Taggen van spoedeisende hulp ziekenhuizen

Zojuist in de online bijeenkomst is ook het taggen van de ingangen voor spoedeisende hulp bij ziekenhuizen aan de orde gekomen. Vaak is dit een andere ingang dan de hoofdingang. Zoals in Roermond bijvoorbeeld is de spoedeisened hulp nu los getagd in het gebied van het ziekenhuis.

Tijdens bijeenkomst kwam naar voren dat er een goede tag voor dergelijke situaties is: emergency=emergency_ward_entrance [1]. Deze moet dan samen worden gebruikt met bijvoorbeeld entrance=main of entrance=yes. Deze tag is nu 20x in Nederland gebruikt en idee met dit forum post is om mappers van de tag bewust te maken. Dit met als doel om een consistentere tagging te krijgen. Zoveel ziekenhuizen hebben we in NL dus moet te doen zijn om dit even aan de ziekenhuizen toe te voegen.

Hoe te gebruiken:
Op de plek van de ingang van de spoedeisende hulp, teken een node in het gebouw, voeg daar de juiste entrance tag aan toe (2x main in een gebouw is toegestaan). Voeg daar vervolgens emergency=emergency_ward_entrance aan toe. Met emergency_ward_entrance=* kun je aan geven of het inloop is of alleen voor ambulances.

[1] https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:emergency=emergency_ward_entrance

Even een vraagje: moet je dit taggen op de plek waar de weg afwijkt van de weg naar de ‘gewone’ ingang of op de plek in het gebouw waar de daadwerkelijke eerste-hulp -ingang is ? Bij ‘mijn’ dichtbijzijndste ziekenhuis (Rijnstate Arnhem) scheelt dat namelijk een goede 150 meter.

met dank voor antwoord,

Marcel.

In Roermond is de hoofdingang van de poli ook anders dan die spoedeisende hulp. Beide heb ik met entrance=main getagd en de ingang van de speodeisendehulp met emergency=emergency_ward_entrance. Dus ja, je moet beide ingangen los taggen. Als de hoofdingang ook de ingang voor spoedeisendehulp is dan is het uiteraard 1 ingang.

Is dat wat je bedoeld?

Deze tag lijkt bedoelt voor de fysieke ingang op de outline van het gebouw, dus als je via de hoofdingang naar binnen gaat voor de SEH, dan is dat ook de emergency=emergency_ward_entrance. Borden binnen geleiden je dan verder. Bedoel je dat?

Rijnstate heeft inderdaad aan de “voorkant” de hoofdingang.

De spoedeisende hulp zit aan de “achterkant” (volgens mij naast de Huisartsenpost en daarvoor is vanaf de Wagnerlaan een aparte ingang/toegangsweg voor.

groen_duiven

Het probleem bij Rijnstate is, dat de ingang van de spoedeisende hulp achter een slagboom ligt. Ik heb nu zowel de hoofdingang als de ingang van de SEH getagd (als punt in de contour van het gebouw - kan iemand dit wel even nakijken ?) in de hoop dat de routering dan goed gaat. Bij de slagboom langs de Wagnerlaan vlakbij parkeerplaats P5 moet je als bezoeker van de SEH dus stoppen en je via de intercom melden, maar hoe geef je dát nou weer aan ?

https://www.openstreetmap.org/#map=18/52.00085/5.91041

Marcel.
(die helaas ervaring heeft nou net díe SEH bij nacht en ontij te moeten bereiken …)

Rij je voor spoedeisende hulp niet dwars door de slagboom heen?

Goed om te weten, ik houd hem in de smiezen mocht ik ziekenhuizen tegenkomen!