er niet eens toe. Als er geen bord G2 staat (en Wegenforum heeft dat bord nog niet gevonden), dan is het nog steeds autosnelweg en gelden nog steeds autosnelwegregels voor zover niet anders aangegeven. Zelfs al zou het tweerichtingsverkeer max 30 km/h met drempels zijn.

Het lijkt me het beste om deze actie terug te draaien.

Edit… Los van het feit of deze wegklasseaanpassing juist is zijn ook alle busrouterelaties van zuid naar noord beschadigd.
Dat komt waarschijnlijk door opknippen met editor iD

Edit 2 Dus alleen maar primary weer omzetten naar motorway is niet voldoende!

Alle bus routerelaties zijn al weer gerepareerd.

Sorry, ik zag deze discussie pas na mijn reparatie.

Overigens is en blijft het een snelweg.
De lagere snelheid heeft daar geen relatie mee:

" Artikel 42

1 Het gebruik van de autosnelweg is slechts toegestaan voor bestuurders van een motorvoertuig waarmee met een snelheid van ten minste 60 km per uur mag en kan worden gereden."

Dat richt zich dus op de technische eigenschappen van een voertuig en niet op de daadwerkelijk gereden snelheid.
De lagere snelheid op borden of lichtbakken is dus bepalend voor de bestuurder.

Oke… Revert kan beter dus niet.
De ‘juiste’ tagging terugzetten is nu de manier.
Het wachten is even op een reactie van edwtie

Kan blijven wachten, maar het is en blijft een snelweg, dus net omgetagd en comments in de oorspronkelijke changeset achtergelaten.

Voor de gelegenheid gelijk maar gedocumenteerd op de wiki: hazard=roadworks. Ook gelijk handig voor de IJsselbrug bij Arnhem.

Nuttige toevoegingen!